۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

ریزش بیش از ۳درصدی قیمت طلا/ روایت صعود بلندمدت همچنان ادامه دارد

۳۰ مرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۵۸
کد خبر: 461262
ریزش بیش از ۳درصدی قیمت طلا/ روایت صعود بلندمدت همچنان ادامه دارد

بعد از آنکه بانک فدرال رزرو اعلام کرد به این زودی‌ها برای افزایش نرخ بهره آمادگی ندارد، بازار طلا در حالی که در سطح پایینی معامله می‌شد، ضربه جدیدی از اعلام این خبر دریافت کرد.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ از میان افرادی که در نشست سیاست پولی جولای بانک مرکزی ایالات متحده صحبت می‌کردند، بیشتر آنها بر این باور بودند که بازدهی اوراق قرضه و اهداف در نظر گرفته شده تنها مواردی هستند که می‌تواند مزایای متوسطی را در شرایط کنونی ایجاد کند.

بازار در بیشترین ساعات معاملاتی روز چهاشنبه زیر فشار فروش قرار گرفته بود، تنها دقایقی پس از انتشار اخبار از جلسه فدرال رزرو تمام سود به دست آمده در روز سه شنبه بازار طلا از بین رفت.

بر این اساس معاملات آتی طلا قابل تحویل در ماه دسامبر به قیمت ۱۹۴۵.۱ دلار در هر اونس انجام شد که در مقایسه با معاملات روز سه شنبه ۳.۳۸ درصد کاهش قیمت داشت.

20

(نمودار حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

همین دقایق باعث شد تا ارزش دلار و بازدهی اوراق قرضه در ایالات متحده افزایشی شده و در نتیجه آن افزایش فروش در بازار طلا به وجود آمد. ارزش دلار آمریکا که در آخرین معاملات ۹۲.۹۱ واحد بود در طی روز ۰.۷۸ درصد افزایش یافت. در عین حال بازده اوراق قرضه ده ساله ایالات متحده که در نقطه ۶۷ واحدی قرار گرفته بود در طول روز بیش از یک درصد رشد کرد.

آدام باتن استراتژیست ارشد ارزی در سایت forexlive.com در این باره عنوان کرد: بازار طلا به وضوح به دنبال کنترل منحنی بازدهی اوراق قرضه است؛ اگرچه فروش روز به پایان رسیده اما من بر این باورم که بازارها به شدت حرکات و بیانیه‌های فدرال رزرو را تحت نظر دارند و به غیر از رسانه‌های چاپی نمی‌خواهند از هیچ مرجع شنیداری دیگری تبعیت کنند.

اگرچه قیمت طلا در طول معاملات روز چهارشنبه به شدت کاهشی بود اما باتن در این باره معتقد است که این دقیقه‌ها نمی‌توانند موجب تغییر روند اساسی در بازارها به خصوص بازار فلزات گرانبها شوند. چرا که فدرال رزرو بارها و بارها ثابت کرده حاضر به انجام و در پیش گرفتن هر اقدامی به منظور نجات اقتصادی آمریکاست.

باتن همچنین تصریح کرد: افت قیمت طلا می‌تواند فرصت خرید دیگری در اختیار سرمایه گذارانی قرار دهد که در حاشیه این بازار قرار گرفته و هنوز موفق به ورود به این بازار نشده‌اند.

در حالی که میزان فروش روز چهارشنبه بازار طلا بیش از حد انتظار به وقوع پیوست عده‌ای به این موضوع اشاره کردند که پس از پشت سر گذاشتن این دوره‌های نوسانی احتمالا بازار به دنبال ورود به یک دوره باثبات‌تر تا پایان سال است.

با وجود فشار فروش در بازار روز گذشته، در عین حال عده بیشتری از تحلیل‌گران اذعان کردند که طلا همچنان در مسیر صعودی قرار دارد و این ریزش‌های یک روزه خللی در روند صعودی ایجاد نخواهد کرد.

دیوید مادن تحلیل‌گر ارشد بازار در CMC Markets در این رابطه گفت: کمتر از دو هفته پیش، فلز زرد در حال ثبت یک رکورد تاریخی بود بنابراین نگاهی به چشم انداز بلندمدت بازار طلا بیانگر آن است که روند صعودی همچنان جایگاه خود را حفظ کرده است.

دنیل قالی استراتژیست کالایی TD Securities هم در این باره عنوان کرد: انگیزه‌های سوداگرانه موجب افزایش تاریخی قیمت طلا شد و سوالی که سرمایه گذاران باید از همان ابتدا از خود می‌پرسیدند این بود که روند افزایشی تا چه زمانی می‌تواند ادامه داشته باشد؟

وی گفت: من بر این باورم که بازار هنوز امکان نوساناتی را در پیش روی خود دارد اما نکته اینجاست که سطح فعلی در نزدیکی اوج قرار گرفته است. در واقع باید بپذیریم کشش قیمتی به اندازه‌ای پیش رفته که بازگشت آن می‌تواند درد سنگینی برای سرمایه گذاران بر جای بگذارد. در حالی که احتمال فشار شدید بر قیمت‌های بازار طلا وجود دارد باید منتظر باشیم و ببینیم که پس از آن چه اتفاقی در انتظار ماست.

البته قالی در ادامه تاکید کرد که علیرغم این نوسانات کوتاه مدت آنچه که از این بازار انتظار می‌رود ادامه روند افزایشی است.

وی در پایان عنوان کرد: اساسا افزایش نرخ بهره در شرایط فعلی امکان پذیر نیست و هنوز عدم قطعیت اقتصادی به قوت خود پابرجاست در نتیجه همه این موارد باید بدانیم که روایت بلند مدت حرکت صعودی قیمت طلا تغییری نکرده و به جرات می‌توان گفت برای سرمایه گذاران این بازار هر سطح قیمتی قانع کننده نیست.