۰ نفر

کارشناس مسائل اقتصادی:

دلار به این قیمت نمی‌ماند

۶ اسفند ۱۳۹۸، ۹:۵۶
کد خبر: 419670
دلار به این قیمت نمی‌ماند

یک تحلیل‌گر مسائل اقتصادی، قیمت کنونی دلار را واقعی ندانست و گفت: قیمت دلار به این شکل نخواهد ماند و احتمال ریزش آن وجود دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، دکتر علی حیات‌نیا درباره روند افزایشی قیمت دلار طی روزهای اخیر، اظهار کرد: این افزایش چند دلیل عمده دارد که مهمترین آن افزایش تقاضاهای پایان سال است.

وی ادامه داد: در ایام پایانی سال به دلیل واردات برخی کالاها و همچنین استفاده بیشتر ارز برای سفرهای خارجی، تقاضا بالا می‌رود و همین امر به افزایش قیمت‌ها دامن زده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی جو روانی ناشی از قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF را نیز بر افزایش قیمت دلار اثرگذار دانست.

حیات‌نیا عنوان کرد: فعالیت‌های دلالی و واسطه‌گری نیز بر دامن زدن به این شرایط بی تاثیر نبوده است.

وی با اشاره به اینکه سرکوب نرخ ارز در سال‌های گذشته باعث شد رشد متناسب با وضعیت بازار را در قیمت دلار نداشته باشیم، اضافه کرد: اکنون به نوعی دلار در حال همسان سازی خود با بازار است که البته نباید قیمت آن تا این اندازه بالا برود.

وی با بیان اینکه این روند افزایشی احتمالا تا اوایل سال آینده ادامه خواهد داشت، تاکید کرد: البته قیمت کنونی دلار واقعی نیست و بخش قابل توجهی از آن حباب است.

به گفته این کارشناس مسائل اقتصادی، قیمت دلار به این میزان نخواهد ماند و احتمالا ریزش می‌کند و با گذر زمان تعدیل خواهد شد.

حیات‌نیا عنوان کرد: اگرچه تعیین قیمت واقعی دلار نیازمند بررسی دقیق شاخص‌های اقتصادی است، اما به نظر می‌رسد نرخ واقعی دلار باید حدود 10 هزار تومان باشد.

وی درباره راهکار مدیریت نرخ ارز هم گفت: از آنجایی که بیشتر ارز کشور در اختیار بانک مرکزی است، باید با ورود بانک مرکزی به بازار ارز سامان داده شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است، افزایش قیمت طلا در بازار نیز تا حد زیادی متاثر از نرخ ارز و همچنین افزایش تقاضای پایان سال است و با کاهش نرخ دلار قیمت طلا هم پایین خواهد آمد.