۰ نفر

با نگرانی از پیامدهای منفی کرونا؛

ارزش لیر ترکیه کم شد

۱۷ مرداد ۱۳۹۹، ۹:۱۱
کد خبر: 458105
ارزش لیر ترکیه کم شد

ارزش لیر ترکیه در برابر دلار به کمترین سطح تاریخ خود رسید.

به گزارش شین هوا، نگرانی از پیامدهای منفی کرونا روی کسب و کارها و توانایی دولت برای حمایت از کسب و کارها باعث شد تا ارزش لیر به پایین ترین سطح تاریخی خود برسد و نرخ برابری دلار در کانال ۷.۲ لیر تثبیت شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، یک فعال اقتصادی در همین رابطه به خبرنگار شین هوا گفت:در حال حاضر و با توجه به شرایط فعلی، زخم های ما در زمانی سریع خوب نخواهد شد و خیلی دردناک است که ببینیم با وجود همه تلاش هایی که انجام می دهیم، روز به روز فقیرتر می شویم. در حال حاضر ما چاره ای جز این نداریم که نهایت تلاش خود را بکنیم تا از این شرایط به سلامت خارج شویم.

پیامدهای ویروس کرونا و نرخ تورم بالا دو عاملی هستند که در ماه های اخیر بیش از همه به اقتصاد ترکیه آسیب زده اند.

 در آخرین دور از معاملات ارزی استانبول، هر دلار با ۰.۴۱ درصد افزایش به ۷.۲۶ لیر رسید. لیر ترکیه کماکان نسبت به ابتدای سال در موقعیتی ضعیف قرار دارد و تنها طی شش ماه، حدود ۲۰ درصد ارزش خود در برابر دلار را از دست داده است.

 طبق آخرین آمار منتشر شده، بانک مرکزی ترکیه تا تاریخ ۲۴ ژوییه امسال ۵۱ میلیارد دلار ذخیره ارزی در اختیار داشته است است. طبق گفته فعالان ارزی، بانک مرکزی از ابتدای سال تاکنون حدود ۳۵ میلیارد دلار ارز برای حفظ ثبات نسبی لیر به بازار تزریق کرده است.

به گفته کارشناسان اگر ترکیه نتواند به منابع ارزی جدیدی دست پیدا کند باید منتظر  عواقب شدیدی در بازار ارز باشد به ویژه حالا که کاهش های متوالی نرخ بهره در این کشور بر توانایی بانک مرکزی برای اجرای سیاست های حمایتی تاثیر زیادی گذاشته است.

ارزش پول ملی ترکیه از سال ۲۰۱۸ تاکنون ۴۵ درصد در برابر اسکناس آمریکایی تضعیف شده است. در برابر دیگر ارزهای مهم، نرخ برابری هر یورو معادل ۸.۶۰۴ لیر و هر پوند معادل ۹.۵۳ لیر اعلام شد.