۰ نفر

طلا در پی موج خوش‌بینی‌ها کاهشی شد

۹ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۲:۳۶
کد خبر: 435056
طلا در پی موج خوش‌بینی‌ها کاهشی شد

یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند.

 

20-01

پوست‌اندازی سهام در روز رکوردها؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ شاخص کل بورس دوشنبه در پانزدهمین رشد متوالی خود ضمن صعود 85/ 2 درصدی، برای اولین بار در ابرکانال باور‌نکردنی 800 هزار واحدی مستقر شد. بیش از 5/ 9 هزار میلیارد تومان سهم به صورت خرد در بورس معامله شد و در پایان هم صف خریدی معادل 4/ 4 هزار میلیارد تومان در پشت سهم‌های بورسی منجمد ماند. رکورد خالص خرید معامله‌گران حقیقی هم به 5/ 1 هزار میلیارد تومان ارتقا یافت. به‌رغم این رکوردها، آنچه بیش از همه جلب توجه کرد، گسترش موج عرضه در سهم‌های کوچک‌تری بود که رشدهایی رویایی را طی ماه‌های اخیر تجربه کرده بودند. در واقع، گرچه تقاضا به قوت خود باقی ماند، اما نقدینگی به نحو ملموسی به سمت سهام بزرگان بازار سوق پیدا کردند و در نتیجه، تعداد بیشتری از نمادها با فشار عرضه و افت قیمت مواجه شدند. در واقع، نوعی پوست‌اندازی در روز فتح ابرکانال جدید مشاهده شد.

بازار طلای جهانی

20-04

فاصله اونس از سقف 8 ساله بیشتر شد

هر اونس طلا ساعت 16 دوشنبه به قیمت 1718 دلار تنزل کرد. طلا هفته قبل تا قیمت 1737 دلار، یعنی تا نزدیکی سقف 8 ساله پیش رفته بود. اما دیروز امیدواری به سیاست‌های انبساطی بانک‌های مرکزی از یک طرف و ایجاد شرایط سهل‌‌گیرانه‌تر در قبال همه‌گیری کرونا را می‌توان از دلایل عمده افزایش جریان سرمایه به سهام جهانی و افت قیمت طلا دانست. بانک ژاپن دوشنبه با اعلام خرید اوراق دولتی و بانک‌های تجاری گام دیگری در راستای تزریق پول و هدف نرخ بهره صفر درصدی برداشت. در همین حال، نگاه‌ها به نتایج نشست دو روزه فدرال رزرو در چهارشنبه و همچنین جلسه بانک مرکزی اروپا برای خرید 1/ 1 تریلیون یورو از اوراق قرضه در پنج‌شنبه پیش‌رو دوخته شده است. شیب نزولی شیوع کرونا هم اثر مثبت خود را بر بازارهای سهام گذاشت و فشار بر طلا را مضاعف کرد.

بازار اوراق مسکن

20-05

چرخش منفی مسیر «تسه»ها

بهای هر ورقه امتیاز تسه دی97(تسه9710) دیروز حدود یک درصد کاهش یافت و به کانال 48 هزار تومان تنزل کرد. در مجموع از 24 مرحله از امتیازهای «تسه»، قیمت 22 مرحله از امتیازها در روز گذشته افت کرد. متوسط قیمت کل اوراق «تسه» روز یکشنبه طی موجی صعودی تا کانال 49 هزار تومان پیش رفت. اما این روند پایدار نبود؛ به طوری که میانگین قیمت‌ها در جریان معاملات دیروز کاهشی 3/ 1 درصدی را تجربه کرد و به کانال 48 هزار تومان عقب نشست. با این حال، موج اصلاحی قیمت‌ها منجر به جذب تقاضای بیشتری شد و ارزش معاملات این بازار را با رشد روزانه 18 درصدی تا 9 میلیارد تومان ارتقا بخشید. گزارش اخیر بانک مرکزی مبنی بر اینکه رکود عمیقی بر بازار مسکن تهران حکمفرماست و نشان داد که رفت و برگشت‌های «تسه»ها در این مدت ناشی از افت جدی حجم معاملات فیزیکی بوده است.

بازار نفت

20-06

ریزش مجدد طلای سیاه

بهای نفت خام آمریکا روز دوشنبه به مسیر نزولی برگشت و ساعت 16 به سطح 1/ 14 دلاری رسید. دریافت نشانه‌هایی از مخازن لبالب از نفت آمریکا سبب شد که شاخص WTI حدود 17 درصد افت کند. بر اساس آخرین گزارش اداره اطلاعات انرژی موجودی‌های نفت آمریکا به 6/  518 میلیون بشکه رسیده – یعنی 4/ 16 میلیون بشکه دیگر تا اوج تاریخی خود در سال 2017 فاصله دارد. در نتیجه، امیدها به کاهش اثرگذار گروه موسوم به اوپک پلاس و دیگر تولیدکنندگان بزرگ نفت، رنگ باخت و به این ترتیب، نفت وست‌تگزاس که اواخر هفته گذشته بخشی از ریزش تاریخی خود را جبران کرده بود، مجددا در مسیر سقوط قرار گرفت. تحلیلگران معتقدند که کمبود تقاضا و فقدان ظرفیت برای ذخیره نفت‌های مازاد بر دریا شدیدا احساس می‌شود. از طرفی انتظار کاهش رشد اقتصاد جهانی به 2 درصد(بدترین عملکرد از بحران 2008) عامل فشار بر نفت است.