۰ نفر

دلار از حبس آزاد شد

۵ شهریور ۱۳۹۹، ۶:۰۹
کد خبر: 462641
دلار از حبس آزاد شد

در چهارمین روز هفته، تمام بازارها افزایشی بودند؛ دلار از کانال ۲۳هزار تومانی با قدرت بیشتری عبور کرد، سکه تمام بهار آزادی به کانال ۱۱ میلیون تومانی نزدیک‌تر شد و شاخص کل بورس پس از چند روز ریزش، سبزپوش شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ از همان ابتدای روز سه‌شنبه، دلار تمایلات افزایشی خود را نشان داد، چرا که بالای مرز ۲۳ هزار تومان و با قیمت ۲۳ هزار و ۱۰۰ تومان در اولین معاملات به فروش می‌رفت. این قیمت ۱۳۰ تومان بیشتر از نرخ بسته شده روز دوشنبه بود. چنین شروع افزایشی، امیدهای معامله‌گران برای رشد قیمت را بیشتر کرد و آنها با افزایش خریدها توانستند قیمت این ارز را به بالای ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان ببرند. حدود ساعت ۴ بعدازظهر ارزش دلار در بازار ۲۳ هزار و ۳۷۰ تومان بود که نشان از رشد ۴۰۰ تومانی نسبت به روز دوشنبه داشت.  رشد قیمتی دلار در روز سه‌شنبه در شرایطی رخ داد که این ارز ۷ روز متوالی در دامنه محدود ۲۲ هزار و ۷۰۰ تا ۲۳ هزار و ۱۰۰ تومان زندانی شده بود. از نگاه تحلیلگران فنی، عبور دلار از محدوده ۲۳ هزار و ۲۰۰ تومان، این ارز را در یک کانال صعودی قرار می‌دهد و می‌تواند زمینه‌ساز حرکت به سوی سقف قبلی در کانال ۲۵ هزار تومانی شود. با این حال، بخشی از معامله‌گران هم عنوان می‌کردند، شاید بازارساز به‌دنبال آن است که بار دیگر از قیمت‌های بالا، فروش‌های خود را آغاز کند و از این طریق، با متضرر کردن نوسان‌گیران مانع از اثرگذاری آتی آنها بر قیمت‌ها شود. البته گروهی هم در بازار عنوان می‌کردند، تقاضای جدیدی به بازار وارد و زمینه‌ساز گردش گردونه بازار به سمت افزایشی‌ها شده بود. در روز صعود دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز ۱۰۰ هزار تومان رشد کرد و به بهای ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید. این افزایش در شرایطی به ثبت رسید که دیروز تا ساعت ۴ بعدازظهر، طلای جهانی هیچ حمایتی از افزایش قیمت سکه نکرده بود و بیشتر روند روبه نزول داشت.

مثلث رشد قیمتی در بازار ارز

بازیگران ارزی دیدگاه‌های متفاوتی در مورد دلایل رشد اسکناس آمریکایی داشتند. با این حال، سه دلیل را می‌شد به‌عنوان متغیرهایی در نظر گرفت که توسط افراد بیشتری به آنها اشاره می‌شد.

اولین عامل افزایشی از نگاه برخی معامله‌گران، اظهارات برایان هوک بود؛ به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، نماینده سابق دولت آمریکا در امور ایران مدعی شد توافق هسته‌ای ایران تنها یک تعهد سیاسی بوده و ممانعتی برای واشنگتن در فعال کردن مکانیزم ماشه ایجاد نمی‌کند. این اظهارنظر از این جهت در بازار تا حدی جدی گرفته شد که احتمال افزایش تنش‌ها بین دو کشور را بالا می‌برد و در صورت تمدید تحریم تسلیحاتی، عملا احتمال خروج ایران از برجام بیشتر می‌شود. در واقع ریسک‌هایی که معامله‌گران تصور می‌کردند با ادامه فشارهای آمریکا بیشتر می‌شود، در بالا رفتن انتظارات افزایشی موثر بود.

عامل دیگری که به رشد قیمتی شاخص ارزی کمک کرد، افزایش نرخ حواله درهم بود. روز گذشته نرخ حواله درهم در محدوده حساس ۶هزار و ۳۰۰ تومان آغاز به کار کرد و حتی در اواخر روز به محدوده بعدی یعنی مرز ۶ هزار و ۴۰۰ تومانی نزدیک شد. با درهم ۶ هزار و ۴۷۰ تومانی، ارزش دلار در بازار داخلی می‌توانست در حدود ۲۳هزار و ۵۰۰ تومان باشد. نرخ حواله درهم از مهم‌ترین متغیرهایی است که توسط بازیگران بازار داخلی رصد می‌شود و در صورتی که رشد آن در روزهای بعد ادامه پیدا کند، صعود دلار دور از ذهن نخواهد بود. برای تغییر روند بازار، از نگاه برخی فعالان بازار نیاز است که درهم به زیر خط ۶ هزار و ۳۰۰ تومانی بازگردد. عامل سومی که در رشد قیمت دلار نقش داشت، عدم توان کاهشی‌های بازار برای پایین بردن این ارز به زیر سطح ۲۲ هزار و ۷۰۰ تومانی بود. به گفته فعالان، طی یک هفته، کاهشی‌ها نتوانستند این ارز را به زیر مرز یاد شده ببرند و همین عامل موجب شد که افزایشی‌ها تصور کنند که کف قیمت پیدا شده و در نتیجه می‌توانند با اطمینان بیشتری اقدام به خرید کنند.

البته گروه اندکی هم در بازار اعتقاد داشتند، بازارساز برای اینکه از بازار سهام حمایت کند، کمی در سمت عرضه ضعیف‌تر عمل کرد. البته این گروه شاهدی برای صحبت خود نداشتند و مساله دیگر این بود که برای بازار سهام قیمت دلار در سامانه نیما اهمیت دارد و نه قیمت دلار بازار آزاد.

گروهی هم از ورود نقدینگی جدید به بازار ارز و سکه خبر می‌دادند که روند روزهای بعد، صحت و سقم آن را مشخص می‌کند.