۰ نفر

خیمه رکود روى بازار طلا

۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۴:۵۶
کد خبر: 432912
خیمه رکود روى بازار طلا

راسته طلا‌فروشان این روزها بدترین رکود دهه‌های اخیر را تجربه می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، شیوع کرونا معاملات فیزیکی بازار طلا را به کمترین حد خود رسانده؛ 40روز است بازار طلا در رکودی عمیق و تعطیلی اجباری به سر می‌برد. تداوم این روند احتمال تعطیلی طلا‌فروشی‌ها را برای مدت طولانی‌تری قوت بخشیده و روی قیمت‌ها هم در بازار طلا تأثیر گذاشته است.

شیوع کرونا روی کسب‌و‌کار‌های زیادی تأثیر گذاشته و به تعطیلی کسب‌و‌کارهای مختلفی منجر شده است، زیرا در این روزها بخش عمده تقاضاها مربوط به کالا‌های اساسی است و مردم کمتر به دادوستد کالاهای غیرضروری می‌پردازند، در چنین شرایطی بازار طلا هم از این قاعده مستثنی نیست و از زمان شیوع کرونا در اواخر بهمن‌ماه تاکنون، معاملات فیزیکی طلا وارد دوره رکود شده و با تداوم وضع موجود، قیمت طلا هم با کاهش مواجه شده است. در چنین شرایطی قرار بود از 30فروردین طلا‌فروشی‌ها باز شوند اما آخر هفته گذشته، اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: پیرو مصوبه و ابلاغیه استانداری و اتاق اصناف تهران امکان فعالیت پاساژها و مجتمع‌های تجاری صنف طلا و جواهر از روز شنبه 30فروردین‌ماه فراهم نیست. این اطلاعیه احتمال تداوم رکود، کاهش قیمت و حتی تعطیلی برخی واحدها را بیشتر کرد.

بازار طلا در رکود کامل

در این شرایط بی‌نظیر در راسته طلافروش‌ها، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران هم با تأیید وقوع رکود در بازار طلا گفت: از اواخر بهمن سال‌۹۸ بازار طلا به‌علت شیوع کرونا، وارد رکودی شدید و کامل شده که این وضعیت با وجود گذشت یک‌ ماه از سال‌۹۹ همچنان ادامه دارد. ابراهیم محمدولی توضیح داد: خرید و فروش فیزیکی طلا به‌دلیل تعطیلی واحدهای صنفی وجود ندارد، اما به‌صورت محدود در فضای مجازی، معاملات طلا انجام می‌شود‌ که البته مورد تأیید اتحادیه نیست.

امید طلافروشان به دولت

چه‌کسی فکر می‌کرد روزی طلافروشان که از اصناف متمول بازار به‌حساب می‌آیند، از دولت انتظار کمک داشته باشند، اما حالا شیوع ویروس کرونا کار را به جایی کشانده که ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به مشکلات این صنف می‌گوید: با توجه به مشکلاتی که به‌علت شیوع کرونا، گریبانگیر صنف طلافروشان شده، از دولت درخواست می‌کنیم که در بحث‌های مربوط به مالیات و مالیات بر ارزش افزوده، بخشودگی‌هایی را لحاظ کنند.

مسعود یزدانی، نایب‌رئیس اول اتحادیه طلا و جواهر، پا را از این هم فراتر گذاشته و از دولت خواسته کارگران این صنف را مانند دیگر اقشار آسیب‌دیده از کرونا مشمول دریافت بسته‌های حمایتی قرار دهد. او افزود: از همه همکاران و اعضای صنفی هم خواهشمندم ضمن کمک و دستگیری از همکارانی که در موقعیت فعلی با مشکل مواجه شدند، با همفکری و مشارکت جمعی و صنفی مشکل کارگران و آسیب‌دیدگان این صنف را برطرف کنند.

بیکاری روزمزدها در راسته طلاسازان

 مسعود یزدانی، نایب‌رئیس اول اتحادیه طلا و جواهر با تأیید اینکه واحدهای مستقر در بازار طلای تهران و پاساژها و مجتمع‌های طلا و جواهر شهر تهران براساس مصوبه ستاد ملی کرونا امکان بازگشایی از روز ۳۰ فروردین را ندارند، تأکید کرد: متأسفانه تعطیلی بازار به‌علت شیوع کرونا، باعث بیکاری و وارد‌آمدن لطمه شدید به کارگران روز‌مزد صنعت طلا و جواهر، مانند آبکاران، تراشکاران و سایر صنعتگران طلا که پشتوانه سرمایه‌ای ندارند، شده است. دولت حتما باید از این قشر زحمتکش حمایت کند.

چشم‌انداز قیمت طلا در آینده

از هفته قبل اثرات رکود کرونایی در منحنی قیمت‌های طلا هم نمایان شده و به کاهش اندک قیمت‌ها منجر شده است، با این حال برآورد می‌شود تداوم تعطیلی واحد‌های صنفی و تشدید رکود به نزول بیشتر قیمت‌ها در بازار طلا منجر شود؛ چنان‌‌که محمد کشتی‌آرای، نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به اینکه معاملات فیزیکی بازار طلا به کمترین حد خود رسیده، گفت: با توجه به تعطیلی چهل‌روزه بازار طلا و سکه، روند بازار قابل پیش‌بینی نیست. محمد کشتی‌آرای گفت: قیمت‌ها براساس روند بازار جهانی طلا، نرخ ارز و فرمول‌های موجود بازار محاسبه می‌شود و معاملات فقط به‌صورت محدود و میان افراد صنفی و حرفه‌ای انجام می‌شود اما با چنین رویه‌ای روند قیمت‌ها قابل پیش‌بینی نیست. او همچنین تأکید کرد: ‌ماه مبارک رمضان نزدیک است و با توجه به تجربیات سال‌های گذشته رکود دیگری به بازار تحمیل خواهد شد. نادر بذرافشان، دبیر هیأت مدیره اتحادیه طلا و جواهرات تهران هم گفت: پیش‌بینی قیمت طلا و سکه در روزهای آینده با توجه به شرایط موجود سخت است. البته بانک مرکزی با کنترل بازار ارز، در هفته‌های اخیر، مسبب کاهش قیمت ارز شد که در پی آن ثبات نسبی در بازار طلا و سکه هم حکمفرما شد. او افزود: معاملات فیزیکی طلا و سکه تقریبا متوقف شده و نرخ‌های اعلام‌شده، عموما به معاملات انجام‌شده در فضای مجازی مربوط است و قیمت‌های تقریبی به شمار می‌آیند. به گفته او تنها با شروع به‌کار رسمی صنف طلا و جواهرات، نرخ دقیق طلا و سکه محاسبه و اعلام خواهد شد.

رکود طلایى

 رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با تأیید وقوع رکود در بازار طلا می‌گوید: از اواخر بهمن سال‌۹۸ بازار طلا به‌علت شیوع کرونا، وارد رکودی شدید و کامل شده که این وضعیت با وجود گذشت یک‌ ماه از سال‌۹۹ همچنان ادامه دارد