۰ نفر

مروری بر مفهوم رمز ارز، آلت کوین و مزیت‎های آنها نسبت به سیستم مالی سنتی

۳۰ مرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۱۸
کد خبر: 461236
مروری بر مفهوم رمز ارز، آلت کوین و مزیت‎های آنها نسبت به سیستم مالی سنتی

رمز ارز یا ارزهای مجازی، ابزارهای دیجیتالی برای تبادل پول هستند که در آن‌ها از علم رمزنگاری به منظور امنیت بخشی استفاده شده است. عبارت "Crypto" از کلمه یونانی باستان "kryptós" آمده است که به معنی پنهان یا خصوصی است.

ارز دیجیتالی که توسط افراد یا گروه‌های خصوصی ایجاد و مورد استفاده قرار می‌گیرد، دارای چندین مزیت است. به عنوان مثال رمز ارزها توسط هیچ مرجع مرکزی یا موسسه مالی اداره نمی‌شوند و در برابر دست‌کاری و مداخلات دولت‌ها مصون هستند و این به دلیل داشتن یک سیستم غیرمتمرکز است؛ در حالی که یک سیستم متمرکز اقتصادی متشکل از کنترل دولت یا شرکت‌های اعتباری است.

دولت و بانک‌های مرکزی با چاپ واحدهای پول فیات و کنترل ارزش‌های آن‌ها و همچنین هزینه معاملات، عرضه ارز را کنترل می‌کنند. در یک سیستم اقتصادی غیرمتمرکز، عرضه و ارزش ارزهای مجازی توسط خود کاربران، از طریق پروتکل‌های بسیار پیچیده با استفاده از شبکه همتا به همتا کنترل می‌شود.

در سال 2008، ساتوشی ناکاموتو، که نام یک شخص یا گروه ناشناخته است، سیستم پرداخت الکترونیکی را که مبتنی بر شبکه همتا به همتا است ارائه کرد. رمز ارز به جای تکیه بر یک سیستم ثالث، با اثبات رمزنگاری پشتیبانی می­شود.

در سال 2009، ساتوشی بیت کوین را معرفی می‌کند که اولین رمز ارز غیرمتمرکز است. برای جلوگیری از مشکلاتی مانند پرداخت‌های دوبل، تراکنش­‎های بیت کوین با استفاده از فناوری بلاکچین روی یک دفتر کل عمومی ضبط می‌شوند، بنابراین همه در جهان می‌توانند بررسی کنند که ابتدا برای بار اول به چه کسی پرداخت انجام شده است.

این کوین ها چگونه تولید می­شوند؟ آیا از آسمان نازل میشوند؟

بله دقیقاً! بیت کوین توسط یک فرآیند رقابتی و غیرمتمرکز به نام ماینینگ ایجاد میشود. ماینرها که کاربران بیت کوین نیز هستند، تراکنش‌ها را به‌وسیله یک معادله ریاضی پیشرفته با استفاده قدرت پردازشی رایانه خود تائید می­کنند.

با حل هر معادله، تعدادی کوین به عنوان پاداش دریافت می­کنند. کاربرد این کوین‌ها مانند بیت کوین برای انتقالات ارزان بین‌المللی است، مانند پرداخت‌های خرد و درشت برای خرید از فروشگاه‌های خرده فروشی در سراسر دنیا.

امروزه تعداد زیادی از کوین‌های جایگزین برای بیت کوین وجود دارد که altcoin نامیده می­شوند. بیشتر آلت کوین‌ها امیدوارند که جایگزینی ارتقا یافته برای بیت کوین یا حتی برای سایر رمز ارزها باشند. هر آلت کوین ویژگی‌هایی مانند سرعت تراکنش بیشتر، حریم خصوصی امن‌تر و بسیاری موارد دیگر را ارائه می‌دهد.

البته علی‌رغم مزایای بیان شده، معایبی نیز در استفاده از رمز ارزها وجود دارد. ریسک و نوسانات زیادی در بازار برای آن‌ها وجود داشته که موجب عدم استفاده گسترده میشود. همچنین به دلیل نشناخته بودن، به ابزاری قدرتمند برای تأمین مالی جرائم تبدیل شده است.

11

برای سرمایه‌گذاری، خرید، فروش و آشنایی بیشتر با اتریم از کجا شروع کنیم؟

بید ارز به عنوان معتبرترین و با سابقه ترین سامانه مبادله بیت کوین و دیگر ارز رمزها به زبان پارسی، توانسته زیرساختی را ایجاد کند که کاربران بتوانند با اطمینان خاطر کامل و امنیت تضمین شده به صورت ریالی به خرید و فروش ارزهای دیجیتالی در بازاری کاملاً رقابتی اقدام کنند.

چرا بید ارز؟

پرواضح است که خرید و فروش در بازاری با متقاضیان بیشتر آسان‌تر است. بید ارز به عنوان اولین سامانه مبادله ارز رمز در ایران توانسته اعتماد بیش از 90 هزار کاربر فعال را کسب نماید. هر فرد می‌تواند به صورت رایگان در سامانه بید ارز ثبت نام کرده و پس از طی مراحل احراز هویت، به‌طور مستقیم با خریداران و فروشندگان هزاران ارز رمز در محیطی کاملاً امن وارد مذاکره شود. بید ارز عملاً نقشی در تعیین قیمت ارائه شده از سوی کاربران نداشته و صرفاً زیرساختی امن را فراهم آورده تا افراد بتوانند با خیالی آسوده اقدام به خرید و فروش ارز رمز خود نمایند.

مرجعی برای آشنایی با ارزهای دیجیتالی به زبان پارسی

ارز رمز هنوز به عنوان یک مقوله جدید در جهان شناخته می‌شود، از این رو بید ارز با به کار گیری تیمی فنی و حرفه‌ای سعی کرده پایگاهی جامع به زبان پارسی در این زمینه ایجاد کند که حتی افرادی با کمترین آگاهی فنی از این فناوری نیز بتوانند با مراجعه به مقالات و ویدئوهای آموزشی از شیوه عملکرد، نحوه آنالیز قیمت و شیوه خرید و فروش و نگه‌داری بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتالی آگاهی پیدا کنند.

علاوه بر این اپلیکیشن موبایلی بید ارز به عنوان پایگاهی برای اطلاع از آخرین قیمت بیت کوین و دیگر ارز رمزها شناخته می‌شود که هزاران کاربر به‌طور روزانه از سرویس‌های آن بهره می‌برند.

اولین کیف پول ارز دیجیتال ایرانی

در جدیدترین نسخه از اپلیکیشن بید ارز یک کیف پول داخلی تعبیه شده که علاوه بر راحتی شیوه مبادله، امنیت دارایی های کاربران را افزایش داده و موجب بی‌نیاز شدن کاربران ایرانی از به کار گیری کیف پول‌های مجازی خارجی می‌گردد.

همین حالا به دنیای ارزهای دیجیتالی سلام کنید!

هم‌اکنون می‌توانید با مراجعه به وب ‌سایت بید ارز، به ‌طور رایگان ثبت نام کرده و حتی با معرفی هر کاربر فعال به میزان 100 هزار تومان پاداش دریافت نمایید. این مبلغ برای عموم کاربران قابل برداشت بوده و یا آنکه می‌توان از آن به عنوان توکین خرید ارز رمز نیز استفاده کرد.