۰ نفر

عامل شروع کاهشی دلار چه بود؟

۲۰ مرداد ۱۳۹۹، ۹:۱۰
کد خبر: 458693
عامل شروع کاهشی دلار چه بود؟

در اولین روز کاری هفته جاری، قیمت سکه تمام بهار آزادی و دلار سقوط کرد؛ فلز گرانبهای داخلی به کانال ۱۰میلیون تومانی رفت و اسکناس آمریکایی تا کانال ۲۱ هزار تومانی عقب نشست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، سکه و دلار با کاهشی شدید کار خود را آغاز کردند و در ادامه روز افت بیشتری را نیز به ثبت رساندند.  برخی فعالان باور داشتند که ریزش روز شنبه، آغاز کاهش قیمت بازارهاست و این روند در روزهای بعدی نیز ادامه دارد. برخی از آنها عنوان می‌کردند، قیمت دلار تا کانال ۲۰ هزار تومانی نزول خواهد کرد و گروهی دیگر نیز از احتمال افت دلار به زیر این مرز صحبت می‌کردند. آنها انتظار دارند قیمت دلار آزاد در حوالی قیمت این ارز در بازار ثانویه قرار بگیرد که دامنه ۱۷ تا ۱۹ هزار تومان را در برمی گیرد. به همین دلیل این گروه به ریزش روز شنبه بازارها، لقب سقوط اول دادند، چرا که انتظار ریزش بیشتری را نیز دارند. این در حالی است که دسته دیگری از معامله‌گران معتقدند قیمت دلار و سکه دچار یک هیجان موقت از اخبار مثبت شده است که سمت و سوی انتظارات را در مقطعی تغییر داده است، ولی پایدار نخواهد ماند. این عده می‌گویند از آن جا که در سمت واقعی بازار اتفاقی رخ نداده است، نباید انتظار افت بیشتر قیمت‌ها را داشت. پیش‌بینی این دسته آن است که قیمت در همین هفته جاری می‌تواند بخشی از ارزش از دست رفته خود را بازیابد.

معاملات دلار در روز یکشنبه در محدوده ۲۲ هزار و ۳۰۰ تومان آغاز شد که کاهشی حدودا هزار و ۳۰۰ تومانی را نسبت به قیمت بسته شده روز پنج‌شنبه نشان می‌داد. عامل اصلی شروع کاهشی دلار، افزایش فروش‌ها در معاملات پشت خطی بود که با پایان ساعت کاری بازار در روز پنج‌شنبه شدت گرفته بود. با پخش مصاحبه رئیس‌کل بانک مرکزی در ساعات پایانی روز جمعه و وعده از همیشه صریح‌تر او مبنی بر کاهش نرخ ارز، فروش‌ها افزایش بیشتری داشت و در نهایت هم قیمت شروع بازار را تحت‌تاثیر قرار داد.

رکوردهای کاهشی در بازار ارز

پس از اینکه قیمت دلار در همان ابتدای روز نزول شدیدی را تجربه کرد، عده‌ای از فعالان انتظار داشتند که معامله‌گران کم‌کم از شوک کاهشی خارج شوند و با افزایش خریدها، مانع از افت بیشتر دلار شوند. آنها تا اواسط روز هم توانستند قیمت را در کانال ۲۲ هزار تومانی نگه دارند، ولی در نیمه دوم روز موج فروش‌ها بار دیگر شدت گرفت و قیمت به محدوده ۲۱هزار و ۵۰۰ تومانی عقب‌نشینی کرد. حتی در مقاطعی گفته می‌شد که نرخ‌های پایین‌تری نیز در بازار به ثبت رسیده است.  قیمت بسته شده روز یکشنبه، ۲۰۹۰ تومان کمتر از روز پنج‌شنبه بود. چنین افت قیمتی از تاریخ ۳۰ تیر سابقه نداشت. در کنار این، دلار از تاریخ ۱۶ تیرماه همواره قیمت‌های بالاتری را تجربه کرده بود. در بازار سکه نیز قیمت این فلز گرانبها، برای اولین بار از تاریخ ۵ مرداد در کانال ۱۰ میلیونی معامله شد. سکه دیروز بیش از یک میلیون تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای۱۰ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسید.

صرافی‌های منتخب بالاتر از بازار

در اولین روز هفته، حدود ساعت ۴ بعدازظهر قیمت فروش دلار بر تابلوی صرافی‌های منتخب ۲۱ هزار و ۷۰۰ تومان بود که اختلافی ۲۰۰ تومانی با قیمت بازار آزاد داشت. در واقع در حالی که در روزهای گذشته قیمت دلار در بازار آزاد بسیار بیشتر از صرافی‌های منتخب بود، این روند در روز یکشنبه معکوس شد. برخی فعالان عنوان می‌کردند، بازارساز با این تاکتیک به‌دنبال کاهش آرام‌تر و پله‌ای قیمت‌هاست. این در حالی است که گروه دیگری باور داشتند، بازارساز قصد دارد دلارهای سرگردانی که به بازار وارد شده‌اند را به سوی خود جلب کند و برای همین، قیمت معتمدان خود را بالای دلالان و بازار آزاد قرار داد.