۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بهترین فرصت سرمایه‌گذاری در طلا/ دلار بیش از این تضعیف خواهد شد

۳ فروردین ۱۳۹۹، ۱۳:۰۹
کد خبر: 426380
بهترین فرصت سرمایه‌گذاری در طلا/ دلار بیش از این تضعیف خواهد شد

به گفته یکی از مدیران برجسته دارایی در جهان، اکنون بهترین زمان برای خرید طلاست و پس از تغییر ماهیت دلار به عنوان یک پناهگاه امن سرمایه گذاری در هفته‌های اخیر، اکنون چشم انداز شمش بیش از پیش امیدوار کننده به نظر می‌رسد.

اقتصاد آنلاین - اکرم شعبانی؛ به گزارش بلومبرگ نیوز، وین گوردون، مدیر اجرایی کالا و ارزهای خارجی در واحد مدیریت ثروت UBS، در این باره به تلویزیون بلومبرگ توضیح داد: زمانی که به این فکر می‌کنم که همین اکنون و در همین لحظه چه باید خریداری کنم؟ پاسخ آن چیزی جز خرید طلا نیست. قیمت‌ها طی سه تا شش ماه آینده افزایش خواهند داشت.

بر این اساس شمش برای نخستین بار از ماه سپتامبر ۲۰۱۹ پس از رکود دلار، ضررهای هفتگی بازگشت به عقب را تجربه می‌کند، اگرچه روز جمعه میزان افت قیمت نسبت به روزهای دیگر کاهش داشت، دلیل آن هم اعلام چشم انداز روشن بازارهای طلا در شرایط شیوع و پاندمی ویروس کرونا بوده است. با ضررهای شدید در دارایی‌های ریسک پذیر در طول ماه سپتامبر، برخی سرمایه‌گذاران مجبور به فروش سرمایه‌های طلا برای در دست داشتن پول نقد شدند. الگوی مشابه ضرر و زبان - در دوره استرس شدید بازار - در آغاز بحران مالی جهانی در اواخر سال ۲۰۰۸ در رابطه با شمش مشاهده شد و این درست پیش از اوج گرفتن چنین الگویی در سال ۲۰۱۱ بود.

پیتر گروسکوپف مدیر اجرایی شرکت اسپرات در یادداشتی در رابطه با تحرکات اخیر بازار طلا نوشت: طلا «این امکان را در اختیار سرمایه گذاران می‌گذارد که در زمان بحران و نیاز به نقدینگی به راحتی تبدیل به پول نقد می‌شود.» این نخستین دارایی است که با کاهش میزان نفوذ آن به عنوان یک سرمایه امن، به راحتی تبدیل به پول نقد می‌شود و سرمایه گذاران بلند مدت آن در معرض فشارهای حاشیه‌ای قرار نمی‌گیرند و پاداش سرمایه گذاری بلندمدت خود را دریافت خواهند کرد.

معاملات طلا با افزایش ۲.۳ درصدی روز جممعه به قیمت ۱۵۰۵.۲۱ دلار در هر اونس معامله شد و این درست زمانی بود که شاخص دلار بلومبرگ پس از یک تجیمع هشت روزه به یکباره سقوط کرد. این فلز گرانبها پس از سقوط ۸.۶ درصدی در دو هفته گذشته -بالاترین میزان سقوط از سال ۱۹۸۳-، معاملات هفته گذشته خود را با کاهش ۱.۶ درصدی به پایان رساند. در اوایل ماه مارس قیمت طلا تا ۱۷۰۰ دلار صعود کرد و بالاترین قیمت را از سال ۲۰۱۲ به ثبت رساند.

گوردون در بخشی از این مصاحبه با بلومبرگ همچنین عنوان کرد: با توجه به کاهش‌های در نظر گرفته شده از سوی بانک‌های مرکزی برای تعدیل اقتصادی، بدون شک قدرت دلار در طول ۱۲ ماه آینده بیشتر تضعیف خواهد شد و در چنین شرایطی نرخ‌های واقعی بار دیگر به قلمرو خود بازخواهند گشت و اصولا پیشبرد چنین شرایطی، بازاری قدرتمند برای طلا ایجاد خواهد کرد.