۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

روند صعودی قیمت طلای جهانی در پی افزایش ابتلا به کرونا/ فلزات با ارزش چقدر گران شد؟

۳ تیر ۱۳۹۹، ۱۵:۱۹
کد خبر: 448023
روند صعودی قیمت طلای جهانی در پی افزایش ابتلا به کرونا/ فلزات با ارزش چقدر گران شد؟

به دنبال افزایش شمار مبتلایان در برخی نقاط جهان، قیمت طلا و سایر فلزات گران‌بها روند صعودی در پیش گرفته و به عنوان محلی برای سرمایه‌گذاری امن به شمار می‌روند.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ قیمت طلا در روز دوشنبه به بالاترین سطح خود در بیش از یک ماه رسید، زیرا افزایش مجدد ابتلا به ویروس کرونا در برخی کشورها شک و تردیدهایی را در خصوص بهبود سریع اقتصاد جهانی ایجاد کرد.

قیمت لحظه‌ای طلا با 0.3درصد صعود از هزار و748 دلار در هر اونس، به هزار و 758 دلار و 35سنت در اوایل جلسه رسید که بالاترین سطح خود از تاریخ 18مه را تجربه کرد.

معاملات آتی طلای ایالات متحده نیز با 0.3درصد افزایش از قیمت هزار و 758دلار و 10سنت، در حال حاضر قیمت لحظه‌ای آن به هزار و 764دلار و 55سنت رسید و رکورد ماه گذشته را شکست.

به دنبال ترس سرمایه‌گذاران جهانی پس از اطلاعیه سازمان بهداشت جهانی در روز یکشنبه مبنی بر رکورد در جهش ابتلا به ویروس کرونا در جهان، طلا به عنوان یک پناهگاه امن و پرمنفعت در مواقع آشفتگی اقتصادی شناخته شده است.

گفتنی است که دو مقام رسمی فدرال رزرو آمریکا در روز جمعه هشدار دادند که در صورت عدم کنترل این بیماری، نرخ بیکاری دوباره می‌تواند افزایش پیدا کند.

به گفته تحلیلگرUBS، همانطور که نگرانی در خصوص سلامت اقتصاد جهانی وجود دارد، در خصوص افزایش تورم نیز دغدغه‌هایی وجود دارد. 

وی افزود: "به نظر می‌رسد که انتظارات تورمی در حال افزایش است که سبب کاهش نرخ واقعی و حمایت از قیمت طلا می‌شود."

قابل ذکر است که افزایش مبتلایان به ویروس کرونا در اروپا نیز سهام این کشور را تحت فشار قرار داده است.

در برابر سبد ارزهای رایج، شاخص دلار 0.2درصد کاهش یافت و طلا را برای صاحبان سایر ارزها ارزان‌تر کرد.

قیمت طلا در سال جاری میلادی به دلیل ترس از کندی اقتصادی ناشی از ویروس کرونا و اقدامات محرک بی‌سابقه از سوی دولت‌ها و بانک‌های مرکزی در سطح جهان، 15درصد افزایش یافته است.

کارلو آلبرتو، تحلیلگر ارشد ActivTrades در یادداشتی گفت: "از نظر فنی ریزش از سطح بالا در ماه مه، فضا را برای تقویت بیشتر باز خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود که قیمت، سطح حمایتی خود را ابتدا در هزار و 741دلار و سپس در هزار و 730دلار پیدا کند."

موجودی SPDR Gold Trust در روز جمعه با 2درصد افزایش به هزار و 159تن، بالاترین سطح از آوریل 2013 رسیده است. دلالان، موقعیت خرید در معاملات طلا و نقره کامکس (COMEX) را در هفته منتهی به 16ژوئن افزایش دادند.

ارزش نقره در روز دوشنبه 1.4درصد افزایش یافت و به 17هزار و 85سنت در هر اونس رسید که بالاترین سطح آن در بیش از یک هفته بوده است.

پالادیوم با 0.1درصد افزایش به هزار و 911دلار و 91سنت صعود کرد، در حالی که پلاتین با افزایش 1.9درصدی به 820دلار و 89سنت رسید.

در لحظه نوشتن این گزارش نیز، قیمت طلای جهانی در کانال هزار و 761دلاری قرار دارد.