۰ نفر

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین؛

دلار گران می‌شود؟/ تاثیر آینده بازار سرمایه و کاهش سود سپرده بر بازار ارز

۹ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۳:۴۴
کد خبر: 435074
دلار گران می‌شود؟/ تاثیر آینده بازار سرمایه و کاهش سود سپرده بر بازار ارز

یک کارشناس اقتصادی گفت: با ادامه سیاست فعلی بانک مرکزی امکان افزایش نرخ ارز تا پایان تابستان وجود خواهد داشت.

اقتصادآنلاین صبا نوبری؛ آلبرت بغزیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین در رابطه با نوسانات اخیر نرخ ارز گفت: نرخ ارز در دست بانک مرکزی است و هرگونه پیش‌بینی ما به بررسی اراده بانک مرکزی برخواهد گشت.

وی افزود: در حال حاضر ما تقاضایی در بازار نداریم و از طرفی بنظر می‌رسد فروش هم بیشتر شده باشد چون افراد می‌خواهند ارز خود را به سرمایه‌ای بادوام تر مثل خودرو یا سهام تبدیل کنند.

این اقتصاددان ادامه داد: باید از بانک مرکزی پرسید که برنامه‌اش برای آینده نرخ ارز چیست؟ با این عدم کنترل هزینه تولید را بالا می‌برید یا می‌خواهید صادرات را تکان بدهید؟ با وجود اینکه عمده عرضه در بازار توسط بانک مرکزی انجام می‌شود اما این سیاست جایی اعلام نمی‌شود اما با ذخایر ارزی که  ادعا می‌کند دارد بنظر می‌رسد کاری که می‌کند بیشتر از یک خرید و فروش ساده باشد.

بغزیان در خصوص پیش بینی نرخ ارز در ماه‌های آینده خاطرنشان کرد: با این مسیری که بانک مرکزی طی می‌کند و اراده‌ای که دیگر در بانک مرکزی برای ایجاد ثبات در بازار وجود ندارد این نرخ تا پایان تابستان ممکن است به 20هزار تومان برسد.

وی در این رابطه افزود: وقتی در ماه‌های گذشته نرخ ارز از حدود 10هزارتومان به 16هزار تومان می‌رسد نشان می‌دهد بانک مرکزی نظارتش را کم کرده است و دیگر قصد کنترل ندارد، شاید به این دلیل که بحث کرونا باعث می‌شود که صادرکننده‌ها دوست داشته باشند مازاد تولید را به کشورهای اطراف بفرستند که این کار هم با نرخ ارز بالا محقق می‌شود.

این اقتصاددان درخصوص تاثیر کاهش نرخ سود سپرده‌ها بر بازار ارز گفت: اشتباه بانک مرکزی این بود که اجبار را برای کاهش نرخ سود سپرده‌ها بیشتر کرد زیرا این سهل انگاری از طرف بانک‌ ‌مرکزی باعث می‌شود که بانک‌ها مدتی بعد به روش‌های مختلفی که بلد هستند کاهش نرخ سود را دور بزنند و باز به نرخ‌های قبلی روی بیاورند و مشخص نشد که این سخت گیری برای چه بود زیرا بانک مرکزی خودش می‌دانست که این کار باعث خروج نقدینگی از بانک‌ها و سرازیر شدن آن به سمت بازارهای موازی خواهد شد و بانک‌ها با مشکل کمبود منابع و نقدینگی مواجه خواهند شد و برای اینکه بتوانند حساب‌های جدید را حفظ کنند به آن ها قول سودهای بالاتر را بدهند و خود را باز وارد بنگاه داری کنند.

بغزیان در پاسخ به این پرسش که ریزش احتمالی بازار سرمایه در آینده چه تاثیری بر بازار ارز خواهد داشت، گفت: اینکه بازار سرمایه در آینده ریزش خواهد داشت و دچار مشکل می‌شود را بررسی اینکه چقدر از خریدهای فعلی را جدیدالورودها انجام می‌دهند مشخص می‌کند ولی در کل بنظر می‌رسد بورس دارد نقدینگی را جذب می‌کند که به قیمت واقعی برخی سهام‌های بنیادی برسد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بنظر من حباب بازار قابل شناسایی است و راه آن بررسی اطلاعات معامله‌گران است و حتی می‌توانم بگویم که در حال حاضر بازار حبابی ندارد که ما این بیم را داشته باشیم که با ریزش قیمت‌ها سرمایه‌ها بخواهد به سمت بازار ارز برود.