۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پیش بینی روند صعودی قیمت طلا ناشی از تنش‌های سیاسی/ افزایش اقبال به سمت دارایی‌های امن

۱ تیر ۱۳۹۹، ۱۵:۱۶
کد خبر: 447521
پیش بینی روند صعودی قیمت طلا ناشی از تنش‌های سیاسی/ افزایش اقبال به سمت دارایی‌های امن

پیامدهای کووید – 19 و تنش‌های موجود در روابط میان چین و ایالات متحده ممکن است منجر به روند صعودی طلا شده و قیمت تا پایان سال به سطح 1800 دلار یا بیشتر افزایش پیدا کند.

اقتصاد آنلاین اکرم شعبانی؛ معاملات فلز زرد در آخرین معاملات هفته برای تحویل در ماه آگوست با افزایش 1.5 درصدی به 1756.20 دلار در هر اونس رسید. تمایل تحلیل‌گران در پیش بینی قیمت طلا بیشتر به سمت شکستن سد 1750 دلاری ، به مفهوم دستیابی به یک نقطه مقاومت صعودی بود. اما اتفاق نظری در رابطه با اینکه آیا قیمت‌ها در هفته آتی صعودی خواهد بود یا خیر وجود ندارد.

افشین نبوی معاون ارشد بازرگانی  MKSSA در این باره به کیتکو نیوز گفت: به نظر می‌رسد بازار در شرایط کنونی در یک محدوده گیر کرده باشد اما برای عبور از این سطح نیاز است طلا از 1740 دلار در هر اونس عبورکند که در این صورت صف آرایی خوبی در این بازار خواهیم داشت. اگر به لطف پیامدهای کووید – 19 و تنش‌های موجود در روابط میان چین و ایالات متحده محدوده قیمتی به سمت صعودی جابجا شود جای تعجب نخواهد بود. در نهایت تا پیش از پایان سال باید به سمت سطح 1800 دلار و یا حتی بالاتر حرکت کنیم.

دیدگاه‌های بدبینانه از مقامات رسمی فدرال رزرو باعث افزایش تقاضای این سرمایه امن در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته شد، چرا که بر اساس اظهارات اریک روزنگرن رییس فدرال رزرو در بوستون شیوع موج دوم ویروس کرونا می‌تواند منجر به تعطیلی دوباره بخش‌های اقتصادی و اختلال در رشد اقتصادی شود. چرا که تاکنون تلاش‌های انجام گرفته در ایالات متحده برای مهار ویروس کرونا موفق نبوده و این می‌تواند در نهایت منجر به تعطیلات طولانی‌تر و در نهایت کاهش مصرف و سرمایه گذاری و همچنین افزایش آمار بیکاری شود.

رهبران اتحادیه اروپا نیز روز جمعه با اعلام اینکه اگرچه اقدامات فوری برای کمک به اروپا در بهبود شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا ضروری بوده اما رهبران این اتحادیه در پی آن نبودند که برنامه محرک مالی بزرگی که هفته‌ها به بحث گذاشته بودند، به یکباره کنار بگذارند.

تنش‌های ژئوپولتیکی

به گفته تحلیل‌گران یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در بازار طلا در طول این هفته تنش‌های موجود در روابط میان چین و آمریکاست. اورت میلمان، کارشناس فلزات گرانبها در گینزویل کوین Gainesville Coins در این باره معتقد است: یکی از مسائلی که من آن را رصد می‌کنم تنش‌های موجود در روابط میان چین و آمریکاست، هر اندازه این روابط وخیم‌تر شود، سرمایه گذاران به سمت دارایی‌های امن روی می‌آورند.

جیم وایکوف تحلیل‌گر ارشد بازار کیتکو در این باره همچنین معتقد است کره شمالی هم یکی از عوامل تاثیرگذار در این بازار است. هفته گذشته انفجار دفتر مشترک کره شمالی و کره جنوبی موجب از سر گرفتن برخی از التهابات پیشین در روابط این کشورها شده است.

نگرانی‌های شیوع موج دوم

به نظر نمی‌رسد که ایالات متحده از محدوده افزایش شیوع به ابتلای کرونا خارج شده باشد. در این میان ایالت‌های تگزاس، کالیفرنیا، آریزونا و فلوریدا در شرایط فعلی بیشترین موارد ابتلا را به ثبت رسانده‌اند.

روز جمعه بلومبرگ گزارش داد که با افزایش نگرانی‌ها در افزایش موارد ابتلای به کرونا تعدادی از فروشگاه‌های اپل در ایالت‌های فلوریدا، آریزونا، کارولینای شمالی و جنوبی تعطیل شده و این بر بازارهای سهام تاثیر داشته است.

تحلیل‌گران تحقیقات بازار نومورا گلوبال در این باره هشدار دادند که روند افزایش ابتلا می‌تواند از سرعت بهبود اقتصادی بکاهد.

تضعیف دلار

تحلیل‌گران شرایط کنونی بازار را منجر به تضعیف دلار ارزیابی کرده‌اند که این امر منجر به افزایش قیمت طلا خواهد شد. بارت ملک رییس استراتژی جهانی اوراق بهادار TD در این باره گفت: این روند از روز جمعه گذشته آغاز شده و در نهایت دلار آمریکا تضعیف خواهد شد، این در حالی است که مدتی است افزایش قابل توجهی در ارزش دلار شاهد نبوده‌ایم.

وی ادامه داد: آنچه که نسبت به آن مطمئن هستیم این است که در شرایط فعلی افزایشی در نرخ بهره نخواهیم داشت، در حال حاضر ایالات متحده نگرانی‌هایی در رابطه با شیوع مجدد کرونا دارد که این امر فضای بیشتری برای جابجایی قیمت طلا ایجاد خواهد کرد.

چارلی ندوس استراتژیست ارشد گروه آتی لاساله در این باره عنوان کرد: همانطور که به دنبال بازگشایی فعالیت‌های اقتصادی هستیم، همچنان این عدم اطمینان نسبت به اقدامات و وضعیت اقتصادی وجود دارد.

استراتژیست‌های  ING FX در این باره عنوان کرده‌اند که دلار آمریکا در وضعیت کنونی وارد فاز تثبیت شده است. اگرچه ابهامات موجود نسبت به افزایش شیوع کرونا و سرعت بهبود اقتصادی این وضعیت را در خطر قرار می‌دهد.

سطوح کلیدی

میلمان تاکید می‌کند: سطح مقاومت کلیدی فعلی طلا در حال حاضر 1750 دلار در هر اونس است، اگرچه هفته آینده طلا روندی بی نوسان را پشت سر خواهد گذاشت و در شرایط نزولی به سطح حمایتی 1700 دلار در هر اونس می‌رسد.

میلمان همچنین تقاضای جواهرات را به عنوان یک محرک مهم در افزایش تقاضای طلا در مرحله بعدی عنوان می‌کند و این در صورتی به وقوع خواهد پیوست که تقاضای طلا و جواهرات در چین و هند به روال پیشین بازگردد. در زمان تعطیلی واحدهای اقتصادی تقاضا کاهش یافته و در پاییز اگر شدت ابتلا به ویروس کاهش یابد در این حالت بهبود اندکی را شاهد خواهیم بود.

وایکوف سطح مقاومت اول را 1750 دلار و سپس 1754.90 دلار در هر اونس و همچنین سطح حمایتی اول را 1728.30 و سپس 1717.30 دلار می‌داند. ملک همچنین عنوان کرد: قیمت‌ها در هفته جدید به سطوح بالاتری می‌رسد، بر همین اساس سطح حمایتی هفته آینده 1689 دلار و سطح مقاومت 1745 دلار در هر اونس خواهد بود.

بر اساس پیش بینی ندوس در هفته جدید ارزش دلار کاسته می‌شود وهمین مساله موجب افزایش قیمت طلا تا سطح 1760 دلار نیز خواهد شد.