۰ نفر

پیش‌بینی یک کارشناس اقتصادی از آینده نرخ ارز؛

دلار در چه نرخی تثبیت خواهد شد؟/ افزایش اخیر نرخ ارز ناشی از متغیرهای غیرواقعی اقتصاد بود

۶ مرداد ۱۳۹۹، ۱۰:۴۷
کد خبر: 455532
دلار در چه نرخی تثبیت خواهد شد؟/ افزایش اخیر نرخ ارز ناشی از متغیرهای غیرواقعی اقتصاد بود

یک کارشناس اقتصادی گفت: منطق اقتصاد و تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد پس از اندکی نوسان در نرخ ارز، قیمت دلار تثبیت خواهد شد مگر اینکه شوک شدیدی به اقتصاد وارد شود.

اقتصادآنلاینصبا نوبری؛ هادی حق‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین در رابطه با نوسانات اخیر نرخ ارز گفت: نرخ ارز در شرایط معمولی و نرمال اقتصاد تابعی از میانگین تورم داخلی با میانگین داخلی تورم کشورهایی است که با آن‌ها بیشترین مبادله تجاری را داریم.

وی افزود: برای مثال در سال 98 تورم ایران 30درصد و میانگین تورم کشورهایی که با آن‌ها مبادله تجاری داشتیم 10درصد بوده است یعنی در سال 99 نسبت به سال 98 قیمت ارز می‌تواند تا حدود 20درصد نوسان داشته باشد، زیرا این منطق اقتصاد است.

این کارشناس ادامه داد: گفته می‌شود در مقاطعی با وجود این تفاسیر نرخ ارز نوسان نداشته است اما باید توجه کرد در آن مقاطع یا دولت با سرکوب نرخ ارز در بازار مداخله کرده و یا ممکن است متغیرهای غیراقتصادی مثل تحریم‎‌ها و یا اخلال در سمت عرضه ارز باعث این اتفاق شده باشد.

حق‌شناس با تاکید بر اینکه نوسانات نرخ ارز به راحتی قابل تفسیر است، یادآور شد: آنچه ما امروز در بازار ارز مشاهده می‌کنیم ناشی از متغیرهای واقعی اقتصاد نیست، البته نباید انتظارات تورمی مردم را هم فراموش کنیم.

وی خاطرنشان کرد: به طور معمول وقتی کالایی گران می‌شود تقاضا برای آن زیاد شده و مردم برای خرید صف می‌کشند که سهم زیادی در افزایش قیمت‌ها دارد.

این کارشناس اقتصادی افزود: با توجه به اینکه اقتصاد ما طی 3سال گذشته تورم بالای 20درصد را تجربه کرده است مردم به دنبال پناهگاه امنی برای پول نقد خود هستند.

حق‌شناس افزود: اگر سرمایه مردم زیاد باشد به سراغ خرید مسکن یا زمین می‌روند، اگر کمتر باشد انتخابشان خودرو است، در مرحله بعدی سکه و طلا را انتخاب می‌کنند و آخرین گزینه برای مردم ارز است.

وی با اشاره به استقبال شدید مردم از بازار سرمایه گفت: طی دو دهه گذشته اکثرا مردم برای حفظ سرمایه خود دارایی‌های مختلف که به آن‌ها اشاره شد را انتخاب می‌کردند اما اخیرا به دلیل رشد بی‌سابقه بازار سرمایه به سراغ این گزینه هم رفتند.

این کارشناس با اشاره به جهش‌های ارزی طی سال‌های اخیر گفت: در سال 91 و 92 نرخ ارز از 1200تومان به 4هزارتومان رسید و تثبیت شد، اوایل سال 97هم به 20هزارتومان رسید و پس از آن روی نرخ 10تا12هزارتومان ثابت ماند و در ادامه هم شاهد تثبیت نرخ ارز روی قیمت‌های پایین‌تر خواهیم بود.

وی در پایان تاکید کرد: پیش‌بینی من این است که ما در ماه‌های آینده نوسانات چند درصدی را تجربه خواهیم کرد و پس از آن نرخ زیر 20هزارتومان تثبیت خواهد شد، مگر اینکه شوک شدیدی به اقتصاد ما وارد شود.