۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

هفته تاریخی طلا و پالادیوم

۴ اسفند ۱۳۹۸، ۱۰:۴۸
کد خبر: 419100
هفته تاریخی طلا و پالادیوم

هفته گذشته واقعا یک هفته تاریخی برای معامله گران فلزات گرانبها بود؛ هم طلا و هم پالادیوم حرکات معکوس قابل توجه و قوی داشتند که منجر به ثبت یک رکورد جدید تاریخی برای پالادیوم شد و طلا هم بالاترین قیمت هفت سال گذشته را به ثبت رساند.

اقتصاد آنلاین اکرم شعبانی؛ دلایل منطقی و مختلفی برای تمایز قیمت بین این دو فلز با سایر فلزات مطرح شده است. در رابطه با پالادیوم فرمول ساده‌ای وجود دارد که حول تقاضای رو به رشد و کمبود عرضه می‌چرخد. گزارشی که از سوی جانسون متی یکی از بزرگترین پالایشگاه‌های فلزات گرانبها منتشر شده، عنوان می‌کند که کسری بین تولید و تقاضا برای پالادیوم همچنان رو به رشد خواهد بود و در سال 2020 این تفاوت گسترده‌تر می‌شود. به همین دلیل است که اکنون شاهد افزایش قیمت پالادیوم هستیم و این همان روش پارابولیکی است که از جولای 2018 آغاز شده است. در حقیقت، کمترین میزان به دست آمده در نمودار ماهانه ماه جولای 2018 دقیقا بیش از 800 دلار برای هر اونس پالادیوم بود.

معاملات آتی طلا برای تحویل در ماه آوریل در آخرین معاملات روز گذشته به 1648.8 دلار در هر اونس رسید، قیمتی که نسبت به روز پنجشنبه 1.75 درصد افزایش داشت.

طلا در اوایل هفته با یک جهش تاریخی روبرو شد و به بالای 1600 دلار در هر اونس رسید، اتفاقی که یک جو روانی به دنبال داشت. این جو را می‌توان ناشی از شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان تلقی کرد.

با توجه به اینکه کرونا آرام آرام در حال گسترش از چین به دیگر کشورهاست این نگرانی ایجاد شده که آیا ممکن است این یک بیماری همه گیر در سراسر دنیا شود؟ با در نظر گرفتن  اینکه هیچ واکسن و درمانی در حال حاضر برای این بیماری وجود ندارد و محل شیوع آن چین بوده و طی هفته گذشته کشورهای زیادی نخستین موارد ابتلا را گزارش کردند، این مساله بر بازار تاثیرگذار بود.

در این راستا نیویورک تایمز روز گذشته گزارش داد که شیوع ویروس کرونا باعث افزایش عواقب تجاری در امر تجارت جهانی شد. این گزارش همچنین به این واقعیت استناد دارد که «اختلال در شبکه تولید چین و کند شدن اقتصاد این کشور به خطوط هوایی، شرکت‌های خودروسازی و فناوری و ... سرایت کرده است.»

تا زمانی که نمی‌توان از گسترش این بیماری همه گیر جلوگیری کرد این پتانسیل برای ایجاد اختلال در اقتصادهای سراسر جهان وجود خواهد داشت. در شرایط کنونی بیش از 76 هزار مورد ابتلا به کرونا در سراسر جهان به ثبت رسیده که درصد بالایی از آنها در چین اتفاق افتاده است.

هفته تاریخی طلا و پالادیوم

(نمودار قیمت معاملات طلای آتی طی یک سال گذشته)

دلایل افزایش قیمت پالادیوم

پس از افزایش 1.56 درصدی یا بیش از 40 دلاری در طی یک ماه گذشته قیمت پایانی پالادیوم روز گذشته به 2 هزار و 614 دلار در هر اونس رسید. نمودار منتشر شده بیانگر آن است که بالاترین قیمت در طول یک ماه گذشته 2 هزار و 746 دلار در هر اونس بوده که 132 دلار بیش از قیمت روز گذشته بوده است. بر اساس اطلاعات موجود در گزارش جانسون متی، این روند افزایشی قیمت در مورد پالادیوم همچنان ادامه خواهد یافت.

دلیل منطقی این روند این است که هم اروپا و هم چین شروع به در نظر گرفتن استانداردهای بالاتری از نظر انتشار میزان گازهای گلخانه‌ای برای کامیون‌های حاوی موتور احتراق داخلی کرده‌اند. پالادیوم همچنان موثرترین روش برای کاهش هیدروکربن‌ها و اکسیدهای ازت است که حاصل سوختن سوخت‌های فسیلی هستند.

پالادیوم یکی از معدود فلزات گرانبهاست که قیمت دیکته‌ای عرضه در مقابل تقاضا را دارد. بنا به تحلیل ویژوال کپیتالیست «قیمت فعلی پالادیوم به دلیل عرضه و تقاضای اساسی است و نه حدس و گمان سرمایه‌داران. بین سال‌های 2012 تا 2018، کسری انباشته پنج میلیون اونسی پالادیوم فشارهایی را بر روی لوازم مورد نیاز پالادیوم که روی زمین استفاده می‌شود، وارد کرد.»

هفته تاریخی طلا و پالادیوم

(روند افزایش قیمت پالادیوم از سال 2012)