۰ نفر

یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد:

طلا به کجا می‌رود؟/ توضیح تناقض کاهش قیمت طلا در بحران

۲۹ اسفند ۱۳۹۸، ۲۳:۱۵
کد خبر: 426065
طلا به کجا می‌رود؟/ توضیح تناقض کاهش قیمت طلا در بحران

یک کارشناس اقتصادی در توضیح چرایی علت کاهش طلا نوشت: با توجه به کاهش تقاضای کل و کاهش انتظارات تورمی در امریکا و جهان و حتی با وجود کاهش نرخ‌های بهره اسمی، عملا نرخ‌های بهره واقعی افزایش یافته که کاهنده قیمت طلاست.

به گزارش اقتصادآنلاین، سیدمحمدصادق الحسینی کارشناس اقتصادی درباره وضعیت بازار طلا نوشت:  برای افراد بسیاری این سوال مطرح است که چرا با وجود بحران جهانی، قیمت طلا برعکس بحران‌های پیشین در حال کاهش است؟

در این نوشته سعی میکنم این ابهام را پاسخ دهم و در آخر هم پیش‌بینی خودم از روند قیمت طلا را خواهم گفت.

11

اینکه طلا دارایی امنی بوده و رکود-منفی بوده (یعنی برعکس برخی شاخص‌ها مثل شاخص بورس یا نفت یا کالاهای اساسی هنگام رکود و بحران افزایش قیمت میگرفته نه کاهش) درسته.

اینهم که در این رکود برعکس همیشه در چند روز اخیر طلا در حال کاهش قیمته درسته. اما چرا؟

دلایل کاهش قیمت طلا در رکود فعلی:

1. اولا کاهش قیمت طلا نسبت به سایر کالاهای اساسی مشابه مثلا مس و آلومینیوم و فولاد و ... بسیار کمتر بوده. نمودار نسبت مس به طلا نشان میدهد که این نسبت بسیار کاهش داشته و به پایین‌ترین سطوح تاریخی رسیده. بازدهی اوراق نیز در پایین‌ترین سطوح تاریخی است.

12

2. دلار بشدت در حال تقویت شدنه. همانطور که نمودار نشان میدهد در هفته گذشته سایر ارزها در مقابل دلار بطور متوسط ۱۰٪ تضعیف شدند. برخی خیلی بیشتر.

13

با تقویت دلار اولا طلا برای خریداران غیرامریکایی گرانتر میشود لذا کاهنده قیمت طلاست و ثانیا همانطور که در نمودار می‌بینید قیمت طلا مثلا به دلار استرالیا افزایش داشته به یورو هم کاهشش بسیار اندک و جزیی است. پس طلا عملا کاهش نداشته بلکه این دلار آمریکا بوده که تقویت شده. همچنین نسبت نفت به طلا فقط در یکسال اخیر نصف شده. یعنی نفت ۵۰ درصد بیش از طلا ارزان شده و طلا به نفت خیلی گران است.

16

17

18

19

3. با توجه به کاهش تقاضای کل و کاهش انتظارات تورمی در امریکا و جهان و حتی با وجود کاهش نرخ‌های بهره اسمی، عملا نرخ‌های بهره واقعی افزایش یافته که کاهنده قیمت طلاست.

4. نکته‌ای هم که غالب تحلیلگران تکنیکال در بازار بورس امریکا تاکید دارند اینست که صندوقهای سرمایه‌گذاری برای جلوگیری از کال‌مارجین شدن در حال فروش اوراق طلا هستند تا ضرر چند برابری در سهام نکنند. بنابراین فشار اوراق طلا بر کاهش قیمته در حالی که برای طلای فیزیکی فشار افزایشی وجود داره.

5. پیش‌بینی‌ها اینست که طلا در روزهای آتی نوسان زیادی می‌کند ولی روندش نزولی است بخاطر فشار اوراق طلا و تقویت شاخص دلار. ولی تصور خودم اینست که این مدت کوتاه خواهد بود و طلا دارایی با ارزشی در سال آینده است که بازدهی خوبی خواهد داشت. البته در ایران فرصت‌های بهتری از طلا هم هست.

15