۰ نفر

تحلیلگران بازارهای جهانی پیش‌بینی کردند:

کمین طلا برای ثبت رکورد جدید

۵ مرداد ۱۳۹۹، ۷:۰۹
کد خبر: 455251
کمین طلا برای ثبت رکورد جدید

طلا با سرعت هرچه بیشتر در حال انجام ماموریت خود است؛ رسیدن به قله تاریخی ۱۹۲۰ دلاری. با اینکه در روز جمعه طلا در ساعات انتهایی بازار کمی عقب نشست و در قیمت ۱۹۰۱ دلاری به کار خود در هفته گذشته پایان داد، اما تحلیلگران بر این باورند این نقطه پایان رالی ۷ هفته‌ای طلا نخواهد بود. هفت هفته‌ای که طلا در آن بیش از ۱۲ درصد افزایش قیمت را رقم زد تا یکی از بهترین فصل‌های خود در سال‌های اخیر را ثبت کند. کمین طلا برای ثبت رکورد جدید

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، طلا با سرعت هرچه بیشتر در حال انجام ماموریت خود است؛ رسیدن به قله تاریخی ۱۹۲۰ دلاری. با اینکه در روز جمعه طلا در ساعات انتهایی بازار کمی عقب نشست و در قیمت ۱۹۰۱ دلاری به کار خود در هفته گذشته پایان داد، اما تحلیلگران بر این باورند این نقطه پایان رالی ۷ هفته‌ای طلا نخواهد بود. هفت هفته‌ای که طلا در آن بیش از ۱۲ درصد افزایش قیمت را رقم زد تا یکی از بهترین فصل‌های خود در سال‌های اخیر را ثبت کند.

تنها در هفته گذشته قیمت اونس توانست رشد ۰۶/ ۵ درصدی را به ثبت برساند. حال کارشناسان بر این باورند که احتمال شکسته‌شدن رکورد تاریخی طلا در هفته آینده بسیار بالا است. می‌توان لیستی طویل از عواملی که سبب افزایش بی‌سابقه قیمت طلا در هفته‌های اخیر شده است تهیه کرد که مهم‌ترین آنها عبارتند از: افزایش سطح تنش‌ها میان آمریکا و چین، افت بی‌سابقه ارزش دلار آمریکا، سقوط بازده اوراق قرضه آمریکا، اقدامات بانک‌های مرکزی برای تحریک و حمایت از اقتصاد و افزایش مجدد تعداد بیماران کرونایی در کشورهای مختلف و مخدوش شدن چشم‌انداز ریکاوری اقتصادی جهان. با توجه به اینکه راه‌حل سریعی برای هیچ کدام از این مشکل‌ها در حال حاضر وجود ندارد، ادامه روند صعودی اونس در هفته‌های پیش‌رو دور از دسترس نیست.

راه‌حل سریعی وجود ندارد!

در پنج روز کاری هفته گذشته هر اونس طلا بیش از ۸۰ دلار به دارندگان خود سود داد و ارزش طلا برای هفتمین هفته متوالی توانست با قدرت افزایش پیدا کند. با این وجود اغلب تحلیلگران درباره هفته‌ پیش‌رو بر این باورند که روند صعودی فلز زرد همچنان دست نخورده باقی خواهد ماند. دلیل اصلی این تحلیلگران برای استدلال خود هم از آن جایی ناشی می‌شود که عوامل حمایت‌کننده قیمت اونس همچنان با قوت گذشته در فضای بازارها حضور دارند و فعلا دلیلی برای عقب‌نشینی طلا وجود ندارد. جورج گرو مدیر ارشد در  RBC Wealth Management در مورد وضعیت کنونی بازار طلا گفت: من راه‌حل سریعی برای افزایش تنش میان آمریکا و چین، مشکل پاندمی کرونا و همچنین راه‌حل سریعی برای نگرانی جهانی از افزایش بسته‌های حمایتی و افزایش بدهی دولت‌ها سراغ ندارم. بنابراین روند قیمتی طلا همچنان افزایشی خواهد بود.

افزایش تنش‌های چین و آمریکا

روز جمعه بازارها مجددا شاهد بالا گرفتن تنش‌ها میان آمریکا و چین بودند. بعد از بسته شدن کنسولگری چین در شهر هوستون، مقامات پکن در اقدامی تلافی‌جویانه دستور تعطیلی کنسولگری آمریکا در شهر چنگدو که یکی از شهرهای مهم اقتصادی و ترانزیتی این کشور است را صادر کردند. وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای عنوان کرد که دولت آمریکا در حال نقض قوانین بین‌المللی است و این موضوع به شدت به روابط میان آمریکا و چین ضربه می‌زند. افزایش تنش‌ها در کنار کاهش ارزش دلار فضای بازارها را به سود طلا چرخانده است. ارزش شاخص دلار آمریکا که در تمام روزهای هفته گذشته کاهش پیدا کرد به یکی از پایین‌ترین رکوردهای خود در دو سال گذشته رسیده است. در پنجمین هفته متوالی که شاخص دلار در برابر سبدی از ارزهای معتبر دنیا کاهش پیدا کرد، اسکناس پشت سبز ۵۷/ ۱ درصد دیگر از ارزش خود را از دست داد تا به عدد ۴۳/ ۹۴ برسد. تحلیلگران بر این باورند که همه نشانه‌ها به افزایش تقاضای پناهگاه‌های امن سرمایه از جمله طلا ختم می‌شود. دلار تضعیف شده همچنین به خریداران بین‌المللی کمک می‌کند تا با ارزش دلاری پایین‌تری اقدام به خرید طلا کنند.

بسته‌های حمایتی

به‌طور کلی اعمال بسته‌های حمایتی بانک‌های مرکزی برای حمایت از اقتصاد در برابر همه‌گیری کرونا خبر خوبی برای طلا است. کالین شیزنسکی استراتژیست ارشد بازارها در SIA Wealth Management درباره ملزومات این بسته‌های محرک اقتصادی گفت: یکی از بزرگ‌‎ترین فاکتورهای حمایت‌کننده قیمت طلا این است که حجم وسیعی از سیاست‌های پولی و مالی حمایتی در بسیاری از کشورها در حال اجرا است. هزینه‌کردهای مالی نیاز به تامین مالی بیشتر و پشتیبانی‌های پولی دارد. هفته گذشته سران کشورهای اروپایی روی یک بسته عظیم مالی به ارزش ۷۵۰ میلیارد یورو معادل ۸۵۷ میلیارد دلار به توافق رسیدند که در کنار بودجه هفت ساله این اتحادیه به ارزش هزار و صد میلیارد یورو است. بعد از به تصویب رسیدن بسته حمایتی قاره سبز اکنون نگاه‌ها به آمریکا و تصمیم سیاست‌گذاران این کشور است. تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند بسته حمایتی مالی دیگری هفته آینده در این کشور به تصویب برسد. سیاست‌گذاران آمریکایی در حال نهایی کردن فاز چهارم برنامه مالی حمایتی برای جلوگیری از ضربه‌های پاندمی کرونا به اقتصاد هستند.

مسیر قله ۲۰۰۰ دلاری

بر اساس دیدگاه تحلیلگران بازار طلا در صورتی که این فلز زرد بتواند، از قله تاریخی خود یعنی قیمت ۱۹۲۰ دلاری عبور کند، احتمالا با تغییر چشم‌انداز قیمتی اونس،  فتح قله ۲۰۰۰ دلاری و ورود این پناهگاه امن دارایی به یک ابرکانال جدید کم نخواهد بود. افشین نبوی تحلیلگر بازارها در MKS SA مستقر در سوئیس در این باره اظهار کرد طلا در حال نزدیک شدن به قیمت ۱۹۲۰ دلار است که این قیمت قله تاریخی طلا در تمام دوران‌ها است که در سال ۲۰۱۱ به ثبت رسیده است. اگر اونس بتواند از این مرز عبور کند ما شاهد خرید بیشتر طلا در برابر حفظ سود سرمایه‌گذاران خواهیم بود و تا زمانی که اوضاع دگرگون نشود و همه‌چیز به حالت نرمال بازنگردد، طلا به حرکت خود به سمت قله ۲ هزار دلاری ادامه خواهد داد. شیزنسکی نیز در همین راستا معتقد است که طلا اکنون به سقف تاریخی خود بسیار نزدیک شده است و اگر بتواند از آن عبور کند قیمت ۲ هزار دلاری در دسترس خواهد بود. به علاوه روند همچنان صعودی خواهد ماند.

به‌رغم فضای نسبتا یکدست روند قیمت طلا درباره صعودی بودن ارزش این فلز، برخی تحلیلگران نیز به سرمایه‌گذاران هشدار داده‌اند که عقب‌نشینی قیمت طلا در کوتاه‌مدت هم گزینه‌ای ناممکن نیست. هشدار این گروه از تحلیلگران بر این استدلال استوار است که اکنون بسیاری از دارندگان طلا، به‌صورت بالقوه سودهای قابل توجهی به دست آورده‌اند و در صورتی که آنها بخواهند سودهای خود را حفظ کنند عرضه در بازار طلا افزایش پیدا خواهد کرد.

اورت میلمن کارشناس فلزات گرانبها در Gainesville Coins در این باره گفت: درباره هفته آینده نظر من نسبت به قیمت طلا تا حدودی به سمت روند نزولی متمایل است. میلمن در ادامه افزود به این دلیل که طلا قله‌های زیادی را در روزهای اخیر فتح کرده است، بازار اکنون نیاز به یک اصلاح قیمتی دارد و این فرصت بزرگی برای حفظ سود سرمایه‌گذاران است. به دلیل اینکه رالی طلا در هفته‌های گذشته بسیار قدرتمند و هموار بوده است، کف قیمتی که طلا می‌تواند تا آن پایین رود شاید مرز ۱۸۰۰ دلاری باشد. به دلیل سرعت افزایش قیمت اونس هنوز قیمت‌ها فرصتی برای استحکام خود بالای مرزهای جدید نداشته‌اند.