۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

ثبت بهترین عملکرد ماهانه طلا در جولای/ نگاهی به ثبت رکوردهای جدید طلا و نقره

۱۲ مرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۱۸
کد خبر: 456905
ثبت بهترین عملکرد ماهانه طلا در جولای/ نگاهی به ثبت رکوردهای جدید طلا و نقره

طلا در طول یازده روز گذشته ده روز صعودی را پشت سر گذاشته است. این در حالی است که تنها در طول هفته گذشته در طی چهار تا پنج روز معاملاتی رکورد تاریخی، دستاورد جدیدی بود که طلا به ثبت رساند. با این وجود چشمگیرترین اتفاق در قیمت گذاری طلا در معاملات آتی روز جمعه اتفاق افتاد؛ در فعال‌ترین قراردادهای آتی که مربوط به دسامبر 2020 می‌شود، میانگین قیمت طلا در بازار کومکس نیویورک با افزایش 27.20 دلاری به رکورد قابل توجه 1994 دلار در هر اونس دست یافت. این قیمت در حالی به ثبت رسید که بالاترین سطح قیمتی روز بر روی عدد 2005.40 دلار در هر اونس قرار گرفته بود.

اقتصادآنلایناکرم شعبانی؛ با فرا رسیدن آخرین روز معاملاتی ماه جولای، معامله گران و فعالان بازار شاهد یکی از قوی‌ترین سطوح پشتیبانی تاریخی بودند، طلا موفق به افزایش 10 درصدی ارزش خود در طول یک ماه گذشته شد. بدون تردید عملکرد ماه جولای را می‌توان یکی از بهترین عملکردهای تاریخی ماهانه فلز زرد نام گذاشت؛ اکنون این فلز گرانبها در فاصله بسیار خوبی تا سطح 2000 دلار در هر اونس قرار گرفته است.

در واقع، در شرایط کنونی علیرغم کاهش ارزش دلار آمریکا، طلا دستاوردهای قابل توجهی داشته است. دلار آمریکا از اواسط ماه مارس که شاخص دلار در 103 معامله شد، تا به امروز سقوط آزاد داشته است. سقوط مجازی دلار آمریکا در طول چهار ماه گذشته 10 درصد ارزش این ارز را کاهش داده است.

در آخرین روز هفته گذشته طلا با افزایش 18.90 دلاری به قیمت 1976.10 دلار در هر اونس مورد معامله قرار گرفت. بر اساس شاخص KGX (شاخص طلای کیتکو) معامله گران و سرمایه گذاران در روز جمعه با چنان سرعتی معامله می‌کردند که اگر ارزش دلار تا این اندازه کاهش نیافته بود تغییر ارزشی در سطح 28.10 دلار قرار می‌گرفت.

نمودار شاخص طلا در روز پایانی معاملات هفته گذشته

(نمودار شاخص طلا در روز پایانی معاملات هفته گذشته)

با این وجود به جرات می‌توان گفت که در هفته گذشته تنها طلا نبود که دستاوردهای چشمگیری به ثبت رساند، در کنار آن معاملات آتی نقره که در ابتدای هفته 22.95 دلار در هر اونس قیمت گذاری شده بود، بالاترین قیمت هفتگی را در سطح 26.24 دلار به ثبت رساند و در نهایت در پایان هفته در سطح 24.63 دلار در هر اونس معامله شد، سود روزانه معاملات نقره در روز جمعه گذشته 5.43 درصد بود. با توجه به آنکه در طول ماه جولای قیمت نقره از 18.60 دلار در هر اونس به 24.63 دلار رسید، شاهد ثبت رکورد صعود 25 درصدی در معاملات آتی نقره در طول یک ماهه بودیم. آخرین باری که نقره در طول یک ماه موفق به ثبت چنین رکورد قابل توجهی شده بود در اوت 2011 بود. این دومین سود بزرگ ماهانه نقره است که در این رقم به ثبت می‌رسد. اگرچه نقره در این سطح قیمتی تقریبا در نیمه رکورد تاریخی خود قرار دارد، اما جای تردید نیست که ثبت این رکورد خود حماسه‌ای قابل توجه در معاملات این فلز گرانبهاست.

نمودار معاملات آتی طلا

(نمودار معاملات آتی طلا)

مجموعه فلزات گرانبها سود قابل توجهی را با در نظر گرفتن کاهش ارزش دلار، در کنار سیاست‌های پولی بسیار تسهیل کننده فدرال رزرو در شرایطی که نرخ بهره هر چه بیشتر به صفر نزدیک می‌شود، به دست آورده‌اند. در پایان جلسه‌ای جروم پاول هفته گذشته در آن حضور یافت، عنوان کرد که فدرال رزرو هر اقدامی –از جمله ترازنامه اوراق بهادار با پشتوانه رهنی اوراق خزانه و اوراق مشارکت آمریکا به مبلغ 120 میلیارد دلار ماهانه- برای جلوگیری از کاهش سرعتی که اقتصاد اخیرا در پیش گرفته مدنظر خواهد داشت.

همان طور که روز چهارشنبه گذشته رویترز اعلام کرد افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در حال تاثیرگذاری بر روی فعالیت‌های اقتصادی در ایالات متحده است؛ از همین روست که رییس فدرال رزرو متعهد شده است که هر اقدام لازمی را برای جلوگیری از آسیب و تقویت رشد اقتصادی در نظر بگیرد.

با این وجود، اقدام گسترده فدرال رزرو نمی‌تواند بزرگترین انقباض تولید ناخالص داخلی را در ایالات متحده متوقف کند. بررسی داده‌های هفته گذشته نشان می‌دهد که تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم با انقباض حدود 33 درصدی همراه بوده که این بزرگترین انقباض تولید ناخالص داخلی در طول تاریخ آمریکاست.

با توجه به اینکه ما اذعان داریم شرایط همه گیری کرونا دوره خود را به پایان خواهد رساند، باید توجه داشته باشیم که این شرایط عواقب اقتصادی ناخوشایندی به دنبال خواهد داشت؛ مشکلات اقتصادی که به نظر می‌رسد مردم جهان تا چندین سال با آن درگیر خواهند بود.