۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

طلا ایستاده بر قله تاریخی/ یک گام دیگر تا اونس ۲۰۰۰دلاری

۷ مرداد ۱۳۹۹، ۱۸:۱۲
کد خبر: 455915
طلا ایستاده بر قله تاریخی/ یک گام دیگر تا اونس ۲۰۰۰دلاری

قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بالاترین سطح تاریخی خود را فتح کرد. مساله‌ای که برخی از تحلیل‌گران آن را مرتبط با تنش‌های سیاسی و تجاری میان ایالات متحده و چین دانسته‌اند. برخی دیگر به نگرانی‌های فزاینده سرمایه‌گذاران در اوضاع اقتصادی فعلی مبنی بر تضعیف شرایط بهبود اقتصادی با شیوع موج دوم کرونا در ایالات متحده و برخی دیگر از کشورهای جهان اشاره کرده‌اند.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ به گزارش سی‌بی‌اس نیوز افزایش قیمت طلا در روندی غیرمعمول قرار گرفته است؛ چرا که پس از افت و خیزهای بازارهای سهامی در اوایل شیوع ویروس کرونا و از نیمه ماه مارس، اخیرا شاخص‌ها روند بهبود و ثبات عملکرد را در پیش گرفته‌اند. اصولا همزمان با سقوط بازارهای سهامی یا افزایش تورم، طلا به عنوان یک پناهگاه امن مورد توجه سرمایه گذاران قرار می‌گیرد اما نکته اینجاست که ما در شرایط هیچ کدام از این دو وضعیت قرار نداریم.

با این وجود، طلا با افزایش ۴۰.۶۰ دلاری به رکورد ۱۹۳۸.۱۰ دلار در هر اونس رسیده واقعیتی که بیانگر اوضاع ادامه دار نابسامان سرمایه گذاران در جستجوی یک پناهگاه امن سرمایه گذاری است.

در سپتامبر ۲۰۱۱ افزایش قیمت طلا همزمان با افزایش تورم شوکی یکباره بود. قیمت طلا در آن زمان رکوردی را به ثبت رساند که در نهایت تا دسامبر ۲۰۱۳ نزدیک به یک سوم ارزش خود را از دست داد. بر همین مبنا اگر قرار بر ادامه مسیر صعودی قیمت طلا باشد، همچنان راه برای افزایش ۱۰ درصدی قیمت طلا باز است تا جایی که می‌توان افق ۲۱۳۵ دلار در هر اونس را برای گام‌های بعدی در نظر گرفت.

بازارهای سهام در سراسر جهان بخش عمده ضرر و زیان‌هایی را که در ابتدای سال و با شیوع کرونا متحمل شده بودند، بازیافته‌اند. اما تحلیل‌گران پیش بینی می‌کنند که با افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در ایالات متحده و برخی دیگر از کشورهایی که در عرصه اقتصادی تاثیرگذارند، هشدارهایی مبنی بر ریزش قابل توجه و زودهنگام بازارهای سهام داده شده است. به نظر می‌رسد افزایش قیمت طلا به نوعی بیانگر دیدگاه منفی سرمایه گذاران و ایجاد توفانی در شرایط اقتصادی در آینده نه چندان دور باشد.

در همین حال، بیت کوین به عنوان یک رمزارز ناپایدار که برخی از طرفداران و سرمایه گذاران آن ادعا می‌کنند از تورم در امان است، اخیرا روند افزایشی در پیش گرفته و در نهایت مرز ده هزار دلار را برای نخستین بار در بیش از یک سال گذشته رد کرده است.

درخشش طلا

تحولات طلا علاوه بر فاکتورهای شمرده شده در بالا با افزایش تنش‌های دیپلماتیک میان ایالات متحده و چین نیز تحت تاثیر قرار گرفت. دولت ترامپ هفته گذشته تعطیلی کنسولگری چین در هیوستون را اعلام و چین هم در اقدامی متقابل دستور تعطیلی کنسولگری آمریکا را در چنگدو اعلام کرد.

یکی دیگر از نگرانی‌های سرمایه گذاران از افزایش آمار بیکاری در ایالات متحده با توجه به شیوع موج دوم کروناست چرا که در نهایت منجر به تعطیلی تعداد بیشتری از مشاغل خواهد شد. در شرایطی که مزایای بیمه بیکاری در هفته جاری به پایان می‌رسد، کنگره هنوز هم تصمیمی برای تصویب بسته دوم محرک مالی نگرفته است.

همه این موارد عدم اطمینان در مسیر بهبود اقتصادی را نشان می‌دهد و در چنین شرایطی طبیعی است که طلا مسیر صعودی را ادامه داده و رکوردهای تاریخی پی در پی به ثبت برساند.

هانس گانتر ریتر رییس تجارت فلزات گرانبهای هرایوس Heraeus Precious Metals در این باره معتقد است: در شرایط کنونی تضعیف ارزش دلار آمریکا، بحران کووید - ۱۹ و افزایش تنش‌های ایالات متحده و چین به طلا این امکان را بخشیده که با سرعت هر چه تمام به سمت سطح ۲۰۰۰ دلار در هر اونس بتازد. 

وی افزود: هنوز هم پتانسیل رشد برای تخصیص طلا در اوراق سرمایه گذاری وجود دارد چرا که نرخ بهره برای مدتی طولانی است که در پایین‌ترین سطح ممکن حفظ شده است. در مواردی می‌توان گفت که با توجه به تضعیف دلار، طلا جایگزین دلار آمریکا شده که به طور معمول شرایطی قابل پیش بینی در دوره‌های بحرانی است.

مراقب حقه‌های طلا باشید

شایان ذکر است که در آخرین خیزش طلا، وارن بافت سرمایه گذاری که در برکشایر هاتاوی Berkshire Hathaway سرمایه گذاری کرده است، به شدت خریداران طلا را از سرمایه گذاری در این باره منع کرد و نسبت به آن هشدار داد.

قیمت سهام و املاک در ایالات متحده در طول زمان رشدی بیش از قیمت طلا داشته است و به همین دلیل بافت سرمایه گذارانی را که به هنگام افزایش قیمت طلا حتی در مواقع عدم اطمینان روی به خرید آن می‌آورند «احمق» خطاب کرده بود.