۰ نفر

بازار ارز ترکیه به هم ریخت

۱۸ دی ۱۳۹۸، ۱۵:۱۶
کد خبر: 408125
بازار ارز ترکیه به هم ریخت

ارزش لیر ترکیه به دنبال تحولات اخیر کاهش پیدا کرد.

به گزارش رویترز، بازارهای مالی در ترکیه در معاملات روز چهارشنبه به مانند سایر بازارهای منطقه تحت تاثیر اخبار مربوط به تنش های ایران و آمریکا قرار گرفتند. پس از آن‌که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در واکنش به اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار سپهبد قاسم سلیمانی پایگاه عین الاسد را با ده ها موشک بالستیک هدف قرار داد، بازارهای مالی ترکیه دچار نوسانات زیادی شدند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، لیر ترکیه امروز نیز به مانند روز گذشته ریزشی بود و هر دلار با رسیدن به ۵.۹۷۵۵ لیر به پایین‌ترین سطح هفت ماه اخیر خود رسید. هر چند هنوز وزارت دفاع آمریکا آمار رسمی تلفات و خسارات وارده خود را اعلام نکرده اما به کشته شدن "شمار محدودی از نیروهای خود" اذعان کرده است. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در توئیتر خود نوشت: ایران اقدام متناسب را انجام داد؛ خواستار تشدید تنش یا جنگ نیستیم.

یک معامله گر بازار ارز در استانبول به رویترز گفت: انتظار فشار عرضه بسیار سنگینی را داریم. لیر نیز به این مساله واکنش نشان داد.

اکنون معامله گران با نگرانی منتظر آغاز سخنرانی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای مشخص تر شدن رویکرد آمریکا برای پاسخ به این حملات هستند. ترامپ تاکنون تنها به یک پیام توئیتری اکتفا کرده که در آن نوشته است: همه چیز به خوبی پیش می رود. ارتش ما مجهزترین و قدرتمندترین ارتش در دنیا است.

سال گذشته لیر ترکیه ۱۱ درصد از ارزش خود در برابر دلار را از دست داده بود که بخش بزرگی از این ریزش مربوط به ریسک های غیراقتصادی به ویژه عملیات ارتش ترکیه بر ضد مواضع نیروهای کرد در شمال سوریه قرار 'گرفت. بورس استانبول در معاملات امروز ریزشی بود تا جایی که شاخص " بیست ۱۰۰" بورس استانبول با ۱.۴۶ درصد کاهش به ۱۱۰هزار و ۹۶۰.۸۱واحد رسید.

 در دیگر معاملات امروز بازارهای ارز،   هر یورو به ازای ۶.۶۴۷۳ لیر معامله شد. هم چنین نرخ برابری هر پوند معادل  ۷.۸۲۸۱ لیر و هر فرانک سوئیس به ازای ۶.۱۴۳۸ لیر ترکیه اعلام شد. ارزش لیر ترکیه در برابر دیگر ارز ایمن جهان یعنی ین ژاپن نیز با کاهش مواجه شد تا جایی که نرخ برابری هر لیر معادل ۱۸.۱۷۱۹ ین اعلام شد.

در روزهای اخیر و با تشدید تنش‌ها در منطقه خاورمیانه، بانک مرکزی و بانک‌های دولتی ترکیه مداخله خود در بازار ارز این کشور را به منظور جلوگیری از ریزش بازارها تشدید کرده اند.

نرخ برابری شش لیر در حال حاضر مرز روانی مهمی محسوب می‌شود و بانک مرکزی تلاش دارد تا از شکسته شدن آن جلوگیری کند. با این حال مداخله بانک مرکزی باعث شده است تا تمایل سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری های جدید در لیر کاهش پیدا کند.

رکورد مداخله دولت در بازار ارز به ماه مارس سال گذشته برمی گردد که طی آن بانک های دولتی ترکیه ۱۵ میلیارد دلار از ذخایر ارزی خود را برای حمایت از لیر به بازار تزریق کردند.