۰ نفر

بازگشت طلا به بالای مرز ۱۷۰۰ دلاری

۲۱ خرداد ۱۳۹۹، ۸:۰۱
کد خبر: 445101
بازگشت طلا به بالای مرز ۱۷۰۰ دلاری

روز سه‌شنبه قیمت اونس در بازارهای جهانی توانست مجددا از مرز ۱۷۰۰ دلاری عبور کند. اکنون فضای بازار اونس جهانی به دو گروه تقسیم شده است؛ گروهی که اعتقاد دارند وضعیت اقتصاد هنوز رو به بهبود نیست، مدافع افزایش قیمت طلا و گروهی نیز که با تکیه بر گزارش بازار کار آمریکا به بهبود روند اقتصاد باور دارند مدافع سقوط قیمت طلا تا مرز ۱۶۰۰ دلاری هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ معامله‌گران در بازارها فعلا در انتظار آغاز نشست دو روزه فدرال رزرو در هفته جاری هستند؛ نشستی که در هفته جاری عامل اصلی تاثیرگذار بر بازارهای مختلف از جمله بازار طلا است. روز گذشته قیمت اونس با افزایش ۷۲/ ۰ درصدی تا اوسط روز به قیمت ۱۷۱۰ دلار رسید. تحلیلگران تکنیکال بازار بر این باورند که مرز مقاومتی ۱۷۱۵ دلاری، سقف مهمی برای نوسانات طلا در کوتاه مدت است و احتمال این وجود دارد که پس از لمس این سطح از قیمت طلا مجددا وارد روند نزولی شود.

شیفت تقاضا از سهام به طلا

قیمت طلا در روز میانی هفته در حالی افزایش پیدا کرد که یکی از عوامل آن کاهش تقاضا در بازارهای سهام بود؛ موضوعی که سبب شیفت تقاضا به سمت بازارهای امن دارایی بود. به‌نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران ترجیح داده‌اند تا در آستانه نشست دو روزه سیاست پولی فدرال رزرو جایگاهی کم ریسک‌تر را برای دارایی‌های خود انتخاب کنند. دنیل بریتس‌من تحلیلگر کومرتس‌بانک آلمان در این باره گفت: بازارهای سهام حداقل به طرز معناداری در روز سه‌شنبه پیشروی نداشته‌اند و همین سبب شد که فشار زیاد از روی طلا برداشته شود و این فلز فرصت پیشروی داشته باشد. بازارهای سهام اروپا نیز به دلیل افزایش امیدواری‌ها به ریکاوری اقتصاد آمریکا در پی انتشار گزارش اشتغال و دستمزدهای این کشور که نتایج بهتر از انتظار داشت نزول کردند. به عقیده بسیاری از تحلیلگران افزایش قیمت طلا در هفته جاری شاید یک بازگشت موقتی باشد. اما اگر خروج سرمایه بیشتری از بورس‌های مختلف اتفاق بیفتد، سناریوی دیگری رقم خواهد خورد و روند افزایشی قیمت طلا طولانی‌تر خواهد بود. قیمت طلا روز جمعه هفته گذشته با کاهش ناگهانی تا سطح ۱۶۷۰ دلاری نزول کرد؛ این کاهش یکباره قیمت در حقیقت واکنش طلا به انتشار گزارش بازار کار آمریکا بود، گزارشی که در آن برخلاف انتظارات نه تنها نرخ بیکاری این کشور به حدود ۲۰ درصد نرسید بلکه نسبت به ماه قبل از خود نیز با کاهش بیش از یک واحد درصدی مواجه شد. بازگشایی مجدد برخی از مشاغل خدماتی مانند رستوران‌ها یکی از عمده دلایلی بود که ۵/ ۲ میلیون شغل در ماه می به بازار کار بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا اضافه شد و این هم در حالی بود که کارشناسان اقتصادی انتظار کاهش قابل ملاحظه فرصت‌های شغلی در این ماه را داشتند.

دو سناریوی بازار طلا

در حال حاضر کارشناسان بازار طلا به دو دسته تقسیم شدند. عده‌ای بر این باورند که اقتصاد جهان هنوز از شوک ناشی از ویروس کرونا عبور نکرده است، اعتقاد دارند که قیمت طلا به جز کاهش‌های مقطعی در بلندمدت در روندی صعودی قرار دارد. گروه دیگر اما که اعتقاد دارند وضعیت اقتصاد در حال بهبود است، کاهش قیمت طلا تا مرز ۱۶۰۰ دلاری را متصورند. اما به‌نظر می‌رسد این تصور که اقتصاد ایالات‌متحده در حال بازگشت به حالت عادی است، بسیار ساده انگارانه باشد زیرا این کشور همچنان با مشکلات اقتصادی، سیاسی و بهداشتی بسیار جدی روبه‌رو است. فضایی که قبل‌ از آن نیز در بازار وجود داشت. افزایش قیمتی که بر این فرض بنا شده بود که اگرچه به‌نظر می‌رسید شرایط ناشی از همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ در حال فروکش و گذشتن از پیک بحران است، اما روند بهبود اقتصاد جهان هنوز آغاز نشده است.