۰ نفر

گزارش اقتصادآنلاین از نوسانات بازار ارز؛

سقوط دوباره قیمت دلار در راه است؟

۷ تیر ۱۳۹۹، ۱۵:۴۶
کد خبر: 448891
سقوط دوباره قیمت دلار در راه است؟

بعد از صعود غافلگیرکننده نرخ ارز و رسیدن به سقف تاریخی و ثبت کانال‌های جدید، روند نزولی قیمت‌ها از اواخر هفته گذشته آغاز شد به طوریکه دلار طی دو روز حدود 1500تومان ریزش کرد، اما امروز با شروع کار معاملات بازار شاهد تغییر مسیر ارز به سمت بالا هستیم که البته با این وجود، فعالان این حوزه باور دارند که دلار مجددا وارد مدار نزولی خواهد شد.

اقتصاد آنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ قیمت دلار که از ابتدای امسال تا اواسط خرداد ماه در کانال 16000 تا 17500تومان در رفت‌وآمد بود، در دهه پایانی خرداد ماه وارد مدار افزایشی شد و به سرعت پله‌های صعودی را طی کرد تا جاییکه قیمت دلار در برخی از ساعات معاملات هفته گذشته با ثبت رکورد بالاترین نرخ تاریخ به چند قدمی کانال 21هزار تومان هم نزدیک شد و به شدت سروصدا کرد.

در این مدت رییس کل بانک‌مرکزی تاکید کرد که دلار متاثر از یکسری عوامل بیرونی از جمله عدم بازگشت ارز‌های صادراتی افزایش یافته و نرخ آن واقعی نیست، ضمن اینکه خبرها حاکی از آن بود که حجم عرضه به بازار افزایش یافته که این اقدام ‌توانست مقداری از تقاضای بازار را پاسخ دهد و بر کاهش قیمت‌ دلار نیز تاثیرگذار باشد.

به این ترتیب همانطور که پیش‌بینی شده بود و با اقداماتی که بازارساز انجام داد، ریزش نرخ ارز از اواخر هفته گذشته آغاز شد و در نهایت دلار معاملات هفته پیش را با بیش از 1500تومان کاهش، با قیمت 18850تومان در صرافی ملی و 19200تومان در بازار آزاد به پایان رساند.

امروز به رغم ثبات قیمت دلار در صرافی ملی، بررسی بازار آزاد نشان می‌دهد که این ارز با حدود 500تومان افزایش نسبت به پنجشنبه هفته گذشته دوباره تغییر مسیر داده اما همچنان بیشتر معاملات مربوط به فروش ارز بوده و تشدید نوسانات باعث خالی شدن بازار از خریدار شده است.

نوید ریزش نرخ با عرضه 71میلیون دلاری بازارساز

از طرفی خبرها حاکی از آن است که امروز علاوه بر تزریق ارز به صرافی‌ها، بانک مرکزی به میزان 71میلیون‌ دلار با نرخ 18450تومان به بازار عرضه کرده و گفته شده که روند ورود ارز ادامه‌دار خواهد بود؛ بنابراین پیش‌‌بینی عرضه بیشتر ارز توسط بازارساز و کاهش شدید تقاضا نوید کاهش مجدد قیمت ارز در روزهای آینده را می‌دهد.

در همین رابطه یکی از فعالان بازار ارز که نخواست نامش ذکر شود به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: امروز قیمت دلار در بازار آزاد تا حدود 500تومان بالا رفت که یکی از دلایل آن مقاومت سفته‌بازان در برابر ریزش بیشتر نرخ است، اما به طور کل جو موجود در بازار ریزشی است و به همین خاطر بیشتر مردم فروشنده شده‌اند و صرافان هم تمایلی به خرید ارز نشان نمی‌دهند.

وی تصریح کرد: از طرفی علاوه بر افت تقاضا، عرضه ارز در بازار بیشتر شده و قرار است این اقدام بانک مرکزی ادامه‌دار باشد؛ به این ترتیب در روزهای آینده شاهد کاهش مجدد قیمت ارز خواهیم بود و انتظار می‌رود نرخ دلار در بازار آزاد حتی به کانال 17هزار تومان هم برسد.

بر اساس این گزارش و به اعتقاد صاحب‌نظران و دست‌اندرکاران بازار ارز، کمبود منابع ارزی ناشی از محدودیت‌های ایجاد شده در تجارت خارجی و فشار تقاضا، عمده‌ترین دلایل افزایش قیمت دلار و یورو طی روزهای گذشته بوده و خلا 27میلیارد دلار ارز صادراتی که هنوز وارد چرخه اقتصادی کشور نشده کاملا محسوس است؛ اما با توجه به ورود جدی بانک مرکزی به بازار و تزریق بیشتر ارز طی روزهای اخیر و همچنین احتیاط بالای معامله‌گران بازار، دلار حالا دیگر در لبه پرتگاه قرار گرفته و ریزش مجدد آن در راه است.