۰ نفر

عقب‌نشینی مداوم ارزش دلار آمریکا

۲۴ تیر ۱۳۹۹، ۶:۱۵
کد خبر: 452584
عقب‌نشینی مداوم ارزش دلار آمریکا

اونس جهانی به لطف دو عامل اصلی توانست در اولین روز هفته در بازارهای جهانی، به ادامه روند صعودی خود ادامه دهد و همچنان جایگاه خود را در بالای مرز کلیدی ۱۸۰۰ دلاری حفظ کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ عامل اول که مربوط به افزایش تعداد مبتلایان کرونا است، چند هفته‌ای است در بازارها حضور دارد و سایه شوم خود را بر اقتصاد جهانی انداخته و موجب بالا رفتن ارزش دارایی‌های امن سرمایه از جمله طلا شده است.

عامل دوم اما، که روز دوشنبه توانست به‌عنوان پشتوانه طلا عمل کند، کاهش ارزش شاخص دلار به‌عنوان دارایی رقیب اونس بود. شاخص دلار آمریکا در روز دوشنبه با کاهش ۱۲/ ۰ درصدی، به مقدار ۵۲/ ۹۶ رسید. هفته‌ای که گذشت، سومین هفته متوالی نزولی اسکناس پشت‌سبز بود. ارزش شاخص دلار طی این سه هفته در حدود یک درصد از ارزش خود را از دست داده است. علاوه‌بر نااطمینانی‌های مربوط به ویروس کرونا، به‌نظر می‌رسد مجددا تنش‌های تجاری میان چین و آمریکا بالا گرفته است. دونالد ترامپ اخیرا اعلام کرده است در شرایط کنونی به مذاکره برای انعقاد فاز دوم قرارداد تجاری با چین فکر نمی‌کند. موضوعی که می‌تواند بر حجم سنگین نااطمینانی‌های اقتصادی سال ۲۰۲۰ اضافه کند.

رکورد روزانه کرونا در جهان

اولِ‌ هانسن تحلیلگر در بانک سرمایه‌گذاری دانمارکی Saxo Bank، در مورد وضعیت کنونی بازار طلا اظهار کرد که نااطمینانی‌های مرتبط با افزایش ادامه‌دار مبتلایان به کرونا، سبب حمایت ویژه‌ای از بازار طلا شده است و هیچ توجیهی برای نگه‌نداشتن طلا در سبد سرمایه‌گذاران وجود ندارد. سازمان بهداشت جهانی روز یکشنبه اعلام کرد تعداد مبتلایان جدید روزانه به ویروس کرونا در سراسر جهان رکورد جدیدی را به ثبت رسانده است. طبق اعلام این سازمان، تعداد کل مبتلایان در ۲۴ ساعت منتهی به روز یکشنبه بیش از ۲۳۰ هزار نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند. کشورهایی که بیشترین سهم از این افزایش روزانه مبتلایان را داشته‌اند به ترتیب عبارت بودند از ایالات‌متحده، برزیل، هند و آفریقای جنوبی. از این میان آمریکا، برزیل و هند نقش پررنگی در اقتصاد جهانی دارند و در صورت تداوم بحران کرونا و تعطیل شدن فعالیت‌های اقتصادی در این کشورها می‌تواند فرآیند ریکاوری اقتصادی را بیش از پیش مختل کند. موضوعی که اگرچه خبر بدی برای اقتصاد و معیشت مردم دنیا است، اما برای بازار طلا و سرمایه‌گذاران در آن خبر خوبی به‌شمار می‌رود. ‌هانسن در ادامه صحبت‌های خود هشداری نیز به سرمایه‌گذاران طلا داد؛ او در این بخش از صحبت‌های خود تاکید کرد که کشف واکسن قطعی برای درمان بیماری می‌تواند موجب به راه افتادن موجی عظیم از فروش طلا و سقوط ناگهانی قیمت این پناهگاه امن دارایی شود.

موج جدیدی از جنگ تجاری در راه است؟

کارلو آلبرتو، تحلیلگر ارشد در ActiveTrades در یادداشتی عنوان کرد طلا به‌رغم صعود شاخص بازارهای سهام، توانسته است در بالای مرز ۱۸۰۰ دلاری همچنان به پیشروی خود ادامه دهد. این موضوع اشتیاق بالای سرمایه‌گذاران به فلز زرد را در شرایط پر از نااطمینانی کنونی نشان می‌دهد. شاخص‌های اروپایی در اولین روز هفته در بازارهای جهانی روز مثبتی را پشت‌سر گذاشتند. رقم شاخص اروپایی STOXX۶۰۰ روز دوشنبه با افزایش ۹۵/ ۰ درصدی به ۳۲/ ۳۷۰ رسید. همچنین این شاخص در هفته گذشته دومین رشد متوالی هفتگی خود را تجربه کرد و طی این دو هفته بیش از ۳/ ۲ درصد افزایش را رقم زد. شاخص بریتانیایی FTSE۱۰۰ مانند دیگر شاخص‌های قاره سبز با ثبت رشد ‌۳۳/ ۱ درصدی به عدد ۶۱۷۷ رسید. علاوه‌بر نااطمینانی‌های اقتصادی به‌وجود آمده به‌دلیل شیوع موج جدیدی از همه‌گیری ویروس کرونا، زمزمه‌های بالاگرفتن جنگ تجاری میان آمریکا و چین نیز می‌تواند به روند صعودی قیمت طلا سرعت بیشتری ببخشد. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، اعلام کرده است در حال حاضر به مذاکره درباره فاز دوم قرارداد تجاری با چین فکر نمی‌کند.