۰ نفر

افزایش سرعت رشد نرخ دلار

۲۴ بهمن ۱۳۹۸، ۱۲:۵۷
کد خبر: 416734
افزایش سرعت رشد نرخ دلار

با وجود آنکه میزان ورود ارز صادراتی افزایش یافته، قیمت هر دلار آمریکا در 100روز گذشته 25درصد رشد کرده و این روزها بر شتاب رشد آن اضافه شده، همزمان در بازار شایع شده که احتمال قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF علت اصلی رشد دلار است، موضوعی که عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی آن را رد می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری؛ به‌نظر می‌رسد افزایش تقاضای فصلی، در پایان سال علت اصلی رشد نرخ‌ها در بازار ارز است.  آخرین مهلت بانک مرکزی برای بازگشت ارز صادرکنندگان برای سال ٩٧ اول بهمن‌ماه به پایان رسید. بانک مرکزی اعلام کرده بود هر صادرکننده‌ای که در این مهلت، ارز خود را به چرخه اقتصادی بازنگرداند، حتماً به قوه قضاییه معرفی خواهد شد؛ زیرا مهلت این دوره دیگر قابل تمدید نیست. این موضوع باعث شد واریزی ارز صادراتی در سامانه نیما سرعت بگیرد. اگرچه بانک مرکزی هنوز آمار تازه‌ای از رقم ارزی که صادر کننده‌ها وارد کشور کرده‌اند؛ منتشر نکرده اما اطلاعات غیررسمی نشان می‌دهد مازاد ارزی این سامانه به 2میلیارد یورو رسیده است.

صمد کریمی، مدیر اداره صادرات بانک مرکزی پیش از این در دی‌ماه اعلام کرده بود شرکت‌های پتروشیمی 6میلیارد یورو ارز وارد کشور کرده‌اند.

با وجود این ارقام یاد شده، اطلاعات دقیقی از میزان ذخایر ارزی به‌ویژه ذخایر دلاری بانک مرکزی در دست نیست و مشخص نیست تحت‌تأثیر اعمال تحریم‌ها و کاهش فروش نفت میزان ذخایر ارزی کشور هم‌اکنون چقدر است. با این حال ارقام موجود تأیید می‌کند میزان ورود ارز به کشور افزایش یافته اما مشخص نیست چرا با وجود افزایش میزان ورودی ارز به کشور قیمت ارز‌های مختلف ازجمله یورو، درهم و دلار در حال افزایش است.

رشد 25درصدی

نرخ هر دلار آمریکا در 100روز گذشته 25درصد رشد کرده و از 11هزارو 150تومان در 9آبان‌ماه امسال به محدوده 14هزار تومان در مبادلات دیروز رسیده و روزبه‌روز بر شتاب رشد آن اضافه می‌شود. قیمت درهم امارات نیز که بیشترین تأثیر را برقیمت دلار آمریکا دارد در 100روز گذشته با همین مقدار رشد از 3هزارو 60تومان به 3هزارو 800تومان رسیده است. تحلیلگران تکنیکال بر این باورند که درصورت عبور قیمت دلار از محدوده 14هزار تومان سرعت رشد آن افزایش می‌یابد. حسین زمانی درمزاری، کارشناس بازار‌های مالی در همین رابطه گفت: بررسی‌های تکنیکی نشان می‌دهد قیمت هر دلار آمریکا احتمالا تا قبل از پایان سال به محدوده 15هزارو 500تومان خواهد رسید.آمارها همچنین نشان می‌دهد قیمت هر یورو هم در 100روز گذشته20درصد رشد کرده و از 12هزارو 440تومان به 15هزارو 150تومان رسیده است.

شایعه اثر FATF

قرار است پرونده ایران درکارگروه ویژه اقدام مالی، موسوم به FATF، در طول روزهای یکشنبه 27بهمن تا پنجشنبه اول اسفند دوباره مورد بررسی قرار بگیرد. برخی براین باورند که درصورت قرار گرفتن نام ایران در لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی، هرگونه نقل و انتقال ارزی ایران با سایر کشورها ازجمله چین و روسیه در کل مسدود خواهد شد و این موضوع جریان ورودی ارز به کشور را به‌طور کامل مسدود می‌کند. با این حال فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد با بیان اینکه نمایندگان ایران در اجلاس مقدماتی شرکت کرده و نظرات خود را مطرح کرده‌اند، تأکید کرد: با توجه به اینکه ۳۶ بند از ۴۱ بند لوایح امتیاز توسط ایران تصویب و اجرا شده، نمایندگان ایران استدلال می‌کنند که قرار دادن ایران در لیست سیاه توجیه‌پذیر نیست و امیدواریم مانع از پیوستن ایران به لیست سیاه شویم.

عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی هم در این‌باره گفت: این روزها سفته‌بازان و رانت‌جویان بازار ارز نتیجه جلسه آینده FATF را بدون اطلاع از پیچیدگی‌های روند آن، تمدید نشدن تعلیق قلمداد کرده و درخصوص تأثیر آن بر نرخ ارز، تبلیغات زیادی در کانال‌های تبلیغاتی خود راه انداخته‌اند.به گفته او، مبادلات ارزی ما از طریق مکانیسم‌های بانکی جایگزین و غیرقابل تحریم انجام می‌شود، بنابراین تصمیم آینده FATF نمی‌تواند بر شرایط ارزی ایران تأثیر قابل توجهی داشته باشد. او در پاسخ به این ادعا که گفته می‌شود دولت، خودش دلار را افزایش می‌دهد، گفت: چنین حرف‌هایی صحت ندارد و حرف‌های بی‌خودی است و قصد دارند تا جو روانی ایجاد کنند و ان‌شاالله قیمت دلار به‌زودی کاهش پیدا خواهد کرد. با وجود این اظهارنظر‌ها به‌نظر می‌رسد افزایش قیمت دلار در طول روز‌های گذشته ناشی از افزایش تقاضای فصلی همزمان با پایان سال است. هر سال همزمان با نزدیک شدن ایام نوروز حجم تقاضا برای خرید ارز به‌دلیل تسویه حساب‌های مالی ارزی پایان سال، سفر‌های خارجی و سایر مبادلات مالی افزایش می‌یابد و این موضوع زمینه رشد قیمت دلار را فراهم می‌کند.