۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

ارزیابی قیمت طلا نسبت به شاخص داو‌جونز/ نمودار ۱۰۵ساله طلا در برابر داوجونز

۲۳ مرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۰۶
کد خبر: 459578
ارزیابی قیمت طلا نسبت به شاخص داو‌جونز/ نمودار ۱۰۵ساله طلا در برابر داوجونز

روز چهارشنبه طلا پس از سقوط بزرگ بیش از ۱۰۰ دلاری در هر اونس موفق به بازیابی بخشی از سود خود شد. قیمت طلای آتی قابل تحویل در ماه دسامبر بر روی ۱۹۲۶ دلار در هر اونس در بازار نیویورک بسته شد، در حالی که در ابتدای معاملات روز قیمت به ۱۸۷۴ دلار در هر اونس هم رسیده بود.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ معاملات در بازارهای مالی و به طور خاص در بازار اس‌اندپی۵۰۰ در سطحی بسیار بالاتر و قابل توجه‌تر از ماه فوریه بسته شد. در عین حال شاخص داو جونز هم رکوردی بسیار بهتر از اوج خود در ماه فوریه به ثبت رساند.

در نمودار ۱۰۵ ساله بلو چیپ در چنین شرایطی این سوال مطرح می‌شود که چند اونس طلا با این قیمت برای خرید شاخص داو جونز لازم است؟

در اواخر دهه ۹۰ و اوایل ۲۰۰۰ هنگامی که طلا بر روی سطح ۲۰۰ و ۳۰۰ دلار قرار گرفته بود، حدود ۴۰ اونس برای خرید شاخص داو جونز نیاز بود. در کمترین چرخه پیشین در سال ۱۹۳۳ حدود ۱.۹ اونس طلا و در ژانویه سال ۱۹۸۰ حدود ۱.۳ اونس طلا برای این منظور نیاز بود و این زمانی بود که با در نظر گرفتن تعدیل تورمی طلا در بالاترین سطح تاریخی خود قرار گرفته بود یعنی معادل حدودی ۲۵۰۰ دلار در هر اونس امروزی.

هنگامی که قیمت اسمی طلا برای نخستین بار در آگوست سال ۲۰۱۱ به ۱۹۰۰ دلار رسید این نسبت در حدود ۶.۴ اونس بود.

روز چهارشنبه این هفته اما نسبت شاخص داو جونز به طلا بر اساس قیمت میانگین پایانی ۱۴.۵ اونس بود و آخرین بار در اکتبر سال ۲۰۱۶ چنین نسبتی ایجاد شده بود، یعنی زمانی که قیمت طلا به ۱۲۶۵ دلار در هر اونس رسیده بود.

در باشکوه‌ترین قیمت گذاری اخیر -هر چند این قیمت بسیار کوتاه مدت بود- زمانی که در معاملات جمعه گذشته طلا به ۲۰۸۹.۲۰ دلار در هر اونس رسیده بود، نسبت طلا به شاخص داو جونز به ۱۳.۴ اونس رسیده بود.

 در این زمینه بخوانید:

نگاهی به سقوط بیش از ۱۰۰دلاری طلا در یک روز

پشت پرده عرضه اسلب در بورس کالا

نقش طلا در تورم‌های ناشی از بسته‌های محرک مالی

 

 

6

(نمودار ۱۰۵ ساله نسبت طلا به شاخص داوجونز)