۰ نفر

نزول ناپایدار دلار

۱۱ اسفند ۱۳۹۸، ۱۴:۱۱
کد خبر: 421140
نزول ناپایدار دلار

نرخ دلار که صبح روز شنبه به زیر 15هزار تومان سقوط کرده بود عصر دیروز بار دیگر روندی صعودی را در پیش گرفت.

قیمت دلار 2روز پس از آغاز به‌کار کانال مالی ایران و سوئیس با کاهش بیشتری مواجه شد و دیروز تا سطح 14هزارو 900تومان عقب‌نشینی کرد. با این حال همچنان حجم بالای تقاضا، چسبندگی قیمت را به سمت ارقام بالا حفظ کرد و این موضوع موجب شد قیمت دلار بعد از ظهر دیروز بار دیگر تا سطوح بالاتر از 15هزارتومان پیشروی کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، قیمت هر دلار آمریکا که هفته قبل تحت‌تأثیر قرار گرفتن نام ایران در لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی، تا سطح 16هزار تومان پیشروی کرده بود از روز جمعه و پس از آنکه مشخص شد کانال مالی ایران وسوئیس برای نقل و انتقال غذا و دارو با چراغ سبز خزانه داری آمریکا آغاز به‌کار کرده با نزول مواجه شد. در عین حال برخی گزارش‌های دریافتی نشان می‌دهد شدت عرضه ارز از کانال بانک مرکزی هم افزایش یافته و این موضوع نیز در کاهش التهاب بازار ارز در عصر جمعه و صبح شنبه نقش داشت. گفته می‌شود در مبادلات دیروز یک صادرکننده‌ فعال در بازار فولاد، محموله‌ای ارزی را که به بازگشت آن متعهد شده بود در ابتدای صبح به بازار تزریق و کفه عرضه را در مقابل تقاضا سنگین‌تر کرد. منابعی در بانک مرکزی ضمن تأیید این تزریق ارزی گفته‌اند از این پس تعامل صادرکننده‌ها و صرافی‌های خریدار برای ایفای تعهدات شروع می‌شود که این اقدام می‌تواند بر افزایش عرضه ارز در بازار تأثیر قابل توجهی داشته باشد.

رقابت سنگین عرضه و تقاضا

با وجود این، دیروز روند عرضه و تقاضا در بازارارز سطح ناپایداری داشت به این معنا که با وجود افزایش عرضه و انجام گشایش‌های ارزی، قیمت ارز بار دیگر به رشد تمایل زیادی نشان می‌داد. با وجود آنکه ظهر دیروز قیمت هر دلار به سطح 14هزارو 900تومان رسید اما بعد از ظهر تحت‌تأثیر رشد تقاضا، قیمت هر دلار آمریکا تا ساعت 17به محدوده 15هزارو 100تومان بازگشت. این رویه نشان می‌دهد با وجود افزایش سطح عرضه، تقاضا برای خرید ارز همچنان بالاست و درصورت کاهش عرضه در روز‌های آینده قیمت ارز همچنان می‌تواند به سمت ارقام بالاتر چسبندگی داشته باشد.  به‌گفته کارشناسان، درصورتی که بانک مرکزی در روز‌های آینده ابتکار عمل را به‌دست بگیرد و سیاست‌های کنترل را تشدید کند این احتمال وجود دارد که قیمت ارز با نزول بیشتری مواجه شود در غیراین صورت به‌دلیل بالا بودن حجم تقاضای ارزی قیمت ارز تمایل به صعود خواهد داشت.

نوسان ناشی از FATF و کرونا

یک اقتصاددان گفت:ابتکار عمل برای کنترل بازار در دست بانک مرکزی است. هوشنگ شجری افزود:اگربانک مرکزی توانایی داشته باشد می‌تواند با ورود به‌موقع به بازار، تزریق کردن حجم معینی از پول، جذب‌کردن نقدینگی اضافی در بازار و حتی بالابردن اندکی نرخ سود بانکی، ابتکار عمل را به‌دست بگیرد.این استاد دانشگاه با بیان اینکه مسائلی مانند شیوع بیماری کرونا، به اقتصاد شوک روانی وارد می‌کند، تأکید کرد: آثار واقعی کرونا به مرور در حال نمایان شدن است، تا زمانی که ویروس کرونا، ریشه کن شود در دوره‌گذار قرار خواهیم داشت، در این فاصله بانک مرکزی باید وارد بازار شود و بازار را کنترل کند.

میثم رادپور از کارشناسان اقتصادی هم با بیان اینکه بخشی از نوسان‌های قیمت ارز مربوط به تأثیر روانی قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF است تأکیدکرد: تأثیر روانی این رویداد دارای اهمیت است. این استاد دانشگاه اضافه کرد: فعالان بازار ارز احتمال می‌دهند که به‌دلیل قرار گرفتن نام ایران در لیست سیاه  FATF سختگیری‌ها علیه مبادلات ارزی افزایش یابد و مشکلاتی در تامین ارز رخ دهد، بنابراین نسبت به آن واکنش نشان داده‌اند. او در عین حال تأکید کرد: اما تأثیر واقعی تصمیم FATF بر مبادلات ارزی ایران را نمی‌توان از اکنون مشخص کرد. رادپور همچنین توضیح داد: نمی‌توان تأثیر دقیق کرونا بر نوسان بازار ارز را محاسبه کرد. به‌دلیل نگرانی از گسترش کرونا و تشکیک در توانایی کنترل آن، مردم تمایل دارند که به‌دنبال سرمایه‌گذاری‌های مطمئن برای حفظ ارزش پول خود بروند که این موضوع نیز جذابیت سرمایه‌گذاری در دلار را افزایش داده است.

   کاهش 500هزار تومانی قیمت سکه

به‌دنبال کاهش قیمت ارز در مبادلات دیروز قیمت هر سکه بهار آزادی تا 500هزار تومان کاهش یافت.ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر در این‌باره گفت: هر انس طلای جهانی از ۱۶۸۰ دلار به ۱۵۸۶ دلار و ۵۰سنت رسیده و کاهش قیمت طلا در بازار جهانی، باعث کاهش قیمت سکه و طلا شده است. او با اشاره به اینکه در هفته گذشته قیمت سکه از مرز ۶میلیون تومان عبور کرده بود، ادامه داد: به‌دلیل کاهش قیمت جهانی طلا و کاهش قیمت ارز، دیروز هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، ۵میلیون و ۴۹۵ هزار تومان، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۵میلیون و ۴۷۰ هزار تومان و نیم سکه 2 میلیون و ۸۷۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۷۷۰هزار تومان و هر قطعه سکه یک گرمی نیز، ۹۵۰هزار تومان معامله شد. او با اشاره به اینکه قیمت طلا نسبت به هفته گذشته ۵۰هزار تومان کاهش یافت، ادامه داد: دیروز هر گرم طلای ۱۸عیار نیز ۵۵۶ هزار و ۴۰۰ تومان و هر مثقال طلای ۱۷عیار 2 میلیون و ۴۱۰ هزار تومان در بازارهای داخلی به فروش رسید.

 قیمت هر دلار آمریکا دیروز در یک سطح ناپایدار تا محدوده 14هزارو 900تومان عقب‌نشینی کرد با این حال همچنان به سمت ارقام بالاتر چسبندگی داشت