۰ نفر

رییس اسبق کانون صرافان در گفت‌و‌گو با اقتصادآنلاین؛

سرکوب نرخ ارز با حراج خزانه بدترین راه کنترل بازار/ قیمت دلار چطور کنترل می‌شود؟

۷ مرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۱۵
کد خبر: 455834
سرکوب نرخ ارز با حراج خزانه بدترین راه کنترل بازار/ قیمت دلار چطور کنترل می‌شود؟

رییس اسبق کانون صرافان ایرانیان، سرکوب نرخ ارز با حراح خزانه ارزی را بدترین راه کنترل قیمت دلار دانست و گفت: بهترین حالت برای متعادل نگه داشتن نرخ ارز افزودن روزانه یک در هزار قیمت، به نرخ ارز است.

اقتصاد آنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ اصغر سمیعی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادآنلاین درباره علت افزایش قیمت دلار طی روز‌های گذشته اظهار کرد: علت افزایش دلار را همواره گفته‌ام و آن تفاوت نرخ تورم و بهره و نرخ بیکاری، در کشور ما با کشورهای حوزه دلار است.

سمیعی تاکید کرد: تا زمانی که این تفاوت وجود دارد افزایش نرخ ارز هم بسیار طبیعی خواهد بود و اگر بخواهیم در صورت وجود این تفاوت، نرخ ارز افزایش یابد، اولا تک نرخی کردن آن و بعد افزودن تفاضل نرخ تورم ما و کشورهای حوزه دلار  به طور منظم به قیمت دلار است.

به گفته این فعال بازار ارز، با افزایش روزانه یک در هزار به قیمت ارز، نرخ کاهش نمی یابد ولی از تلاطمات و نوسانات مخرب جلوگیری می‌شود و قیمت نیز با شیب ملایم در مسیر طبیعی حرکت می‌کند؛ البته اگر بشود نرخ تورم را کاهش داد و مثلا بجای ۴۰ به ۲۲درصد رساند، دیگر لازم نیست روزانه یک در هزار به قیمت ارز افزوده شود، بلکه روزانه نیم در هزار هم کافی خواهد بود که با فرض دلار بیست هزار تومانی افزودن روزانه فقط ۱۰ تومان کافی است.

رییس اسبق کانون صرافان ایرانیان بدترین راه کنترل نرخ ارز را سرکوب آن با روش تزریق ارز عنوان کرد و گفت: بدترین حالت کنترل نرخ ارز که متاسفانه اغلب از این حالت در اقتصاد کشور ما استفاده شده، این است که اولا تا آنجا که بتوانیم نرخ ارز را با حراج خزانه ارزی کشور سرکوب می‌کنیم و آن را به دروغ پایین‌تر از نرخ واقعی اعلام کنیم، بعد هم که کفگیر به ته دیگ نزدیک شد سیستم را چند نرخی اعلام می‌کنیم و به بهانه‌های مختلف فروش ارز ارزان تر از نرخ واقعی را ادامه می‌دهیم چراکه حریف بازار آزاد نمی‌شویم.

او تصریح کرد: وضعیت بازار ارز به گونه‌ای شده که مسئولان قیمت ارز را در زمان‌هایی به حال خودش رها می‌کنند و می‌گذارند تا هر چقدر که دلش می‌خواهد بالا برود و بعد از اینکه صدای عده‌ای در آمد، باز به ضرب تزریق بیش از تقاضا سعی در پایین آوردن مقطعی قیمت می‌کنند.

سمیعی خاطرنشان کرد: این روند پر از تلاطم که منشأ انواع رانت و فساد در بازار ارز است را به حدی ادامه می‌دهیم تا دوره ما بر اقتصاد کشور پایان بیاید و تیم اقتصادی جدید به میدان بیایند و آن‌ها نیز مجددا همان کارهایی که تیم قبلی انجام داده را با اندکی تفاوت و متناسب با اوضاع اقتصادی و سیاسی کشور ادامه می‌دهند.