۰ نفر

نرخ‌های فعلی بازار ارز غیرواقعی است

۱۲ فروردین ۱۳۹۹، ۱۱:۱۰
کد خبر: 427945
نرخ‌های فعلی بازار ارز غیرواقعی است

رئیس شورای عالی کانون صرافان با بیان اینکه قیمت‌هایی که به عنوان نرخ ارز در کانال‌های تلگرامی منتشر می‌شود غیرواقعی است، گفت: به دلیل عدم فعالیت صرافی‌های رسمی، بازار ارز به دست دلالان افتاده که با معامله بین خود نرخ تعیین می‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، قیمت دلار در روزهای اخیر روند صعودی داشته و برخی کانال‌های تلگرامی قیمت‌هایی در سطح 16 هزار تومان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ منتشر کرده‌اند.

این افزایش قیمت و نرخ‌های معاملاتی در شرایطی درج می‌شود که تقریبا اغلب صرافی‌ها تعطیل و یا نیمه تعطیل هستند و شرط تقاضا برای خرید ارز با توجه به شیوع ویروس کرونا در کل جهان و ایران، محدودیت‌ جابجایی مسافر و حمل کالا تعطیلی موقت بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی به شدت کاهش یافته است.

در این باره با کامران سلطان‌زاده رئیس شورای عالی کانون صرافان گفت‌وگو کردیم که وی در ابتدا با اشاره به مصوبه ستاد مبارزه با ویروس کرونا اظهار داشت: بر اساس این مصوبه صرافی‌ها می‌توانند به صورت محدود و کنترل شده فعالیت کنند، اما مسأله این است که بسیاری از صرافی‌ها در داخل مراکز تجاری قرار دارند و با توجه به تعطیلی مراکز تجاری این صرافی‌ها امکان فعالیت ندارند.

وی افزود: برخی صرافی‌ها هم که در مراکز تجاری نیستند به دلیل نگرانی‌های ناشی از انتقال ویروس کرونا و سر و کار داشتن صرافان با اسکناس اغلب فعال نیستند. از طرف دیگر تقاضای ارز در شرایط فعلی بسیار پایین است و معامله چندانی در بازار نمی‌شود.

رئیس شورای عالی کانون صرافان در پاسخ به این سؤال که در شرایطی که تقاضا به شدت افت کرده چرا نرخ ارز افزایش یافته است، گفت: مسأله این است که معامله‌ای نمی‌شود، زیرا اگر قرار بود تقاضایی در بازار وجود داشته باشد، با توجه به تعطیلی اغلب صرافی‌ها قیمت نرخ باید افزایش قابل توجهی می‌داشت.

وی ادامه داد: نرخ‌هایی که در برخی کانال‌های تلگرامی منتشر می‌شود، غیر واقعی و ساخته و پرداخته دلالان است. در واقع دلالان در شرایط نبود مشتری و تقاضا بین خود معامله کرده و نرخ تعیین می‌کنند.

سلطان‌زاده تأکید کرد: در واقع در نبود صرافان رسمی بازار به دست دلالان افتاده است.

رئیس شورای عالی کانون صرافان در مورد راهکار جلوگیری از جولان دلالان در شرایط فعلی گفت: یکی از پیشنهاد‌ات ما به بانک مرکزی این است که صرافی‌ها بتوانند ارز را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به صورت الکترونیکی و در قالب یک اپلیکیشن‌ رسمی به متقاضیان واقعی ارز بفروشند و ارز را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به درب منازل و یا آدرس تعیین شده توسط مشتری ارسال کنند.

وی تصریح کرد: این کار دو مزیت دارد؛ مزیت اول آن ایجاد اطمینان برای مردم است، به طوری که مردم مطمئن می‌شوند هر زمان که بخواهند می‌توانند ارز خریداری کنند و مزیت بعدی خارج شدن بازار ارز از دست دلالان و بازگشت مدیریت آن به دست صرافی‌های رسمی تحت نظارت بانک مرکزی است.

سلطان‌زاده اضافه کرد: این پیشنهاد یک پیشنهاد اولیه و خام است و می‌توان با بررسی کارشناسی دقیق‌تر آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ عملیاتی کرد و قطعا اجرای آن نتایج مثبتی برای بازار ارز خواهد داشت.