۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

فشار موج دوم کرونا و تصمیمات اقتصادی آمریکا بر قیمت طلا/ فلز زرد سطح 1800دلاری را فتح می‌کند؟

۲۵ خرداد ۱۳۹۹، ۱۸:۰۰
کد خبر: 446096
فشار موج دوم کرونا و تصمیمات اقتصادی آمریکا بر قیمت طلا/ فلز زرد سطح 1800دلاری را فتح می‌کند؟

در حالی نگرانی‌های جدید درباره روند بهبود اقتصاد ایالات متحده و موج دوم شیوع کووید – 19 افزایش یافته که شرایط بازار به گونه‌ای است که تصور می‌شود قیمت‌ها تمایل بیشتری به روند صعودی خواهد داشت.

اقتصاد آنلایناکرم شعبانی؛ قیمت طلا پس از برگزاری جلسه فدرال رزرو در مورد بهبودی V شکل اقتصادی در ایالات متحده، طلا از روز جمعه گذشته موفق به جبران بخشی از خسارت‌های خود شد. معاملات آتی طلای بازار کومکس نیویورک روز جمعه با افزایش قیمت‌ها پایان یافت. بر همین اساس بیشتر تحلیل‌گران کیتکو معتقدند قیمت طلا در هفته آتی (از دوشنبه) روند صعودی خواهد داشت اما هنوز اتفاق نظری در رابطه با اینکه آیا قیمت‌ها از سطح 1800دلاری عبور خواهد کرد یا نه، وجود ندارد.

اورت میلمان، کارشناس بخش فلزات گرانبهای گینزویل کوین Gainesville Coins در این باره گفت: نوسانات بازار طلا در حال حاضر بازگشته و این نکته‌ای است که باید به آن توجه کرد. لذا در آینده می‌توانیم شاهد چرخش بیشتری در قیمت طلا باشیم و همین مساله باعث ایجاد احساس خطر در میان سرمایه‌گذاران شده است.

در هفته گذشته بانک فدرال رزرو دیدگاه خوش بینانه خود را نسبت به بهبود سریع اقتصادی در ایالات متحده تغییر داد اما در نهایت این رویکرد منجر به بهبود اوضاع بازارهای سهام در روز پایانی هفته شد. روز چهارشنبه، بانک مرکزی اعلام کرد که نرخ بهره در این کشور بدون افزایش خواهد ماند، فدرال رزرو همچنین تاکید کرد که از «ابزارهای کامل خود» برای حمایت از اقتصاد آمریکا بهره خواهد برد و در چنین شرایطی افزایش 6.5 درصدی تولید ناخالص داخلی را پیش بینی کرده است.

نگاهی به سطوح قیمتی

گفته می‌شود در هفته آینده، بازار قیمت‌گذاری‌ها را بر مبنای جلسه فدرال رزرو ادامه خواهد داد. سرمایه‌گذاران منتظر واکنش بانک مرکزی هستند. این مساله را باید مورد توجه قرار داد که چشم انداز اقدامات فدرال رزرو باعث کاهش اعتماد عمومی‌می‌شود. افزون بر این داده‌های اقتصادی در شرایط فعلی رو به ضعیف‌تر شدن خواهد گذاشت و ادامه این شرایط اشتیاق سرمایه گذاران را برای ورود به بازار طلا افزایش خواهد داد.

بارت ملک رییس استراتژی جهانی TD در این باره گفت: فشارهای تورمی‌پایین احتمالا مانع از افزایش بیش  از حد قیمت طلا در هفته پیش رو خواهد شد. طلا در طی این نوسانات افزایش قیمت داشته است، ممکن است ادامه این شرایط منجر به دستیابی زودتر به سطح مورد انتظار شود. در شرایط کنونی سطح پایین قیمتی بر روی 1700دلار و بالاترین سطح قیمتی بر روی 1757 دلار دیده می‌شود.

دیدگاه بارت ملک این است که طلا در بلند مدت روند صعودی خواهد داشت و انتظار می‌رود با توجه به تورم تا پایان سال به سطح 2هزار دلاری هم برسد.

کالین سیزینسکی، استراتژیست ارشد SIA هم در این راستا توضیح داد: در این رابطه برخی از تحلیل‌گران بر این باورند که ممکن است هفته آینده بازار وارد یک دوره میان دوره‌ای خواهد شد به معنای جایی که سرمایه گذاران تصمیم می‌گیرند پیش از ورود به یک بازار جدید بر روی بازارهای موجود تامل بیشتری داشته باشند.

سیزینسکی در این باره به کیتکو نیوز گفت: معتقدم بازار طلا روندی خنثی در پیش خواهد گرفت و سطح قیمتی از 1655 تا 1765 دلار متغیر خواهد بود. اما در چند هفته آینده با توجه به اینکه در میانه سال هستیم، به احتمال زیاد بازار روند خنثی را ادامه خواهد داد، در شرایط کنونی اخبار مثبت و منفی زیادی وجود دارد و عموم مردم منتظرند که چه چیزی بازار را متحول خواهد کرد. در شرایط فعلی به نظر می‌رسد بازارها بیشتر به دنبال تثبیت هستند.

میلمان بر این باور است که در کوتاه مدت بازار روند صعودی‌تری در پیش خواهد گرفت و بر همین اساس دامنه افزایش قیمت‌ها در هفته آینده گسترده‌تر خواهد شد تا حدی که ممکن است تا 1800 دلار در هر اونس هم پیش برود. با توجه به نوسانات دامنه گسترده‌تر خواهد بود و بر این اساس از دیدگاه وی قیمت صعودی تا 1800 دلار و قیمت نزولی تا 1650 دلار قابل تصور است.

چارلی نودوس استراتژیست ارشد LaSalle Futures Group گفت: سطح مقاومت بزرگ بعدی طلا 1760 دلار است اگر بتوانیم این سطح مقاومت را شکست بدهیم در هفته آینده قیمت به 1780 دلار خواهد رسید.

موج دوم کووید – 19

یکی از تعیین کننده‌های اصلی بازار در هفته آینده شیوع موج دوم ویروس کرونا خواهد بود.

اندرو هانتر اقتصاددان ارشد اقتصاد سرمایه در این باره گفت: افزایش نگرانی در بازارها در چند روز پایانی هفته گذشته نشانگر آن است که هنوز بخش‌هایی از ایالات متحده موفق به کنترل ویروس کرونا نشده‌اند. در طول دو هفته گذشته مواردی از افزایش ابتلا در ایالت‌های فلوریدا، تگزاس و یوتا و به طور واضح در آریزونا گزارش شده همچنین گفته می‌شود که موارد ابتلا در کالیفرنیا صعودی بوده است. برخی بر این باورند که حتی اگر موج دوم به شدت موج اول شیوع نباشد اما همچنان بازار مصرف و خرید و فروش‌ها از این مساله تاثیر خواهند گرفت.

داده‌های کلیدی

در روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته جاری که جروم پاول در نشست سالانه کنگره حضور خواهد یافت و این یکی دیگر از مسائلی است که بر روی بازارها در طول هفته جاری تاثیرگذار است. همچنین لازم به یادآوری است که بخش‌های مهم داده‌های کلان در بخش فروش و تولید صنعتی ماه مه در ایالات متحده قرار است در روز سه شنبه هفته جاری منتشر شود.

اقتصاددانان بر این باورند که توجه ایالات متحده بر رونق فروش به خصوص در بخش خرده فروشی و تولید صنعتی در پی تعطیلی و محدودیت‌های تولید در بسیاری از ایالت‌ها افزایش خواهد یافت. با توجه به افزایش آمار فروش خودرو انتظار می‌رود که خرده فروشی هم تقویت شود. از سرگیری فعالیت کارخانه‌ها هم به معنای فعالیت قوی‌تر در امر تولید است اما نکته آن است که به طور کلی میزان استخراج نفت و گاز بر امر تولید صنعتی تاثیرگذار خواهد بود.