۰ نفر

فلزی که آمریکا بیشتر از طلا می‌خواهد!

۲۷ بهمن ۱۳۹۸، ۱۹:۰۰
کد خبر: 417426
فلزی که آمریکا بیشتر از طلا می‌خواهد!

چین در زمینه تولید یکی از استراتژیک‌ترین فلزات روی زمین انحصار دارد و واشنگتن برای تغییر این حقیقت آرام و قرار ندارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، برتری جهانی چین در این مقطع از بازی به معنی کنترل عناصر خاکی نادر است که بنیان فناوری فعلی و آینده فناوری را تشکیل می‌دهند و در حالی که همه مشغول بازی در جنگ نفت و گاز هستند، چین انحصار در تولید ارزشمندترین فلزات استراتژیک جهان را در اختیار دارد.

در مجموع ۱۶ فلز وجود دارد که عناصر خاکی نادر استراتژیک جهان را تشکیل می‌دهند و چین به دلیل سهم ۹۶ درصدی از تولید این فلزات، انحصار تمامی آنها را در دست دارد.

یکی از این فلزات نادر سزیوم است که هر اونس آن دو برابر قیمت طلا ارزش دارد و سه معدن تولیدکننده این فلز در جهان وجود دارد که همگی آنها توسط چین کنترل می‌شوند.

تنها پرسش این بازی این است که آیا احتمال دارد که آمریکای شمالی بتواند به منابع جدید سزیوم دست پیدا کرده و از انحصارطلبی چین رها شود. در حالی که سه معدن تولیدکننده سزیوم در جهان وجود دارد، احتمال کشف ذخایر جدید وجود دارد و در حال حاضر یک شرکت اکتشاف کانادایی کوچک به نام پاور متالز برای این منظور فعالیت می کند.

سزیوم در سطح جهانی فوق العاده نادر است. وزارت کشور آمریکا در ماه مه سال ۲۰۱۸ سه فلز لیتیوم، سزیوم و تانتالم را در فهرست فلزات معدنی مهم خود قرار داد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، برتری در جنگ فناوری بدون این فلزات حاصل نمی‌شود و بنابراین هر کس که کنترل تولید آنها را در اختیار دارد، از دست بالاتری برخوردار است.