۰ نفر

جابه‌جایی ارز و طلا در بازار

۴ تیر ۱۳۹۹، ۶:۰۰
کد خبر: 448161
جابه‌جایی ارز و طلا در بازار

بازارهای ارز و طلا دیروز هم به روند صعودی خود ادامه داد و تمام رکوردهای قبلی خود را جابه جا کرد. در این روز و در بازار آزاد دلارامریکا برای نخستین بار توانست مرز روانی 20 هزار تومان را هم فتح کند و تا میانه روز به حدود 20 هزار و 400 تومان برسد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، البته نرخ این ارز در صرافی‌های بانکی (تا زمان تنظیم این گزارش) 19 هزار و 597 تومان درج شده بود که 796 تومان بیشتر از روز دوشنبه بود. همچنین یورو با رشد 796 تومانی به 21 هزار و 690 تومان رسید و پوند انگلیس هم نرخ 25 هزار و 505 تومان را تجربه کرد که نشان دهنده رشد 847 تومانی آن بود. علاوه براین درهم امارات و لیرترکیه نیز به ترتیب 173 و 91 تومان رشد کردند و به 5 هزار و 597 و 2 هزار و 993 تومان رسیدند.

درحالی بازار ارز بخصوص در یک هفته اخیر با نوسانات بالایی مواجه شده است که روز گذشته صرافی ملی ایران عرضه ارز را متوقف کرد که براساس گزارش‌های منتشر شده دلیل آن اجرای عملیات انبارگردانی دراین صرافی مرجع بود. برهمین اساس دیروز از صف طولانی مقابل این صرافی خبری نبود، با این حال صرافی برخی از بانک‌ها همچنان به عرضه ارز اقدام می‌کردند.

براساس گزارشی منتشر شده است، روز گذشته نهاد بازارساز (بانک مرکزی) برای مدیریت التهابات ایجاد شده تزریق ارز به بازار را افزایش داد. طبق این گزارش، تازه‌ترین وضعیت معاملات ارزی از عرضه ۴۵ میلیون دلاری از سوی بازار ساز خبر می‌دهد. این عرضه که از سوی بازارساز صورت گرفته، با تقاضای ناچیزی مواجه بوده است. این در حالی است که عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در آخرین اظهارات خود گفته بود که نوسانات فعلی بازار ارز، شوک‌های گذرا و موقتی است. البته او در عین حال تأکید دارد که اگر احساس شود این نوسانات بلندمدت‌تر شود حتماً بانک مرکزی مداخله می‌کند.

 جابه‌جایی در بازار طلا

همگام با ارز، در بازار طلا هم رکوردهای بی‌سابقه‌ای از قیمت در تابلوی واحدهای عرضه‌کننده نقش بست. برهمین اساس دیروز سکه تمام بهار آزادی نرخ 8 میلیون و 700 هزار تومان را تجربه کرد که فاصله حدود 400 هزار تومانی با روز قبل از آن داشت. دراین روز سکه تمام طرح قدیم نیز با عبور از 8 میلیون و 500 هزار تومان مواجه شد و نیم سکه و ربع سکه به ترتیب 4.5 میلیون و و 2.5 میلیون تومان قیمت خورد.

درهمین زمینه محمدکشتی آرای نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر  درباره وضعیت بازار طلا و سکه گفت: در روز گذشته معاملات و خرید و فروش سکه بشدت کاهش یافت ولی به صفر نرسیده و همچنان در جریان است. به گفته وی به‌دلیل نوسان شدید در قیمت‌ها هم فروشنده و هم خریدار بلاتکلیف شده‌اند و منتظر ثبات در قیمت‌ها هستند، چرا که حاشیه ریسک معاملات افزایش یافته است. وی ادامه داد: در روز گذشته دو عامل باعث رشد قابل توجه قیمت سکه در بازار شد که یکی رشد قیمت اونس جهانی و دیگری رشد بالای نرخ ارز در بازار بود. گفتنی است دیروز اونس طلا به هزار و 756 دلار رسید که نزدیک به 3 دلار رشد نشان می‌داد. کشتی آرای درپاسخ به این پرسش که با توجه به قیمت 8.7 میلیون تومانی سکه آیا خریداری در بازار وجود دارد توضیح داد: در بازار سکه بیشتر شاهد جابه‌جایی هستیم به این معنا که عده‌ای با فروش ارز خود اقدام به خرید سکه می‌کنند. همچنین برخی طلای آب شده خود را به سکه تبدیل می‌کنند. نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر همچنین درپاسخ به پرسشی مبنی براینکه برخی از اخبار حاکی از تغییر شغل برخی از طلافروشان است، با تأیید این خبر گفت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون تعداد زیادی از طلافروشان اقدام به تعطیلی واحدهای خود کرده‌اند. به گفته وی، با افزایش شدید قیمت‌ها در بازار ارز و طلا فروش واحدهای طلا بشدت کاهش یافته و درآمد آنها تحت تأثیر قرار گرفته است.  وی ادامه داد: وقتی قدرت خرید مردم افت کرده و توان خرید طلا و سکه ندارند، واحدهای طلا فروشی هم با رکود مواجه شده‌اند به طوری که هم‌اکنون عمده معاملاتی که در بازار انجام می‌شود مربوط به سکه و طلای آب شده است و طلای ساخته شده یا مصنوعات طلا خریداری ندارد.