۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

فراز و فرودهای دلار در سال98/ بازار ارز تحت تاثیر جو روانیFATF؟

۲۹ بهمن ۱۳۹۸، ۱۲:۵۴
کد خبر: 417881
فراز و فرودهای دلار در سال98/ بازار ارز تحت تاثیر جو روانیFATF؟

دلار طی 11 ماه گذشته نوسانات بسیاری را تحت تاثیر مسائل سیاسی و اقتصادی مختلف از جمله افزایش نرخ بنزین، التهابات منطقه و تنش‌های بین ایران و آمریکا، تجربه کرده به طوریکه گاهی تا مرز 10هزار تومان سقوط و گاهی از کانال 15هزار تومان هم عبور کرده است.

اقتصادآنلاین فاطمه اکبرخانی؛ قیمت دلار در ماه‌های ابتدایی امسال همچنان تحت تاثیر نوسانات سال 97 بود و به رغم اینکه با قیمت حدودی 13500 تومان معاملات روزهای ابتدای سال را آغاز کرد، طی مدت کوتاهی یعنی در میانه اردیبهشت ماه به 15300تومان رسید.

این صعود خیلی ماندگار نبود و پس از یک روز نرخ دلار مجددا وارد مدار نزولی شد؛ این کاهش قیمت تا جایی پیش رفت که دلار در خرداد ماه دوباره به کانال 13هزار تومان بازگشت و حتی در برخی از روزهای این ماه به 12900تومان نیز رسید.

قیمت دلار در روزهای ابتدایی تیر ماه بیشتر حول کانال 12هزار تومان در نوسان بود اما در روزهای پایانی و منتهی به مرداد ماه با حدود دو هزار تومان کاهش به 11هزار تومان سقوط کرد؛ پس از این روند نزولی، بازار ارز طی حدود چهار ماه (از مرداد تا هفته سوم آبان) در آرامش و ثبات بود و در این مدت قیمت دلار با سرعت کم و در محدوده 11 تا 12هزار تومان نوسان داشت.

این آرامش بازار ارز در پی بزرگترین رخداد اقتصادی سال 98 یعنی افزایش قیمت بنزین در تاریخ بیستم آبان ماه، بر هم خورد تا جاییکه دلار مجددا به سرعت وارد کانال 13هزار تومان شد؛ البته در این مدت رییس بانک مرکزی بارها تاکید کرد که این نوسان قیمت دلار متاثر از اصلاح قیمت بنزین بوده و ماندگار نخواهد بود.

اما این التهاب بازار ارز با شروع هفته سوم دی ماه در پی ترور سردار سلیمانی به اوج خود رسید؛ قیمت دلار در این هفته تا مرز 15هزار تومان نیز پیش رفت و در نهایت با انتقام سخت ایران علیه آمریکا قیمت دلار تا محدوده 13هزار تومان سقوط کرد.

به این ترتیب قیمت دلار از اواخر دی ماه تا روز گذشته بین 13300 تا 13950تومان نوسان داشت اما امروز نرخ دلار با 250تومان افزایش به 14200تومان صعود کرد که در این میان برخی از صاحب‌نظران بازار ارز اظهار کرده‌اند که این افزایش قیمت متاثر از موضوع FATF و جو روانی ناشی از آن بوده؛ این در حالیست که امروز رییس کل بانک مرکزی صراحتا این گزاره را رد و تاکید کرد که نوسانات اخیر قیمت ارز هیچ ارتباطی با نشست FATF ندارد.