۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تقویت دلار در مسیر صعود طلا/ موهبتی که تضعیف دلار برای فلز زرد به همراه داشت

۱۴ مرداد ۱۳۹۹، ۱۶:۳۸
کد خبر: 457533
تقویت دلار در مسیر صعود طلا/ موهبتی که تضعیف دلار برای فلز زرد به همراه داشت

در معاملات روز گذشته طلا، تقویت ارزش دلار باعث صعودی شدن قیمت‌ها شد. بر خلاف تصورات حتی با وجود اینکه ارزش دلار تقویت شد، معاملات آتی طلا موفق به ثبت رکوردی جدید شد و قراردادهای دسامبر 2020 که در حال حاضر فعال‌ترین معاملات بازار کومکس نیویورک را تشکیل می‌دهند در بالاترین قیمت روز به 2009.50 دلار در هر اونس رسید، اگرچه در پایان روز معاملات در سطح 1991 دلار متوقف شده بود.

اقتصادآنلایناکرم شعبانی؛ معاملات آتی طلا در ابتدای بازار روز دوشنبه در استرالیا که نخستین بازار روز است، در سطح بالای قیمتی و حتی بالاتر از 2 هزار دلار آغاز به کار کرد، با این وجود همزمان با باز شدن شاخص دلار ایالات متحده قیمت‌ها ریزشی شد و زیر نقطه کلیدی قرار گرفت. در ادامه معاملات سود اولیه شاخص دلار باعث افزایش فروش سبک شد که این میزان فروش به سرعت با جلو رفتن ساعات تجاری کاهش یافت.

نمودار معاملات آتی طلا

(نمودار معاملات آتی طلا)

در ادامه روز شاخص دلار با مشخص شدن سطح پیشرفت روزانه 0.19 درصد در سطح 93.495 واحد ثابت ماند. در بالاترین سطح روز گذشته شاخص دلار به 93.98 واحد رسید که کمی بالاتر از سطح 93.295 واحدی ساعات پایانی معاملات روز جمعه بود.

شاخص ارزش دلار

(نمودار روند حرکت شاخص دلار)

مطالعات فنی انجام شده بیانگر آن است که در هفته‌ها و ماه‌های آینده فشار نزولی بیشتری بر دلار وارد خواهد شد؛ کما آنکه در طول شش هفته گذشته معامله‌گران سقوط فنی دلار را شاهد بودند. از همه مهمتر آنکه در روز دوشنبه گذشته دلار بالاتر از سطح اصلاحی و کلیدی فیبوناچی در 38.2درصد قرار گرفت و در حال حاضر در سطح 94.23 ثابت مانده و روز جمعه در سطح 93.32 قرار گرفته بود. سطح اصلی پشتیبانی فنی اصلاحی فیبوناچی در سطح 61.8 درصدی است که در نقطه 88.369 واحد ثابت مانده است.

در پایان سال 2017، این شاخص دقیقا بالای سطح 38.2 درصدی قرار داشت و در سه ماهه نخست 2018 دلار پیش از دست یافتن به سطح پشتیبانی 89 واحدی در 88.36 واحد معامله می‌شد. پس از انجام معاملات در محدوده قیمتی نسبتا محدود بین 94 و 97 واحد، شاخص دلار در اوایل مارس 2020 افزایش یافت و به 103 واحد رسید. در طول هفته‌ای که نخستین روز آن شانزدهم مارس بود، معامله‌گران شاهد یکی از بزرگترین افت‌های تک هفته‌ای دلار بودند و شاخص از بالای 103 واحد به 98.54 واحد رسید که تقریبا کاهش 5 درصدی را فقط در طی یک هفته پشت سر گذاشت. البته توجه به این نکته ضروری است که دلار در طول 4 ماه و نیم گذشته نزدیک به 10 درصد از ارزش خود را از دست داده است.

بدون شک افزایش سود معاملات طلا در چند ماهه اخیر که از اواسط ماه مارس آغاز شد، می‌تواند به افزایش علاقه سرمایه‌گذاران در هجوم به سرمایه‌های امن تلقی شود، ازآنجایی که سرمایه گذاران و فعالان بازار به دنبال دارایی‌های جایگزین هستند، این مساله را می‌توان مرتبط با انقباض جهانی اقتصاد قلمداد کرد؛ با این حال نمی‌توان انکار کرد که تضعیف دلار که ما در طی چند هفته گذشته به سرعت شاهد آن بوده‌ایم کمک قابل توجهی در راستای صعودی شدن یکباره قیمت طلا داشته است.