۰ نفر

با ثبت بدترین عملکرد اقتصادآمریکا؛

دلار در سراشیبی قرار گـرفت

۱۰ مرداد ۱۳۹۹، ۲۰:۲۳
کد خبر: 456557
دلار در سراشیبی قرار گـرفت

عملکرد شوکه کننده اقتصاد آمریکا، دلار را بار دیگر عقب راند.

به گزارش رویترز، همان طور که انتظار می رفت سه ماهه دوم امسال شاهد ثبت پایین ترین رشد فصلی ثبت شده در طول تاریخ آمریکا تاکنون بود و طبق اعلام وزارت بازرگانی آمریکا، نرخ رشد اقتصادی آمریکا منفی ۳۲.۹ درصد اندازه گیری شده که این رقم ۲۴.۵ درصد کمتر از رشد سه ماهه قبل و ۲.۲ درصد بیشتر از نرخ رشد پیش بینی شده قبلی بوده است.

در این زمینه بخوانید

شدیدترین سقوط اقتصادی تاریخ مدرن آمریکا

ریزش بازارهای سهام در پی بدترین افت اقتصاد آمریکا

به گزارش اقتصادآنلاین به  نقل از ایسنا، با وجود بازگشایی کسب و کارها در ایالت های مختلف، سرعت شیوع کرونا به ویژه در ایالت های جنوبی و غربی در سطح بالایی باقی مانده است. بانک مرکزی آمریکا در تازه ترین نشست خود همان طور که انتظار می رفت اعلام کرد نرخ بهره را در سطح کنونی حفظ خواهد کرد. با این حال نیاز بازارهای مالی به نقدینگی کماکان در سطح بالایی باقی مانده است و فدرال رزرو به همین خاطر احتمالا تا پایان سال به برنامه خرید اوراق قرضه خود ادامه خواهد داد. 

از سوی دیگر انتظار می رود شاهد روزهای تیره و تارتری در روابط پکن و واشنگتن باشیم. وانگ یی- وزیر خارجه چین در گفت وگو با همتای فرانسوی خود، آمریکا را به تلاش برای سلطه بر جهان متهم کرده و گفته است اگر در برابر زورگویی های آمریکا مدارا کنیم، تنها این کشور جسورتر خواهد شد. وزیر خارجه چین هم چنین آمریکا را به تفرقه افکنی بین دولت و مردم این کشور متهم کرده و افزوده است: چین همواره ترجیح می دهد حداکثر خویشتن داری را از خود نشان دهد اما در برابر یکجانبه گرایی آمریکا پاسخ متناسب و منطقی خواهد داد. 

از سوی دیگر احتمال تحریم برخی از بانک های چینی توسط آمریکا، باعث نگرانی معامله گران شده است. پیشتر کنگره و سنای آمریکا با تصویب لایحه ای دولت را مکلف به تحریم بانک های چینی کرده بودند که با مقامات چینی در خصوص لایحه جنجالی امنیتی هنگ کنگ همکاری داشته اند. 

ادوارد مویا- تحلیل گر بازار ارز در موسسه اواندا گفت: به نظر می رسد شاهد روزهایی هستیم که تاج پادشاهی از سر دلار افتاده است و با تداوم این وضع، انتظار ما این است که بانک مرکزی آمریکا برای توقف روند فعلی دست به کار شود. اخبارهای رسیده، احتمالا بیانگر این هستند که خبری از یک احیای رشد اقتصادی سریع هم در سطح اتحادیه اروپا و هم در آمریکا نخواهیم بود. 

کمیسیون اروپا اعلام کرد ۷۵۰ میلیارد یورو به مجموع اعتبارات قبلی خواهد افزود که این منابع صرف حمایت از بخش های مختلف اقتصادی به شکل وام یا کمک هزینه خواهد شد و میزان تخصیص آن به هر کشور نیز بستگی به شدت شیوع کرونا در آن خواهد داشت. بدین ترتیب مجموع اعتبارات تخصیص یافته اتحادیه اروپا برای مقابله با پیامدهای کرونا به رقم دو تریلیون یورو رسید.

با این حال اوضاع در کشورهای اروپایی هنوز تا سطح مطلوب فاصله بسیار زیادی دارد: مرکز آمار آلمان در گزارشی اعلام کرد بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا در سه ماهه دوم سال ۲۰۲ به میزان ۱۰.۲ درصد کوچک شده که این رشد ، ضعیف‌ترین رشد اقتصادی آلمان از زمان ثبت داده های رشد در سال ۱۹۷۰ میلادی تاکنون محسوب می‌شود. هم چنین در مقایسه با رشد مشابه فصل قبل نیز رشد اقتصادی ۵.۵ درصد کمتر شده است.

روند نرخ تورم و بیکاری در بیشتر کشورهای اروپایی رو به صعود است. طبق اعلام مرکز آمار اتحادیه اروپا، در ماه ژوین نرخ بیکاری به قله پنج ماه اخیر خود رسیده و وضعیت به خصوص برای جوانان وخیم شده است. 

خوان پرز، معامله گر ارزی در واشنگتن گفت: از مدت ها پیش همه منتظر نهایی شدن این بسته محرک بودند و حالا که در خصوص اجرایی شدن و بازه زمانی آن بین کشورهای اروپایی وحدت نظر به وجود آمده است، کسانی که روی یورو شرط بسته بودند خوشحال هستند. این بسته از این جهت هم اهمیت دارد که کشورهای اروپایی بار دیگر بر سر مساله ای مهم و بزرگ با یکدیگر به اشتراک نظر رسیدند و وحدت خود را نشان دادند.

در آسیا، هر چند رشد اقتصادی چین در سطح مثبت باقی مانده است، اما آمارهای منتشر شده نشان می دهد که برای پنجمین ماه متوالی، رشد بخش خرده فروشی در سطح منفی باقی مانده است و این مساله می تواند بر ضعیف باقی ماندن سطح تقاضا در یکی از بزرگ ترین بازارهای مصرفی جهان و در نتیجه تجارت جهانی اثر منفی بگذارد.  

اولریخ لویشتمان، استراتژیست ارزی در "کامرتس بانک"  گفت: چشم انداز دلار با توجه به خبرهای نه چندان مطبوع از اقتصاد آمریکا خیلی روشن نیست و همین مساله فشار عرضه روی دلار را سنگین کرده است. تا زمانی که شیوع کرونا به مرحله کنترل نرسد بعید است دلار به روزهای اوج خود در معاملات باز گردد. 

اخبار مربوط به پیشرفت در ساخت واکسن کرونا نیز دیگر خبر مهم در صدر کانون توجه معامله گران بوده است. دانشگاه آکسفورد اعلام کرده که واکسنش با موفقیت، سطح ایمنی افراد آزمایش شده در آفریقای جنوبی، انگلیس و برزیل را افزایش داده و حالا قرار است کار آزمایش روی یک نمونه نسبتا بزرگ در آمریکا انجام شود که در صورت موفقیت آمیز بودن آن، احتمالا از اواخر امسال شاهد تولید انبوه این محصول برای عرضه جهانی آن خواهیم بود. تاکنون انگلیس، هلند، فرانسه و آمریکا خواستار دریافت این واکسن شده اند.

تاکنون بیش از ۱۷ میلیون و ۳۴۶ هزار و ۳۵۷ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۶۷۳ هزار و ۲۰۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۱۵۴ هزار و ۶۴۱ نفر، برزیل با ۹۰ هزار و ۳۸۳ نفر، انگلیس با ۴۵ هزار و ۹۹۹ نفر، مکزیک با ۴۵ هزار و ۳۶۱ نفر و ایتالیا با ۳۵ هزار و ۷۸۶ نفر بوده است.

واسیلی سربریاکوف، استراتژیست مسائل ارزی در بانک یو بی اس گفت: معامله گران نسبت به چشم انداز دلار در کوتاه مدت مردد هستند و تداوم درگیر بودن آمریکا با کرونا در سطح وسیع می تواند احیای رشد اقتصادی این کشور را در مقایسه با چین و اروپا به تاخیر بیاندازد. کاستن از سرعت شیوع کرونا در آمریکا، نقشی کلیدی در اوج گیری مجدد دلار خواهد داشت. 

شاخص دلار

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۵۵ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۹۲.۸۹۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۱۰ دلار اعلام شد.  

ارزهای اروپایی

در مساله برگزیت انگلیس پالس مثبتی را به بازارها مخابره کرده و بوریس جانسون- نخست وزیر انگلیس گفته است کشورش قصد دارد هر چه زودتر شاهد حصول توافق با طرف اروپایی باشد. با وجود گذشت هفت ماه از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، دو طرف هنوز به چارچوب مشخصی بر سر روابط آینده خود نرسیده اند. کنترل مرزها، واردات گمرکی، دسترسی به بازارهای مالی و بانکی اتحادیه اروپا و مساله ماهیگیری در آب های داخلی اصلی ترین کموارد اختلاف بین دو طرف محسوب می شود که هنوز نیز پابرجا هستند.

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۸۳ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۹۴ دلار مبادله شد. یورو ۰.۴۴ درصد بالا رفت و با عبور کردن از  کانال ۱.۱۸  به ۱.۱۸۴ دلار رسید.

ارزهای آسیایی

در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۱۷ درصد کاهش به ۱۰۴.۷۵۴ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۳۸۹ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۰۸ یوان چین اعلام شد.