۰ نفر

در گفت‌و‌گو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

پیش‌بینی قیمت طلا در هفته اول شهریور/ بازار از اواسط هفته آینده تعطیل خواهد شد

۳۱ مرداد ۱۳۹۹، ۱۵:۱۸
کد خبر: 461450
پیش‌بینی قیمت طلا در هفته اول شهریور/ بازار از اواسط هفته آینده تعطیل خواهد شد

در هفته‌ای که گذشت بازار طلا با نوسان قیمت چشمگیری همراه نبود، اما این به معنای توقف روند صعودی بازار نیست چراکه در همین هفته طلای ۱۸عیار در بازار داخل حدود ۴۰هزار تومان و سکه ۳۰۰هزار تومان گران شد.

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ طلا معاملات هفته پایانی مرداد را با قیمت گرمی یک میلیون و ۱۲هزار تومان و سکه ۱۰میلیون و ۴۵۰هزار آغاز کرد، اما از آنجا که طی این مدت نرخ ارز روبه بالا بود و اونس هم با بیش از ۶۰دلار افزایش مرز ۲۰۰۰هزار دلار را رد کرد، روند قیمت‌ها در بازار طلا هم صعودی بود.

به این ترتیب بهای طلا با حدود ۴۰هزار تومان افزایش در آخرین روز هفته به گرمی یک میلیون و ۵۱هزار تومان و سکه با ۳۰۰هزار تومان رشد به ۱۰میلیون و ۷۵۰هزار تومان صعود کرد.

بالاترین و پایین‌ترین قیمت طلا‌و‌سکه در هفته آخر مرداد

در اواسط هفته گذشته نرخ طلا و سکه به دلیل افت ارزش دو پارامتر موثر یعنی ارز و اونس، کاهش یافت به طوریکه قیمت طلا به گرمی ۹۹۰هزار تومان و سکه ۱۰میلیون و ۳۰۰هزار تومان هم رسید اما این روند ادامه‌دار نبود زیرا تنها دو روز بعد مجددا با اوج‌گیری ارزش دلار و اونس جهانی، قیمت طلا به گرمی یک میلیون و ۷۵ و سکه ۱۰میلیون و ۸۰۰هزار تومان صعود کرد.

نگاهی به روند قیمت‌ها از نگاه کارشناس بازار

در همین راستا محمد کشتی‌آرای، نایب رییس دوم اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادآنلاین درباره وضعیت بازار طی هفته پیش بیان کرد: قیمت اونس جهانی روز شنبه ۱۹۴۵دلار بود اما به دلیل مسائل سیاسی پیش آمده، در روز سه‌شنبه تا ۲۰۰۷ دلار هم بالا رفت ولی مجددا در پایان هفته به قیمت اولیه خود برگشت که به این ترتیب می‌توان گفت بهای اونس طی هفته گذشته به طور متوسط ۱۷دلار کاهش یافته است.

او ادامه داد: در همین راستا نرخ ارز هم که یکی از پارامتر‌های موثر بر قیمت طلا است، اول هفته ۲۲۲۵۰ تومان بود ولی در پایان هفته با حدود ۹۰۰تومان افزایش به ۲۳۱۵۰تومان رسید؛ بنابراین طی این هفته با افت ۱۷دلاری اونس و رشد ۹۰۰تومان نرخ ارز همراه بودیم که باعث شد قیمت طلا متناسب با فاکتور ارز افزایش یابد.

به گفته این فعال بازار طلا، طی این مدت قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار به طور متوسط ۴۳۷۰۰تومان، هر قطعه سکه طرح جدید ۳۵۰هزار تومان، سکه طرح قدیم ۴۰۰هزار و نیم سکه ۵۰هزار تومان گران شد و بهای ربع سکه و سکه یک‌گرمی ثابت ماند.

تقاضا تاثیری در رشد قیمت طلا نداشت

کشتی‌آرای با بی‌تاثیر دانستن عامل تقاضا در افزایش قیمت طلا و سکه طی هفته گذشته تصریح کرد: با توجه به اینکه هفته گذشته در آستانه ماه محرم قرار داشتیم، داد‌و‌ستد‌ها به شدت افت کرد و تقاضا کاهش یافت، بنابراین تنها عامل موثر بر افزایش قیمت طلا رشد نرخ دلار بود.

رفت و برگشت حباب سکه

او همچنین درباره حباب سکه در این مدت بیان کرد: حباب سکه اوایل هفته پیش ۵۴۰هزار تومان بود که به دلایل گفته شده در اواسط هفته به ۳۰۰هزار تومان کاهش یافت و مجددا در روز‌های پایانی به ۴۰۰هزار تومان رسید.

این فعال بازار طلا خاطرنشان کرد: در مجموع با توجه به رکودی که به دلیل ماه محرم و صفر در حال شکل‌گیری است و مناسبتی برای افزایش تقاضا نداریم، قیمت طلا متاثر از این عامل تغییری نخواهد کرد اما این بازار تابع نرخ ارز و اونس است و اگر بخواهیم قیمت‌ طلا را پایین‌تر از این دو پارامتر نگه‌ داریم، شاهد به وجود آمدن قاچاق خواهیم بود.

تعطیلی بازار طلا به مناسبت محرم

نایب رییس دوم اتحادیه طلا از تعطیلی بازار از اواسط هفته آینده خبر داد و افزود: بازار طلا هر ساله به دلیل عزاداری محرم تعطیل می‌شود و به همین ترتیب امسال هم از اواسط هفته پیش رو تعطیل خواهد شد بنابراین قیمت‌ها فقط می‌تواند تحت تاثیر نرخ ارز و اونس تغییر کند.

پیش‌بینی قیمت‌ها در هفته اول آخرین ماه تابستان

کشتی‌آرای در پایان گفت: اتفاقات سیاسی همچون پیدا شدن واکسن کرونا و انفجار بیروت شوک قیمتی یکباره‌ای به بازار‌های مالی وارد کرد و باتوجه به اینکه موارد سیاسی قابل پیش‌بینی نیست بنابراین فقط می‌توان گفت اگر در هفته ‌پیش رو مسئله‌ای رخ ندهد، قیمت طلا و سکه همپای نرخ ارز و اونس پیش خواهد رفت.