۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

صعود دوباره طلا/ بزرگترین تقویت اقتصادی از ژوئن2016

۲۸ اسفند ۱۳۹۸، ۱۵:۳۹
کد خبر: 425749
صعود دوباره طلا/ بزرگترین تقویت اقتصادی از ژوئن2016

قیمت طلا روز گذشته پس از آخرین اقدام بانک فدرال رزرو برای تقویت بازارهای مالی و اعلام برنامه حمایتی دولت ترامپ، سرمایه گذاران را متقاعد کرد که وضعیت این فلز زرد به عنوان یک دارایی امن و پناهگاهی در شرایط تورم همچنان باثبات باقی خواهد ماند.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ در بازار کومکس Comex market نیویورک قیمت طلا با جهش یکباره روبرو شد و با افزایش 67.80 دلاری در هر اونس به 1554.30 دلار در هر اونس رسید و با 4.6 درصد افزایش به قیمت ساعت‌های پایانی روز دوشنبه نزدیک شد. گفته می‌شود این بزرگترین سود یک روزه از ژوئن سال 2016 بود، درست زمانی که بریتانیا رای به ترک اتحادیه اروپا داده بود.

طلا در طول هفته گذشته روند حرکتی ناآرامی داشت تا جایی که حتی روز دوشنبه به 1450 دلار در هر اونس رسید آن هم در شرایطی که تنها کمی پیشتر با یک افزایش قیمت ناگهانی به بالاترین قیمت هفت سال گذشته خود یعنی 1700 دلار در هر اونس رسیده بود.

باب هابرکورن استراتژیست ارشد RJO Futures در این باره عنوان می‌کند: این واقعیت که بانک فدرال رزرو رسما به بازار ورود کرده و قصد دارد تا با تزریق نقدینگی از اقتصاد آمریکا حمایت کند، به بازار طلا کمک می‌کند تا موقعیت تجاری بالاتری داشته باشد. 

طلا که معمولا در شرایط تورمی واکنش مثبت نشان می‌دهد، در برابر سیاست انبساط فوق العاده پولی و کاهش نرخ بهره در آمریکا هم واکنش مثبتی داشته است.

گفتنی است که روز سه شنبه بانک فدرال رزرو اعلام کرد با توجه به شرایط پیش آمده یک بسته کمک اقتصادی 800 میلیارد دلاری برای اقتصاد آمریکا در نظر گرفته که در واقع یک عکس العمل تهاجمی‌تر به پاندمی ویروس کرونا است.

موجی از محرک‌های بانک‌های مرکزی جهان، از جمله کاهش اضطراری نرخ بهره توسط بانک فدرال رزرو و تعهد رهبران کشورهای گروه 7 (G7) که برای پاسخ به وضعیت کنونی کاهش رشد اقتصاد جهانی در نظر گرفته شده، در نهایت منجر به تقویت چشم انداز طلا شده است.

مایکل ماتوسک رییس بخش معاملات سرمایه گذاران یو اس گلوبال (US Global Investors) در این باره عنوان کرده است: عوامل اساسی زیادی وجود داشته که منجر به افزایش قیمت طلا شده است. افزون بر این مساله، با توجه به مشکلات پیش آمده در دو روز گذشته، جنبه تکنیکال بازار را نیز باید در نظر گرفت. شرایط پیش آمده فرصت عالی برای ورود افراد را به بازار طلا فراهم آورده است. 

تحلیل گران گلدمن ساکس در این راستا طی یادداشتی نوشتند: این احتمال وجود دارد که قیمت طلا در کوتاه مدت در شرایط بی ثبات قرار داشته باشد، چرا که بازار در وضعیت کنونی به دنبال یافتن یک نقطه تعادل است.