۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

افزایش ۸۰درصدی تقاضای سرمایه‌گذاری طلا در سه ماهه نخست ۲۰۲۰ / بهترین ماه معاملاتی طلا در یک سال گذشته

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۸:۵۰
کد خبر: 435771
افزایش ۸۰درصدی تقاضای سرمایه‌گذاری طلا در سه ماهه نخست ۲۰۲۰ / بهترین ماه معاملاتی طلا در یک سال گذشته

شورای جهانی طلا روز پنجشنبه گزارش داد که انبوه انباشت طلا توسط سرمایه گذاران در دوران اوج شیوع ویروس کووید - ۱۹ تقاضای جهانی طلا را در سه ماهه نخست ۲۰۲۰به شکل قابل توجهی افزایش داد، موضوعی که ضعف قابل توجه دیگر بخش‌های مصرف را در بازارهای مختلف تا اندازه‌ای جبران کرد.

اقتصاد آنلاین - اکرم شعبانی؛ در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ تقاضای جهانی طلا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با افزایش ۱ درصدی به ۱۰۸۳.۸ تن رسید که به طور عمده به دلیل آن را باید در افزایش ۸۰ درصدی تقاضای سرمایه گذاری در این فلز گرانبها (۵۳۹.۶ تن) جستجو کرد، مساله‌ای که بارها پیش از این مورد اشاره قرار گرفته که پذیرش طلا به عنوان دارایی امن در بین عموم مردم و سرمایه گذاران است در این افزایش تقاضا بسیار تاثیرگذار بوده است.

شورای جهانی طلا همچنین در این گزارش عنوان کرده است که صندوق‌های مبادله‌ای با پشتوانه طلا در طول این مدت ۲۹۸ تن به موجودی خود افزوده و حجم بزرگی از این فلز گرانبها را دریافت کرده‌اند که این مساله خود موجب افزایش منابع جهانی و دستیابی به رکورد جدید ۳ هزار و ۱۸۵ تن طلا شده است. به عقیده تحلیل‌گران این حوزه در میان عدم قطعیت اقتصادی و نوسانات بازار مالی، این رقم بالاترین رشد سه ماهه طلا در طول چهار سال اخیر بوده است.

این جریان‌های سرمایه گذاری در کنار کمک به افزایش ذخایر طلا کمک بزرگی هم در راستای افزایش قیمت طلا و دستیابی به بالاترین قیمت هفت سال گذشته داشت. در نتیجه، تقاضای جهانی طلا به لحاظ ارزش پولی به ۵۵ میلیارد دلار رسیده است که این رقم بالاترین رقم از فصل دوم سال ۲۰۱۳ تاکنون است.

1

(نمودار افزایش میزان سرمایه گذاری در صندوق‌های مبادله‌ای با پشتوانه طلا سه ماهه نخست ۲۰۲۰ در مقایسه با ۲۰۱۹)

اگرچه اعمال محدودیت‌ها در سراسر جهان، موجب توقف دو بازار اصلی مصرف کننده در جهان یعنی چین و هند شد که در نهایت تقاضای خرید جواهرات در جهان را نسبت به سه ماهه نخست ۲۰۱۹ در مجموع ۳۹ درصد کاهش داد و به کمترین میزان تقاضا در طول حداقل یک دهه گذشته رساند اما در این میان طلا وضعیت متفاوتی داشت.

جان رید، استراتژیست اصلی بازار WGC با اظهار نظر در مورد تغییر روند فعلی تقاضای طلا گفت: از زمان آغاز فعالیتم در بازار این بزرگترین تغییری است که در بازار سرمایه گذاری دیده‌ام. در واقع پتانسیل زیادی برای تقاضای سرمایه گذاری وجود دارد، این مساله که به نظر می‌رسد آیا طلا به اندازه کافی برای جبران خسارت‌ها بزرگ است یا خیر؟ … موضوعی است که هنوز نتیجه ثابتی برای آن وجود ندارد.

در همین حال سرمایه گذاری بر روی سکه‌های طلا با افزایش ۳۶ درصدی در سه ماهه نخست سال به ۷۶.۹ تن رسید که این افزایش ناشی از شناسایی طلا و سکه‌های طلا به عنوان یک پناهگاه امن در شرایط بحران بوده است.

تقاضای فناوری در طول این مدت از ۸ درصد به ۷۳.۴ تن رسید که از زمان جمع آوری داده‌ها توسط شرکت WGC این کمترین میزان به ثبت رسیده توسط این شرکت طی این سال‌ها بوده است.

بانک‌های مرکزی همچنان به جمع آوری طلا ادامه می‌دهند، اگرچه این میزان در مقایسه با سه ماهه نخست سال ۲۰۱۹ کمتر هم به نظر می‌رسد و شورای جهانی طلا هم اعلام کرده که انتظار می‌رود میزان خرید در این شبکه به شدت کاهش یابد. در همین راستا روسیه  پیشتراعلام کرده بود که خرید طولانی مدت را از ماه آوریل به حالت تعلیق درمی‌آورد که این موضوع خود بیانگر کاهش شدید خرید خالص جهانی است.

در گزارش WGC آمده است که کل عرضه طلا به ۱۰۶۶.۲ تن کاهش یافته است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۹ بیانگر کاهشی ۴ درصدی است و علت این کاهش اعمال قرنطینه و محدودیت‌هایی است که در سراسر جهان به کار گرفته شد و نه تنها موجب کاهش خرید بلکه کاهش تولید و استخراج معدنی را هم به همراه داشت.

در پایان گفتنی است این فلز زرد در پایان روز پنجشنبه با بازگشت از کانال ۱۷۰۰ دلار در هر اونس به قیمت ۱۶۸۶.۵۸ دلار در هر اونس مورد معامله قرار گرفت. معاملات آتی طلا برای تحویل در ماه ژوئن هم با یک درصد کاهش به قیمت ۱۶۹۴.۹۰ دلار در کومکس معامله شد. با تمام این احوال می‌توان اذعان داشت که این فلز زرد تقریبا بهترین ماه معاملاتی خود را در طول یک سال گذشته به ثبت رسانده است. 

photo_2020-05-01_01-47-59