۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

نیاز جهان به تعریف یک ارز جدید برای تجارت/ استفاده از دلار قدرت را در انحصار آمریکا قرار داده است

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۲۰:۳۹
کد خبر: 435447
نیاز جهان به تعریف یک ارز جدید برای تجارت/ استفاده از دلار قدرت را در انحصار آمریکا قرار داده است

ترس از افزایش نرخ ارز در جهان روزانه در حال افزایش است، چرا که بسیاری از بانک‌های مرکزی در جهان بسته‌های محرک مالی گسترده‌ای برای مقابله با شیوع کووید – 19 در نظر گرفته‌اند.

اقتصاد آنلاین اکرم شعبانی؛ وانگ جن یینگ رییس بورس طلای شانگهای (SGE) خواستار ایجاد یک سیستم جدید ارزی «فوق حاکمیتی» شد که نه تنها نگرانی‌‌های مربوط به بازپرداخت ارزی را در نظر بگیرد بلکه حتی نگرانی‌های ناشی از استفاده از دلار آمریکا را به عنوان یک ابزار ژئوپولتیکی کاهش دهد.

وانگ در مصاحبه‌ای با رویترز در این باره عنوان کرد: آینده تجارت جهانی به یک سیستم ارزی فوق العاده مستقل نیاز دارد که بر اساس آن هیچ کشور واحدی قدرت مسدود کردن دارایی‌های بین المللی کشور دیگر را نداشته باشد.

این مباحث از سوی وانگ در حالی مطرح می‌شود که دلار آمریکا در حال از دست دادن قدرت است، این مساله به خصوص در شرایطی که بانک فدرال رزرو تصمیم به کاهش نرخ بهره تا نزدیکی صفر گرفت نمودار شده است البته که این اقدام به منظور جلوگیری از آسیب‌های بیشتر به اقتصاد آمریکا در برابر شیوع کرونا در نظر گرفته شد.

وانگ در این باره مطرح کرد: هنگامی که فدرال رزرو نقدینگی بیشتری تزریق می‌کند، دلار آمریکا به لحاظ تئوری روند نزولی بلند مدتی را آغاز خواهد کرد. همزمان با این مساله، رییس بزرگترین بورس طلای جهان این موضوع را تصدیق کرد که در کوتاه مدت، دلار آمریکا با افزایش بحران در این کشور، توان خود را بازخواهد یافت.

وانگ با اشاره به استفاده آمریکا از ابزار تحریم علیه سایر کشورها، عنوان کرد: یکی دیگر از مشکلات مربوط به دلار آمریکا، جدا از بازپرداخت ارزی، قدرتی که مبادلات انجام شده توسط این ارز به ایالات متحده می‌دهد.

رییس بورس طلای شانگهای افزود: در واقع این قدرت به عنوان یک سلاح از سوی ایالات متحده مورد استفاده قرار می‌گیرد، همان نقطه‌ای که برای کشورهای دیگر منبع عدم امنیت به شمار می‌آید. ارزی که کشورهای دنیا برای تجارت مورد استفاده قرار می‌دهند نباید برای کشور خاصی امتیاز ویژه داشته باشد و یا دیگر کشورها را در معرض ناامنی قرار دهد.

وی ادامه داد: ایده «سیستم ارزی فوق مستقل» جدید نیست، طلا به صورت بالقوه می‌تواند در این گروه جای بگیرد، اما با توجه به آنکه منابع طلا در جهان محدود است این مساله می‌تواند نقش این کالا را در تجارت جهانی با محدودیت روبرو کند.

برای پیشبرد بازارهای مالی جهان، در حال حاضر سیاست‌های پولی کاهش یافته و طلا در نتیجه این سیاست‌ها به سمت اوج چند ساله خود سوق می‌یابد، بر همین اساس قیمت طلا ماه گذشته تا نزدیکی 1800 دلار در هر اونس هم پیش رفت. وانگ در این راستا خاطرنشان کرد: درست است که طلا قابلیت حفظ دستاوردهای خود را دارد اما این حقیقت هم قابل انکار نیست که جهان نیازمند یک ارز جدید برای انجام تجارت‌های بین‌المللی است.

اگرچه رییس بورس طلای شانگهای مشخص نکرد که مشخصات ظاهری این ارز جدید چگونه باید باشد و یا چگونه قرار است مورد استفاده قرار گیرد اما این موضوع مورد تاکید قرار گرفت که در دنیای امروز با همه گیر شدن استفاده از چنین ارزی، قدرت سیاسی به شکلی عادلانه‌تر توزیع خواهد شد.

وانگ توضیح داد: در صورت وقوع چنین اتفاقی توجه جهانی به ایالات متحده کاهش می‌یابد و در عین حال اتحادیه اروپا و چین وضعیت بهتری در جهان پیدا خواهند کرد.

آدام باتن سردبیر فارکس لایو در هفته جاری در گفت‌وگویی با کیتکو نیوز بیان کرد: طلا غالبا به عنوان یک پناهگاه در برابر فراز و نشیب‌های ارزی مورد توجه قرار دارد، واقعیتی که موقعیت طلا را تبدیل به یک شرایط عالی کرده است.

باتن افزود: سیاست‌های کاهش نرخ نامحدود پولی، افزایش سطح بدهی‌های داخلی، نگرانی از تورم‌های آتی و بدهی‌های ارزی از جمله مواردی است که اخیرا به شدت مورد توجه تحلیل‌گران طلا قرار گرفته است. تحلیلی بهتر از این نمی‌توان یافت، مسیری که اکنون طلا در پیش گرفته با توجه به میزان تقاضا در تمام جهان اتفاق می‌افتد؛ همزمان که بدهی‌های ارزی در جهان افزایش می‌یابد، نوعی از عدم تعادل کنترل نشده نیز در جریان است.

وی در پایان عنوان کرد: هیچکس در شرایط کنونی به دنبال بازپرداخت تجاری نیست، و طلا هنوز به جایگاهی دست نیافته که به صورت لحظه‌ای بتواند علاقه و سرمایه‌گذاری بیشتری را به سوی خود جلب کند. در شرایطی که بتوانیم در معاملات طلا به بالاترین سطح قیمت 8 سال گذشته دست پیدا کنیم، سرمایه گذاران بیشتری خود به خود به سمت این بازار جذب خواهند شد.