۰ نفر

ایران با ارز مجازی سلطه مالی آمریکا را به چالش می‌کشد

۵ بهمن ۱۳۹۸، ۱۰:۵۳
کد خبر: 412223
 ایران با ارز مجازی سلطه مالی آمریکا را به چالش می‌کشد

نشریه آمریکایی فارین پالیسی با اشاره به نقش ارزهای مجازی در کمک به ایران برای مقابله با تحریم های آمریکا نوشت: ایران به خوبی می داند ارزهای مجازی یکی از راه های به چالش کشیدن ساختار مالی تحت سلطه آمریکاست.

فارین پالیسی، تحریم های اقتصادی آمریکا علیه ایران طی دو سال گذشته توانسته اقتصاد ایران را 10 تا 20 درصد کوچک کند ولی این تحریم ها باعث افزایش استفاده ایران از ارزهای مجازی مثل بیت کوین شده است. دولت ایران و عموم مردم برای دوری از موانع قانونی بیش از پیش از بیت کوین استفاده کرده اند که باعث سخت گیری بیشتر ناظران بین المللی بر بیت کوین شده است ولی صنعت ارز مجازی ثابت کرده که از مجریان این تحریم‌ها هوشیارتر است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، دولت ایران مدتهاست علاقه دارد از ارزهای مجازی برای حمایت از تجارت بین الملل در خارج از سیستم سنتی بانکداری استفاده کند. حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در جولای 2018 اعلام کرد قصد دارد یک ارز مجازی ملی ایجاد کند، یک ماه بعد یکی از رسانه های ایرانی ویژگی های این ارز مجازی ملی را مشخص کرد و اعلام کرد که پشتوانه آن ریال، ارز ملی ایران خواهد بود. پروژه های بلاک چین متعددی برای ایجاد فناوری زیربنایی ارزهای مجازی در کنفرانس پرداخت دیجیتال سال گذشته رونمایی شد. یکی از این پروژه ها هم اکنون توسط چهار بانک ایرانی که سه تای آنها تحت تحریم هستند، به طور آزمایشی استفاده می شود.

 طبق گزارش های رسیده، معامله با ارز مجازی در بین عموم مردم ایران بسیار پر طرفدار است. مردم در برخی مصاحبه ها اظهار کرده‌اند که بیت کوین تنها راه بیرون بردن پول از ایران است. میزان استخراج ارز مجازی هم که یک فرایند پیچیده و سنگین است، در ایران قابل توجه است. با توجه به هزینه ارزان برق در ایران و پایین آمدن ارزش ریال، چندین ماینر بیت کوین فعالیت خود را در ایران در 2018 آغاز کردند. در ماه اوت 2019، پس از یک ماه سخت گیری های شدید در مورد فعالیت استخراج ارز مجازی به خاطر سوء استفاده از برق ارزان، مجلس ایران استخراج بیت کوین را در ایران قانونی اعلام کرد.

 ایران همچنین توانسته توجه سایر کشورها را برای همکاری از طریق پلتفرم های بلاک چین جلب کند. سوئد در 2017 به یک استارتاپ محلی مجوز سرمایه گذاری در بازار بورس ایران را با استفاده از بیت کوین داد. در نوامبر 2018، صنعت بلاک چین روسیه و ایران قراردادی برای همکاری برای توسعه صنعت بلاک چین در ایران امضا کردند که هدف آن مقابله با چالش های ایجاد شده توسط تحریم‌ها بود. در 2019، سازمان توسعه تجارت ایران مذاکراتی برای استفاده از ارزهای مجازی در معاملات مالی با نمایندگانی از 8 کشور را آغاز کرد که شامل سوئیس، آفریقای جنوبی، روسیه، اتریش، آلمان و بوسنی می شد.

 ولی هنوز هم موانع متعددی وجود دارد. علاوه بر قوانین خاص کشور، استانداردهای فتف هم که در 2019 گذاشته شد اکنون در 37 کشور عضو اجرایی می شود که طبق آن تمام معامله کنندگان با ارز مجازی باید اطلاعات مشکوک را شناسایی و گزارش دهند. این قوانین به طور موثری ایران را از نقل و انتقال های بزرگ ارز مجازی حذف می کنند. در حالی که هزینه برق همچنان پایین است ،سایر هزینه‌های مربوط به استخراج ارز مجازی مثل سخت افزار و عملیات ها در ایران بالاتر است. هنوز هم بی ثباتی های قانونی در مورد آینده ارز مجازی در ایران وجود دارد.

 علیرغم این چالش‌ها، پیشرفت های جدیدی در دنیای ارز مجازی وجود دارد که امکانات جدیدی را برای دولت و مردم ایران برای دوری از تحریم‌ها فراهم می‌کند. یکی از اینها افزایش ارز های دیجیتال بانک مرکزی است که شکل دولتی ارز های مجازی است. بانک های مرکزی پول دیجیتال داخلی منتشر می‌کنند. تأثیر این شیوه در تحریم های بین المللی بسیار گسترده است.

ایران به خوبی می داند ارزهای مجازی یکی از راه های به چالش کشیدن و خراب کردن ساختار مالی تحت سلطه آمریکاست که نیازمند همکاری جهانی با تامین کنندگان خدمات ارز مجازی است. قانون گذاران دنیا و ایران میزان دسترسی به این راه ها را تعیین می کنند. تا زمانی که راههای فرار در قانون وجود دارد، مطمئناً رژیم و مردم ایران از آن برای مقابله با تحریم ها استفاده میکنند.