۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تقویت ۲درصدی ارزش طلا/ سرمایه‌گذاران سود بیشتری پیش رو خواهند داشت

۲۸ مرداد ۱۳۹۹، ۱۵:۰۵
کد خبر: 460797
 تقویت ۲درصدی ارزش طلا/ سرمایه‌گذاران سود بیشتری پیش رو خواهند داشت

پس از سقوط ارزش طلا در هفته گذشته و عقب نشینی قیمت‌ها به منظور اصلاح قیمتی، طلا از ابتدای هفته جاری تمام تلاش خود را برای بازپس گیری سطح 2 هزار دلار در هر اونس آغاز کرده است.

اقتصادآنلایناکرم شعبانی؛ بازار فلزات گرانبها هفته گذشته پس از تحمل بزرگترین ضرر هفتگی خود از ماه مارس تاکنون، معاملات هفته جاری را افزایشی آغاز کرده است. معاملات آتی طلا قابل تحویل در ماه دسامبر روز گذشته به قیمت 1989.90 دلار در هر اونس انجام شد که نسبت به معاملات روز جمعه رشد 2 درصدی به ثبت رساند؛ در واقع این سطح قیمتی نتیجه تلاش فلز زرد برای باز پس گیری سطح 2 هزار دلار در هر اونس بوده است.

در حالی که بازار طلا در کانون توجه قرار گرفته است، برخی از تحلیل‌گران بر این باورند که بازار نقره یکی از مهمترین بازارهایی است که سرمایه گذاران باید به آن توجه لازم را داشته باشند. بر همین اساس معاملات روز دوشنبه نقره افزایش قابل توجه‌تری نسبت به طلا داشت، به طوری که در طول معاملات روز نزدیک به 5 درصد افزایش قیمت داشت. بر این اساس معاملات آتی نقره قابل تحویل در ماه سپتامبر به قیمت 27.55 دلار در هر اونس انجام شد.

طلا و نقره روند افزایش قیمتی خود را در کل معاملات دوشنبه حفظ کردند که البته این افزایش قیمت به صورت کامل مرتبط با تضعیف ارزش دلار و البته داده‌های منتشر شده ناامید کننده از اقتصاد جهانی در طول تعطیلات آخر هفته گذشته ارزیابی شده است.

نمودار حرکت 24 ساعته قیمت طلا

(روند قیمت گذاری طلا در 24 ساعت)

تحلیل‌گران با نگاهی به بازار طلا معتقدند پس از افزایش قیمت قابل توجهی که روز دوشنبه به وقوع پیوست، دستیابی به سطح 2 هزار دلار در هر اونس در طول هفته جاری امکان پذیر است، چرا که به نظر می‌رسد قیمت طلا در طول هفته جاری از ثبات بیشتری برخوردار خواهد بود.

چارلی ندوس، استراتژیست ارشد بازار در گروه آتی لاسال LaSalle Futures Group در این باره معتقد است: معاملات امروز سه شنبه برای طلا بسیار تعیین کننده خواهد بود و باید مشاهده کنیم که آیا تقویت قیمتی امروز منجر به صف فروش بیشتر خواهد شد یا خیر؟

نمودار حرکت 24 ساعته قیمت نقره

(روند قیمت گذاری نقره در 24 ساعت)

ندوس در این باره افزود: ریزشی که بازار فلزات گرانبها در هفته گذشته پشت سر گذاشت اگرچه ریزش یکباره و بزرگی بود اما برای اصلاح قیمت‌ها ضروری به نظر می‌رسید. با تضعیف ارزش دلار ایالات متحده و افت بازده اوراق قرضه جای تعجب نیست که طلا آغاز هفته را با یک بازگشت قدرتمند به سطوح بالاتر به پایان برساند.

اگرچه بازده اوراق قرضه روز گذشته را با بالاترین سطح یک ماهه آغاز کرد اما در طول بعد از ظهر دوشنبه شاهد کاهش مداوم بازده اوراق بودیم. بازده اوراق قرضه ده ساله در آخرین معاملات خود در سطح 67 واحدی قرار گرفت که در طول روز نزدیک به 4 درصد کاهش یافت.

ندوس همچنین تصریح کرد: وقوع چنین اتفاقی در بازدهی اوراق قرضه بدون تردید طلا را در مسیر یک صعود قابل توجه قرار می‌دهد. اما سوال اینجاست که آیا چنین روندی می‌تواند به طلا در دستیابی به سطح بالاتر از میانگین ده روزه خود یعنی 2 هزار دلار در هر اونس کمک کند؟

با این وجود باید توجه داشته باشیم که تنها بازارهای ایالات متحده نیست که بر روند قیمت گذاری طلا تاثیرگذار است؛ بیل باروچ رییس شرکت Blue Line Futures در این باره عنوان کرد: افزایش تنش‌های ژئوپلتیکی موجود میان چین و ایالات متحده در حال ایجاد یک سناریویی است که یکی از برندگان اصلی آن قیمت فلزات گرانبها خواهد بود.

نه تنها چین و ایالات متحده در هیچ نقطه‌ای در نزدیکی حل مسائل و مشکلات خود قرار ندارند بلکه در اقدامی جدید بانک مرکزی چین با تصویب بسته دوم محرک مالی، در راستای حمایت از اقتصاد متلاطم خود که با شیوع ویروس کرونا و تحریم‌های تحمیل شده از سوی آمریکا متلاطم‌تر شده است، گام برداشت و باید بدانیم که تمام این بسته‌های محرک مالی به عنوان یک تسهیل کننده در افزایش قیمت طلا عمل خواهند کرد.

باروچ همچنین عنوان کرد: در حال حاضر 2004 دلار در هر اونس به عنوان سطح اول و 2010 دلار به عنوان سطح حمایتی دوم در بلند مدت مشاهده می‌شود. وی همچنین تاکید کرد که سرمایه گذاران نباید ارزیابی خود را در سطح فعلی قیمت‌ها داشته باشند.

جورج جرو مدیرعامل مدیریت ثروت RBC هم در این باره توضیح داد: بدون تردید طلا به زودی به سطح بالای 2 هزار دلار در هر اونس بازخواهد گشت اما تنها مساله زمان است که دقیقا چه زمانی این اتفاق رخ خواهد داد. طلا هنوز با قدرت مسیر خود را در راه صعودی ادامه می‌دهد با نگاهی به عوامل فنی می‌توان دریافت که سرمایه گذاران در صورت حفظ سرمایه‌های طلایی خود سود بیشتری هم در پیش رو خواهند داشت.

بازارهای امروز سه شنبه توجه نزدیکی به انتشار داده‌های دفتر آمار ایالات متحده در زمینه مسکن و شهرسازی و نیز داده‌های ساخت و سازی خواهند داشت که قرار است آمار ماه جولای آنها امروز منتشر شود.