۰ نفر

آرام گرفتن نوسانات ارزی

۱۰ تیر ۱۳۹۹، ۶:۴۱
کد خبر: 449604
آرام گرفتن نوسانات ارزی

روز گذشته بهای دلار در بازار آزاد به سطح ۲۰ هزار و ۱۰۰ تومان رسید، تا افزایش ۱۱۰ تومانی را در یک روز تجربه کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، در روزهای اخیر، شدت نوسانات ارزی کاهش یافته و در نتیجه از میزان تقاضای غیرمعمول بازار نیز کاسته شده است. به‌نظر می‌رسد یکی از عوامل آرام گرفتن نوسانات بازار ارز، مدیریت بازارساز با عرضه‌های قابل توجه و علامت‌دهی به فعالان بازار است. در ادامه خبرهای منتشر شده از عرضه ارز، روز گذشته گزارش شد که بازارساز به میزان ۱۲۰ میلیون دلار در بازار عرضه کرده که تنها ۶۰۰ هزار دلار آن با تقاضا روبه‌رو بوده است. این رقم به این معنی است که از میزان عرضه روزانه رقمی حدود نیم درصد به فروش رفته است.

الگوی تکراری دلار

روز گذشته، نوسانات دلار نشان می‌داد که رمقی برای جهش قیمتی در بازار وجود ندارد. بهای دلار در معاملات ابتدایی بازار کمی افزایش یافت و تا سطح ۲۰ هزار و ۳۰۰ تومان رسید، اما به‌نظر می‌رسد دیگر این افزایش با استقبال معامله‌گران روبه‌رو نشد و به آرامی از سطح قیمت دلار کاسته شد. این الگو روز قبل از آن نیز تکرار شده بود و در ابتدای روز، دلار تلاش‌هایی را برای افزایش و کانال‌شکنی آغاز می‌کند، اما فضای این بازار به شکلی نیست که دلار را به سمت کانال‌های بالاتر هدایت کند. البته درخصوص این روند دلار دو نگاه وجود دارد؛ برخی معتقدند دلار دیگر کشش قیمت‌های بالاتر از سطح کنونی را ندارد، به همین دلیل تلاش‌ها برای افزایش آن بی‌ثمر بوده است. از نگاه این گروه، عرضه دلار از سوی بازارساز نیز به مدیریت قیمت دلار کمک کرده است. در مقابل برخی نیز معتقدند دلار شرایط رشد قیمتی را در هفته‌های آینده دارد و در حال حاضر، در شرایط استراحت به سر می‌برد. البته قیمت‌گذاری دلار فردایی این موضوع را تایید نمی‌کند، زیرا برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد قیمت دلار فردایی، در نزدیکی قیمت نرخ کنونی بازار معامله می‌شود و در نتیجه شاخص‌های بازار، نشان از یک جهش قیمتی دیگر می‌دهد. در روزی که دلار افزایش ۱۱۰ تومانی را ثبت کرد، نوسان قیمت سکه نیز کم‌دامنه‌تر از روز‌های قبل گزارش شد. بر اساس آمارهای منتشر شده قیمت سکه امامی به سطح ۸ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان رسید تا نسبت به روز گذشته افزایش ۸۰ هزار تومانی را ثبت کند. این در حالی است که نوسان روز قبل از آن در سطح ۲۰۰ هزار تومان گزارش شده بود. این موضوع نشان می‌دهد همسو با کاهش نوسانات دلار، از شدت نوسانات قیمتی سکه نیز در بازار کاسته شده است.

حضور تعیین‌کننده بازار ساز

به‌نظر می‌رسد بازارساز سعی می‌کند با سیاست عرضه و اطلاع‌رسانی آن، انتظارات قیمتی آن را مدیریت کند. روز گذشته در خبرگزاری‌ها اعلام شد که بازارساز طی روز به میزان ۱۲۰ میلیون دلار وارد بازار کرده است، اما تنها ۶۰۰ هزار دلار آن به فروش رفته است. به بیان دیگر، از میان دلارهای عرضه شده در بازار تنها برای نیم درصد مشتری وجود داشته است. این دلارها با قیمت ۱۸ هزار و ۹۵۰ تومان در بازار عرضه شده است که پایین‌تر از قیمت‌های اعلامی در بازار است. همچنین بر اساس اطلاعات دریافتی، در روز جاری ۵/ ۲ میلیون یورو نیز عرضه شده که از این میزان ۲۵ هزار یورو با قیمت ۲۱ هزار و ۱۰۰ تومان معامله شده است. بر اساس این آمارها، در مجموع طی یک هفته بازارساز به میزان ۵۰۰ میلیون دلار در بازار عرضه کرده است، در مقابل کمتر از یک درصد این عرضه با استقبال روبه‌رو شده است. یکی از موضوعاتی که بازارساز می‌تواند به شفاف شدن عرضه‌ها کمک کند این است که این عرضه با چه مکانیزمی از سوی بانک مرکزی صورت می‌گیرد و متقاضیان این ارزها چه کسانی هستند؟ در این صورت فعالان بازار نیز از جزئیات این عرضه‌ها بیشتر مطلع می‌شوند و مدیریت انتظارات در بازار ارز شکل بهتری به خود خواهد گرفت. نکته دیگر، که می‌توان به آن اشاره کرد این است که در روزهای گذشته موانع دسترسی واردکنندگان به سامانه نیما، فشار را در بازار آزاد بیشتر از حد نرمال آن کرده بود. بنابراین در صورتی که موانع دسترسی به سامانه نیما از سوی واردکنندگان کاهش یابد، در نتیجه می‌توان این انتظار را داشت که فشارهای ایجاد شده در بازار نیز کاهش یابد. البته حرکت دلار در روزهای اخیر، تا حدودی رفع موانع را در فرآیند تامین ارز تایید می‌کند.