۰ نفر

چرا دلار گران شد؟

۴ خرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۲۳
کد خبر: 441500
چرا دلار گران شد؟

قیمت‌ها در بازار ارز این روزها افزایشی است، اما افزایش تقاضا این بار نقشی در این رشد قیمت ایفا نمی‌کند و به گفته کارشناسان بازار در انتظار اصلاح و کاهش قیمت‌ها است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، حدود دو سال پیش بود که در پی بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران، قیمت ارز صعودی شد و در مدت کوتاهی این افزایش قیمت، شیب بسیار تندی پیدا کرد.

یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت ارز در این مدت، فشار روانی بازگشت تحریم‌ها علیه ایران و سرازیر شدن سرمایه‌های مردمی به سمت بازار ارز بود کهای با افزایش تقاضا، قیمت نیز افزایش یافت.

به تدریج با تغییر در سیاست‌های پولی و ارزی بانک مرکزی، آرامش به بازار برگشت و قیمت‌ها به تعادل رسید، به طوریکه قیمت دلار که بسیار بالا رفته بود، به حدود ۱۱ هزار تومان کاهش یافت.

البته در ماه‌های بعد، قیمت دلار با شیب کمی افزایش یافت و در حدود قیمتی ۱۳ هزار تومان ثابت شد و تا چند ماه تغییر قابل توجهی در بازار ارز ایجاد نشد.

در هفته‌های اخیر اما بار دیگر قیمت ارز در حال افزایش است، اما نکته جالب اینجاست که این بار افزایش تقاضا دلیل افزایش قیمت ارز نیست، چراکه در حال حاضر سرمایه مردم بیش از بازار ارز، به سمت بازار سرمایه در حال حرکت است.

رشد خوب بورس در ماه‌های گذشته سبب شده تا بسیاری از مردم سرمایه خود را وارد این بازار کنند، هرچند که در حال حاضر بورس نیز در حال ریزش است، اما هنوز مردم در حال ورود به این بازار هستند.

عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی درباره افزایش قیمت دلار در این هفته‌ها گفته است که قیمت‌ها در بازار ارز منطقی نیست و این بازار تحت تاثیر برخی اتفاقات به این شکل درآمده است.

تشدید فشار تحریم‌ها، شیوع ویروس کرونا، کاهش شدید قیمت نفت و اختلال در عملکرد تجارت کشور، از جمله دلایل مهم این تغییر قیمت‌ها در بازار ارز از سوی رئیس‌کل بانک مرکزی عنوان شده است.

البته همتی این را هم گفته که مرزها به تدریج در حال بازگشایی هستند و به این ترتیب، بخشی از مشکلات مربوط به تجارت حل شده و بازار نیز بهبود خواهد یافت.

با توجه به اینکه این بار سرمایه‌های مردمی و افزایش تقاضا دلیل رشد قیمت ارز نیست، در صورت تغییر اوضاع فعلی، بازار ارز نیز بار دیگر به آرامش رسیده و شاهد کاهش قیمت‌ها خواهیم بود.

در عین حال باید توجه داشت که شیوع ویروس کرونا در ماه‌های اخیر، اقتصاد بسیاری از کشورها را با مشکل مواجه کرده و تحریم‌ها علیه ایران نیز تاثیرات این ویروس را بر اقتصاد ایران دوچندان کرده است.

رئیس‌کل بانک مرکزی تاکید کرده که وضعیت کشور از نظر ذخایر ارزی بسیار مناسب و در دهه گذشته بی‌سابقه بوده است بنابراین می‌توان امیدوار به اصلاح بازار ارز، پس از گذر از شرایط خاص فعلی بود.