۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

دستیابی قیمت طلا به اوج هشت ساله/ تاثیر صندوق‌های مبادله‌ای و بسته‌های محرک بر قیمت طلا

۳ تیر ۱۳۹۹، ۱۷:۴۸
کد خبر: 448079
دستیابی قیمت طلا به اوج هشت ساله/ تاثیر صندوق‌های مبادله‌ای و بسته‌های محرک بر قیمت طلا

قیمت طلا با ثبت میزان صعود روز گذشته به بالاترین سطح خود از فوریه 2012تاکنون دست یافت. این افزایش قیمت پس از عرضه دوباره صندوق‌های معامله‌ای طلا در ایالات متحده به ثبت رسید.

اقتصادآنلاین اکرم شعبانی؛ طلای قابل تحویل در ماه اوت که فعال‌ترین قرارداد بازار کومکس نیویورک در روز گذشته بود، با قیمت 1779 دلار در هر اونس معامله شد، این بالاترین قیمت به ثبت رسیده از فوریه سال 2012 تاکنون است.

شورای جهانی طلا در این رابطه گزارش داد که روز جمعه 27.3 تن طلا (974 هزار اونس به ارزش بیش از 1.7 میلیارد دلار) به صندوق‌های مبادله‌ای طلا تزریق شده است.

شرکت سهامی طلای SPDR که بزرگترین صندوق مبادله‌ای طلا در جهان است، روز جمعه 23.1 تن طلا معادل 742 هزار و 492 اونس دریافت کرد.

1

(تقویت قیمت طلا در بالاترین سطح 8 ساله)

قیمت طلا از ابتدای سال تاکنون بیش از 16 درصد افزایش یافته که محرک گسترده پولی بانک‌های مرکزی در شرایط شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان هم عامل موثر دیگری بر افزایش قیمت‌ها بوده است.

طلا در مواقع آشفتگی اقتصادی غالبا به عنوان یک سرمایه امن از سوی سرمایه گذاران شناسایی می‌شود، در شرایط کنونی شیوع موج دوم کرونا در کنار کاهش پروتکل‌های قرنطینه‌ای از سوی دولت‌ها موجب شده تا عدم قطعیت اقتصادی بار دیگر مورد توجه سرمایه گذاران قرار گیرد. سازمان بهداشت جهانی در این راستا روز یکشنبه از جهش رکورد موارد ابتلا در سطح جهانی خبر داد، بر اساس این گزارش بیشترین موارد ابتلا در آمریکای شمالی و جنوبی مشاهده شده است.

تزریق بسته‌های محرک مالی برای مقابله با رکود اقتصادی ناشی از شیوع این ویروس و قرنطینه‌های سراسری و از جمله برنامه خرید اوراق بهادار بانک مرکزی انگلیس که هفته گذشته اعلام شد، می‌تواند به عنوان محافظی در برابر تورم از شمش حمایت کند.

فواد رزاق زاده تحلیل‌گر بازار تینک مارکتس ThinkMarkets که در لندن مستقر است، در این باره در پاسخ به سوال بلومبرگ عنوان کرد: به نظر می‌رسد طلا برای شکست قیمتی خود را آماده می‌کند. اگرچه جایگاه طلا بدون تردید در پی شیوع ویروس همه‌گیر و خسارت‌های ناشی از آن و همچنین نگرانی از شیوع هر چه بیشتر موج دوم، موقعیت خود را به عنوان یک سرمایه امن تثبیت کرده اما در عین حال این مساله وجود دارد که جایگاه کنونی طلا بر اثر تزریق بسته‌های محرک مالی و نیز بازارهای مالی در چنین مسیر افزایشی قرار گرفته است.

اوله هانسن رییس استراتژی کالا در ساکسو بانک Saxo Bank نیز در این راستا نظر مشابهی دارد: نگرانی‌های ناشی از شیوع هر چه بیشتر ویروس کرونا در کنار تاثیر تورمی احتمالی بسته‌های محرک بانک‌های مرکزی از روند صعودی قیمت طلا پشتیبانی کرده است.