۰ نفر

دلار از سطح ۲۳۵۰۰ تومان عبور نکرد

۹ مرداد ۱۳۹۹، ۶:۱۷
کد خبر: 456270
دلار از سطح ۲۳۵۰۰ تومان عبور نکرد

در پنجمین روز هفته، بازارها عمدتا در مسیر نزولی قرار داشتند. روز چهارشنبه، دلار ۵۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۲۳هزار و ۳۵۰ تومان رسید. سکه هم که از روز سه‌شنبه حرکت کاهشی خود را آغاز کرده بود، دیروز ۵۰ هزار تومان افت دیگر را به ثبت رساند و روی عدد ۱۱ میلیون و ۱۰۰هزار تومان قرار گرفت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ به گفته برخی تحلیلگران فنی، محدوده ۱۱میلیون و۳۰۰ تا ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی، گردنه مقاومتی سختی برای سکه تمام‌بهار آزادی است و عبور از آن نیاز به انرژی و توان زیادی دارد. حداقل در روزهای اخیر، بازار کشش خاصی برای عبور از این گردنه سخت از خود نشان نداده است و بیشتر معامله‌گران تلاش داشتند که از خریدهای قبلی خود سودگیری کنند. تنها در مقطع بسیار کوتاهی بود که با صعود اونس به محدوده هزار و ۹۸۰ دلاری، سکه هم به بالای ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رفت، ولی به سرعت ریزشی شد. بازیگران فنی باور دارند در صورتی که سکه بتواند از گردنه سخت قیمتی عبور کند، خود را در یک کانال صعودی قرار می‌دهد که منجر به فتح کانال‌های بالاتر می‌شود. در واقع برای اینکه روند بلندمدت سکه در فاز صعودی قرار نگیرد، حفظ مقاومت ۱۱ میلیون و۵۰۰ هزار تومانی از اهمیت زیادی برخوردار است. 

در حالی که عده زیادی از فعالان بازار اعتقاد داشتند، برخورد سکه به مقاومت سنگین، زمینه‌ساز تغییر مسیر این فلز گرانبها شد، بازیگران دیگری در بازار حضور داشتند که معتقد بودند نزول عوامل بنیادی مانند طلای جهانی و دلار باعث کاهشی شدن سکه شد. به باور برخی سکه‌بازان، طلا در سال ۲۰۲۰ عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته است ولی برای عبور از مرز مهم ۲ هزار دلاری نیاز به تجدید قوا و ارزیابی نیروها دارد. در کنار این بازیگران سکه باور دارند دیگر از رشد سریع دلار مانند تیرماه در مردادماه خبری نبوده است، در نتیجه نیاز است که با احتیاط بیشتری اقدام به خرید و فروش کنند و سرعت معاملات خود را با میزان تغییرات قیمتی دلار تا حدی هماهنگ نگه دارند. در واقع وقتی دلار رشد زیادی را به ثبت نمی‌رساند، سکه نیز از انرژی کافی برای پرتاب به سوی قیمت‌های بالاتر برخوردار نیست. 

دلار در روزهای اخیر عمدتا در کانال ۲۳ هزار تومان نوسانات محدودی را در مقایسه با گذشته انجام داده است و دیروز نیز عمدتا در بین دو محدوده ۲۳ هزار و ۲۰۰ تا ۲۳ هزار و ۴۰۰ تومان جا به جا شد. هر چقدر بازارساز بتواند دامنه نوسانات دلار را کاهش دهد، نوسان‌گیران از روند بازار خسته‌تر خواهند شد و خستگی آنها، کم‌کم زمینه‌های تعدیل قیمت را هم رقم خواهد زد. در کنار این، حفظ محدوده ۲۳هزار و ۵۰۰ تومانی، کم‌کم خریداران را از رشد بیشتر قیمت می‌تواند ناامید کند.

در این میان اصرار بر ریزش‌های پردامنه جز هیجانی‌تر کردن بازار و کمک به سفته‌بازان برای خرید در قیمت‌های پایین‌تر ارمغان دیگری به همراه نخواهد داشت. 

  عامل نوسان‌ساز در بازار ارز

یکی از عواملی که می‌تواند بازار ارز را نوسانی کند، صعود نرخ حواله درهم است. بازار کشور همسایه البته به دلیل تعطیلات عید قربان چند روزی فعال نخواهد بود و شاید همین مساله فرصت مناسبی برای بازارساز باشد که قیمت‌ها را در بازار داخلی در کانال مورد نظر خود قرار دهد و تلاش‌های خود برای تامین تقاضاهای حواله‌ای در هفته بعد را سرعت ببخشد. در هر صورت بسیاری از فعالان باور دارند که نرخ حواله درهم یکی از مهم‌ترین متغیرهای اثرگذار در تعیین جهت قیمت دلار است. 

یکی دیگر از اتفاقات جالب روز گذشته ثابت ماندن قیمت دلار بر تابلوی صرافی‌های منتخب بازارساز بود. آنها مانند روز سه‌شنبه، قیمت فروش دلار خود را ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین کردند. برخی فعالان اعتقاد دارند که چنین اقدامی منجر به ورود تقاضای آربیتراژی به بازار می‌شود. این در حالی است که عده زیادی هم عنوان می‌کنند ارز با این قیمت توسط صرافی‌های زیادی ارائه نمی‌شود و هر فرد هم در طول سال تنها می‌تواند به اندازه ۲ هزار و ۲۰۰ دلار با قیمت این صرافی‌ها خرید خود را صورت دهد. در واقع اگر شما ۲ هزار و ۲۰۰ دلار قبل تر در سال جاری از این صرافی‌ها ارز خریداری کرده باشید و حالا بار دیگر قصد خرید ارز دارید، باید به سوی بازار آزاد قدم بردارید.