۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

نوسان ٥٠درصدى نرخ ارز در سال٩٨/ ایجاد فرصت طلایى براى رانت‌خواران با چندنرخى بودن ارز

۵ فروردین ۱۳۹۹، ۱۳:۲۰
کد خبر: 426711
نوسان ٥٠درصدى نرخ ارز در سال٩٨/ ایجاد فرصت طلایى براى رانت‌خواران با چندنرخى بودن ارز

رییس اسبق کانون صرافان گفت: اگرچه نوسانات قیمت ارز در طول سال ۹۸به شدت سال ۹۷نبود ولی باز هم حدود ٤٠تا ٥٠درصد نوسان داشت.

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانى؛ اصغر سمیعى در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین درباره تحولات بازار ارز در سال ٩٨ توضیح داد: اگرچه نوسانات قیمت ارز در طول سال ۹۸ به شدت سال ۹۷ نبود ولی باز هم از آرامشی که لازمه بازار است برخوردار نبود به طوریکه دلار در فروردین ماه با قیمت حدودى ۱۳۰۰۰ تومان شروع شد و بار‌ها نرخ‌های ۱۱۰۰۰ و ۱۶۰۰۰ تومان را لمس کرد و این یعنی نوسان حدود چهل تا پنجاه درصدی که برای ارز تلاطم بزرگی محسوب می‌شود.

این فعال بازار ارز اضافه کرد: این نوسانات، در کنار چند نرخی بودن ارز شرایط بهشت گونه‌ای برای سفته‌بازان و رانت‌خواران فراهم مى‌کند، زیرا زمانی که نرخ‌های مختلفی از ۴۲۰۰ تا ۱۶۰۰۰ تومان در بازار مورد معامله باشد، خواه نا‌خواه رانت بزرگی ایجاد می‌شود که برای بهره‌مندی از آن گاهی رشوه دادن و گرفتن هم لازم است.

سمیعی درباره نرخ ارز در سال۹۹ اظهار کرد:  با روندى که نرخ ارز در سال٩٨ پیش گرفت، طبیعی است که سال ۹۹ را با قیمت حدود ۱۷۰۰۰ تومان به بالا شروع کنیم و اگر بخواهیم رفتاری صحیح داشته باشیم باید نرخ ارز را مطابق تفاضل نرخ بهره و تورم در کشورهای مورد مقایسه تعدیل کنیم .

رییس اسبق کانون صرافان درباره راهکار کنترل قیمت ارز بیان کرد: اگر بخواهیم واقعیت‌های اقتصادی را مورد توجه قرار دهیم باید نرخ ارز را مطابق تفاضل نرخ بهره و تورم در کشورمان و کشورهای حوزه دلار به طور منظم تعدیل و به روز‌رسانی کنیم و اگر بخواهیم نرخ ارز ثابت بماند، تنها راهکار آن کنترل نرخ تورم و کاهش نرخ بهره است، وگرنه با تزریق از خزانه کشور و کاهش مصنوعی قیمت‌ها نه تنها مشکل برای همیشه و حتی برای مدت طولانی برطرف نمی‌شود، بلکه بعد از مدتی با افزایش چشمگیر قیمت دلار مواجه خواهیم شد.