۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

خیز طلا برای جهش به سطح 1800دلاری/ هر خبر خوبی وضعیت طلا را بهتر خواهد کرد

۷ تیر ۱۳۹۹، ۱۹:۰۷
کد خبر: 448929
خیز طلا برای جهش به سطح 1800دلاری/ هر خبر خوبی وضعیت طلا را بهتر خواهد کرد

به گفته تحلیل‌گران، تلاش فلز زرد برای دستیابی به سطح 1800دلار در هر اونس هفته بی‌ثبات دیگری را برای این فلز گرانبها رقم خواهد زد.

اقتصادآنلایناکرم شعبانی؛ طلا در هفته گذشته پس از دستیابی به بالاترین سطح 7.5 ساله و صعود به قیمت 1796.10 دلار در روز چهارشنبه، هفته جدید را هم با نوسان‌های پی در پی دنبال خواهد کرد. پس از تثبیت روند صعودی، قیمت‌ها روز جمعه به بالای 1770 دلار رسید و در بازار کومکس نیویورک، معاملات آتی قابل تحویل در ماه اوت به قیمت 1780.10 دلار در هر اونس رسید که نسبت به روز پنجشنبه 0.54 درصد افزایش داشت.

اگرچه احساس عدم ریسک پذیری سرمایه گذاران به افزایش نرخ طلا کمک کرده اما افزایش ارزش دلار موجب جلب توجه بیشتر سرمایه گذاران به این دارایی امن شده است. اورت میلمان تحلیل‌گر فلزات گرانبهای گینزویل کوین در این باره گفت: ارزش دلار آمریکا در مسیر افزایشی است و این مساله بر قیمت کامودیتی‌ها تاثیر خواهد گذاشت.

اما این موضوع قابل انکار نیست که در اذهان سرمایه گذاران افزایش شیوع به ویروس کرونا در ایالات متحده به شدت افزایش یافته است. با ثبت نزدیک به 40 هزار مورد ابتلای جدید در روز پنجشنبه، بالاترین آمار افزایش یک روزه در ایالات متحده رقم خورد. نگرانی‌ها در مورد عواقب این افزایش شیوع و تشکیک در امر بهبود اقتصادی بار دیگر موجب فروش گسترده سهام در بازارهای داوجونز در روز جمعه و افت 500 واحدی شاخص این بازار شد. گریگ ابوت فرماندار تگزاس در بیانیه‌ای در این باره گفت: مشخص است که برخی از فعالیت‌های روزانه در شرایط کنونی منجر به افزایش موارد شیوع شده است.

بارت ملک رییس استراتژی جهانی اوراق بهادار TD در این راستا به کیتکونیوز گفت: هر نوع احساس خطری به نفع طلا پایان می‌یابد اما افزایش قابل توجه موارد ابتلا به ویروس کرونا هم به صورت بالقوه می‌تواند منجر به افزایش قیمتی شود اما در نهایت همه این مسائل به انتظارات تورمی بازمی‌گردد.

ملک همچنین عنوان کرد: آنچه که در حال حاضر مشاهده می‌کنیم یک پدیده ضد شهودی است، همانگونه که در روز جمعه طلا در ابتدای معاملات به همراه دیگر بازارهای سهام در حال کاهش قیمت بود. این در حالی است که جهش‌های اخیر طلا سومین تلاش این فلز گرانبها برای ورود به سطح 1800 دلاری برآورد شده اما افزایش انتظارات تورمی در طولانی مدت روند معاملات را تا حدودی تغییر داده است.

همچنین تصمیم فدرال رزرو در روز پنجشنبه مبنی بر محدود کردن پرداخت سود سهام تا سه ماهه چهارم سال جاری بر بازارهای مالی تاثیرگذار بود.

تاثیر انتخابات ریاست جمهوری

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال جاری و انتشار اخبار و نظرسنجی‌های روزانه مرتبط با این موضوع هم بر روند قیمت‌گذاری طلا تاثیرگذار بوده است. میلمان در این باره می‌گوید: در حال حاضر ما به فصل انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می‌شویم و برای نخستین بار در واکنش به نظرسنجی‌های مطرح شده شاهد حرکت در بازارها هستیم. اگر مردم احساس کنند که تغییر در مدیریت ایجاد می‌شود این بر بازارهای طلا تاثیرگذار خواهد بود.

پل اشورث سردبیر نشریه اقتصاد سرمایه در این باره عنوان می‌کند: آخرین اطلاعات بیانگر این است که جو بایدن در نظرسنجی‌های فعلی پیشتاز انتخابات بوده و شانس انتخاب بیشتری نسبت به ترامپ دارد. رتبه بندی و تایید ترامپ از برخورد وی با موضوع کرونا و نیز موج اعتراضات اخیر در کشته شدن جورج فلوید باعث ریزش آرای او شده است.

او همچنین افزود: در شرایط کنونی خیلی زود است که درباره نتیجه انتخابات بخواهیم نظر قطعی بدهیم. اما بازار سهام می‌تواند نگران این باشد که در صورت پیروزی بایدن، کنترل دموکرات‌ها بر بازار سهام منجر به بازگشت قابل توجه مالیات‌های شرکتی شود. چنین روندی موجب ایجاد تحولات مالیاتی بزرگی خواهد شد.

جهت گیری قیمت طلا در سه ماهه دوم سال

افشین نبوی معاونت معاملات فلزات گرانبها در MKS SA در این باره گفت: با توجه به نقش همه بازیگران بازار در روزهای پایانی ماه ژوئن و پایان سه ماهه دوم در پشت صحنه اتفاقات زیادی در حال رخ دادن است. پس از دستیابی به اوج قیمت‌های چند ساله طلا در شرایط تثبیت قرار خواهد گرفت و به نظر می‌رسد زمان فعلی بهترین فرصت خرید این فلز گرانبها باشد.

وی افزود: جای تعجب نیست اگر لحظه به لحظه روند نزولی قابل تحقق شود، اینها همه فرصتی برای خرید طلا در بهترین قیمت‌هاست. فشارهای زیادی برای آغاز بهبود اقتصادی در سراسر ایالات متحده وجود دارد که نشان می‌دهد قیمت طلا سطح مقاومت بعدی را برای 1780 دلار و در نهایت 1800 دلار در هر اونس خیز برداشته است.

سطح پشتیبانی فنی 1764 دلار در هر اونس از دیدگاه ملک به وقوع پیوسته، در حالی که سطح مقاومت 1800 دلار برآورد شده است. این موضوع وابسته به جایگاهی است که اقتصاد در آینده خواهد داشت. نگرانی بزرگ در رابطه با طلا این است نرخ واقعی بهره ممکن است کاهش نیابد، چرا که تورم به آهستگی بهبود می‌یابد.

ملک در پایان عنوان کرد: حرکت قیمت‌ها در هفته آینده با داده‌های کلان اقتصادی مشخص خواهد شد و هر خبر و اتفاق خوبی روند خوبی را برای طلا رقم خواهد زد.