۰ نفر

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌و‌گو با اقتصادآنلاین؛

‎پیش‌بینی بازار ارز در هفته دوم مرداد/ دلار باید در کانال ۱۹هزار تومان کنترل می‌شد

۱۲ مرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۱۷
کد خبر: 456931
‎پیش‌بینی بازار ارز در هفته دوم مرداد/ دلار باید در کانال ۱۹هزار تومان کنترل می‌شد

یک کارشناس اقتصادی با تاکید بر ضرورت کنترل نرخ ارز در کانال ۱۹هزار تومان تصریح کرد: صعود قیمت دلار به ۲۶هزار تومان برای آینده بازار ارز خطرناک خواهد بود.

اقتصاد آنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ علیرضا شامخی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادآنلاین یکی از دلایل افزایش نرخ ارز طی دو ماه گذشته را محدودیت کشور در تامین ارز عنوان کرد و افزود: البته از ابتدای تیرماه، پخش مکرر خبر عدم بازگشت ارزهای صادراتی و پمپاژ مداوم آن در شبکه‌های مجازی و رسانه‌های رسمی باعث تشدید جو منفی روانی در بازار شد.

او ادامه داد: انتظار این بود که سیاست‌گذار در کانال ۱۹۵۰۰تومان اراده جدی خود را برای کنترل بازار ارز نشان دهد اما متاسفانه قیمت دلار به حدود ۲۶هزار تومان رسید؛ به لحاظ تکنیکال مقاومتی در این سطح شکل گرفته که اگر بار دیگر به هر دلیل شرایط تعادل در بازار ارز به هم ریخته و قیمت صعودی شود، به راحتی نمی‌تواند از مقاومت ۲۵ یا ۲۶هزار تومان بگذرد.

به گفته شامخی، نکته دیگری هم وجود دارد آن هم اینکه حمایت‌ و مقاومت‌ها نقاط جاذب‌اند یعنی اگر بار دیگر دلار صعودی شود، اولین هدف قیمت دلار حدود ۲۶هزار تومان خواهد بود که موضوع خطرناکی است؛ بنابراین سیاست‌گذار باید در کانال ۱۹هزار تومانی دلار، برای کنترل بازار ارز ورود می‌کرد و نمی‌گذاشت مقاومت در این قیمت بشکند. عدم ورود سیاستگذار در این شرایط خاص، سیگنال خطرناکی صادر کرده که منجر به نوسانات غیرقابل کنترل در آینده خواهد شد.

وی با اشاره به کاهش نرخ ارز طی هفته گذشته نیز بیان کرد: هفته گذشته به دلیل کاهش مقطعی نرخ ارز، فشار فروش ارزهای خانگی تا حدی افزایش یافته و منجر به کاهش نرخ ارز شد، ضمن اینکه مسئولان کشور وفاق خود را برای کنترل بازار ارز اعلام کردند و بانک‌ مرکزی نیز از هفته پیش به این بازار ورود کرده که این عوامل می‌تواند باعث روند نزولی بازار ارز شود.

تاثیر تعطیلی بازار هرات بر قیمت دلار

شامخی افزود: همچنین از لحاظ تکنیکی یک حمایتی در قیمت حدود ۲۲۶۰۰تومان در دلار هرات وجود دارد که اگر به سمت پایین بشکند، کاهش قیمت دلار در بازار ما سرعت بیشتری می‌گیرد و اگر نتواند آن حمایت را بشکند، بازار ارز نیاز جدی‌تری به ورود بانک‌مرکزی پیدا خواهد کرد؛ ضمن اینکه طی این هفته بازار دلار هرات به مناسبت عید قربان تعطیل است و این موضوع بر حجم معاملات و نوسانات قیمت دلار تاثیر خواهد گذاشت، به همین دلیل انتظار می‌رود هفته آرام‌تری برای دلار پیش‌ رو داشته باشیم.

قیمت دلار در بازار امروز

شامخی با تشریح نرخ دلار و یورو در بازار ارز امروز گفت: در جریان معاملات امروز، نرخ هر اسکناس دلار آمریکا برای فروش در صرافی ملی ۲۱۵۰۰ و برای خرید ۱۹۹۰۰تومان اعلام شد؛ همچنین یورو در این صرافی با نرخ ۲۵۳۰۰ به فروش می‌رسد و قیمت خرید آن از فروشنده ۲۳۴۰۰تومان است.

او افزود: نرخ دلار در صرافی‌های مجاز بانک‌مرکزی نیز امروز به ۲۳۰۰۰تومان و یورو ۲۷۰۰۰تومان رسید.