۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

ورود طلا و نقره به فاز تثبیت/ بیشترین آمار ورود به بازار طلا از۲۰۱۱

۱ شهریور ۱۳۹۹، ۱۳:۳۲
کد خبر: 461654
ورود طلا و نقره به فاز تثبیت/ بیشترین آمار ورود به بازار طلا از۲۰۱۱

هفته گذشته بازار طلا نوسانات و تلاطم‌های زیادی پشت سر گذاشت. به نظر می‌رسد پس از نوسانات پی در پی بازار طلا و نقره در طول هفته گذشته، وضعیت سرمایه گذاران در آشفتگی کامل قرار گرفته است.

اقتصادآنلایناکرم شعبانی؛ بازار طلا و نقره اکنون رویکرد ظریفی در پیش گرفته است، روند صعودی که این بازارها از چند ماه پیش آغاز کرده بودند در مرحله تثبیت قرار گرفته است. البته نکته اینجاست که تحلیل‌گران پیشتر هشدار داده بودند که با ورود بازار به روند اصلاحی و تثبیت قیمت‌ها ریزش خواهد داشت.

در بازار روز گذشته قیمت لحظه‌ای طلا با کاهش 0.6 درصدی به 1934.59 دلار در هر اونس رسید، در حالی که قیمت معاملات آتی هم با کاهش 0.3 درصدی در سطح 1945.90 دلار در هر اونس در حال انجام بود؛ نگاهی به روند حرکت بازار طلا در طول هفته گذشته بیانگر آن است که بیش از هر چیز انتشار صورت جلسه آخرین نشست سیاست‌گذاری فدرال رزرو بر قیمت‌گذاری‌ها تاثیر گذاشته است.

بر اساس نتایج بررسی‌های صورت گرفته در صندوق آگوست بانک مرکزی آمریکا، طلا در میان بازارهای مالی پس از بازار سهام شرکت‌های فناوری در رتبه دوم قرار گرفته است. در این گزارش اشاره شده است که 31 درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی احساس می‌کنند در چند وقت اخیر طلا بیش از اندازه خریداری شده و این بیشترین میزان خرید از سال 2011 تا به امروز است.

با این وجود بانک آمریکا تا به امروز تنها موسسه‌ای است که در مورد تعقیب بازارهای مالی به سرمایه گذاران هشدار داده است. مارک موبیوس سرمایه گذار میلیاردر و بنیان گذار شرکت Mobius Capital Partners طی اظهارنظری که در رابطه با بازار طلا در هفته گذشته داشت تاکید کرده بود که ارزش طلا بیش از اندازه افزایش یافته است.

وی با اشاره به اخبار مالی منتشر شده در انگلستان بیان کرده بود که تا زمان اصلاح قیمت‌ها من هیچ توصیه و پیشنهادی برای ورود به بازار فلزات گرانبها نخواهم کرد.

برایان بلسکی استراتژیست سرمایه گذاری BMO Capital Markets نیز عنوان کرد: به دلیل ریزش بازار فلزات گرانبها، رویکردی بی طرف در مساله سرمایه گذاری در بازارهای طلا و نقره دارم. به نظر نمی‌رسد شرایط کنونی برای بازار فلزات گرانبها، نقطه فروش مناسبی باشد، فقط معتقدم پس از این پیشروی قابل توجه بازار فلزات گرانبها ادامه مسیر در این راه چندان منطقی نباشد.

شرکت سرمایه گذاری TD Securities هم در یادداشتی در این باره نوشت: شرایط طلا همچنان خوب و قابل توجه به نظر می‌رسد اما افزایش قیمت‌ها در هر مسیری امکان پذیر نیست.

اگرچه مدیران صندوق‌ها و تحلیل‌گران بازار طلا در مورد ورود دوباره به بازار طلا تردید دارند، اما این به معنای تغییر تمایلات بازار نیست. از آنجایی که در شرایط فعلی به مرحله ادغامی حساسی وارد شده‌ایم بیش از هر چیز توجه به چشم انداز بلند مدت و کوتاه مدت است که می‌تواند در این بازار تعیین کننده باشد.

دلایل زیادی وجود دارد که طلا همزمان با تلاش برای دستیابی به اوج تاریخی خود، رکوردهای قابل توجهی از خود بر جای بگذارد. حقیقت این است که نرخ بهره واقعی در ایالات متحده و برخی دیگر از کشورهای تعیین کننده در عرصه اقتصادی برای مدتی طولانی در سطح پایین تا منفی حفظ خواهد شد. دولت‌ها هزینه‌های زیادی به منظور تثبیت اقتصاد جهانی در برابر ضربه‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا صرف می‌کنند، اقدامی که به عقیده بسیاری از تحلیل‌گران منجر به کاهش ارزش ارزهای مهم در سراسر جهان خواهد شد.

بنابراین در شرایطی که بازده قابل توجهی را شاهد نیستیم و قدرت خرید مصرف کنندگان به میزان قابل توجهی زیر سوال رفته است، قطعا طلا به عنوان یک پناهگاه امن سرمایه گذاری بیش از هر بازار دیگری مورد توجه قرار می‌گیرد.