۰ نفر

رییس شورای‌عالى کانون صرافان اعلام کرد؛

روند فعلى بازار ارز ادامه دار نخواهد بود/ زیان خریداران ارز در صورت نیاز غیرواقعى

۱۳ آذر ۱۳۹۸، ۱۱:۱۸
کد خبر: 399319
روند فعلى بازار ارز ادامه دار نخواهد بود/ زیان خریداران ارز در صورت نیاز غیرواقعى

رییس شورای‌عالى کانون صرافان تاکید کرد: با اشاره به اظهارات روز گذشته رییس بانک مرکزى، به عقیده ما نیز روند فعلى بازار ارز ادامه دار نخواهد بود و در این راستا تاکید ما به مردم این است که اگر نیاز واقعى ندارند، ارز نخرند.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، کامران سلطانى زاده امروز در جمع خبرنگاران به نوسانات سال گذشته بازار ارز اشاره کرد و گفت: طى دوسال اخیر که مدیریت بانک مرکزى در دست همتی است، نوسانات ارزى کنترل شده و قیمت ارز کاهشى یافته؛ این روند نشان مى دهد بانک مرکزى با مدیریت منابع ارزى، جلوى تقاضاهاى غیرواقعى و کنترل بازار را در دست گرفته است.

او افزود: امسال نرخ ارز حدود دو تا سه درصد در نوسان بوده درحالیکه سال گذشته شاهد نوسانات ٥٠ تا ١٠٠ درصدی قیمت‌ها بودیم و وضعیت فعلی نتیجه عملکرد مثبت بانک مرکزی است.

این فعال بازار ارز در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادآنلاین در خصوص دلایل نوسان چند روز اخیر قیمت دلار و یورو، توضیح داد: نرخ ارز همیشه متاثر از فضاى روانى بوده و هر استرسى که به بازار وارد شود قیمت تغییر مى کند؛ در سه هفته گذشته نیز بهای ارز متاثر از افزایش سه برابرى قیمت بنزین حدود ٤ تا ٥درصد افزایش یافته که روند آن طبیعى بوده است.

او همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار اقتصادآنلاین مبنى بر اظهارات روز گذشته بانک مرکزى درباره غیرواقعی بودن قیمت ارز، بیان کرد: رییس بانک مرکزى تا کنون به صحبت هاى خود عمل کرده اند و بنابر اظهارات روز گذشته ایشان که روند فعلى بازار را ادامه دار ندانسته اند، ما نیز معتقدیم وضعیت فعلى ادامه دار نخواهد بود و زمانی که قیمت بنزین جا بیفتد نرخ ارز هم کاهش خواهد یافت.

سلطانى زاده تصریح کرد: ما نرخ ارز را پیش بینى نمى کنیم چرا که پیش بینى کار کارشناسان و تعیین نرخ دست بانک مرکزى است و کانون صرافان به عنوان بازوى کمکى عمل مى کند، اما بنابر تجربیاتمان مى دانیم که بازار با روند فعلى پیش نخواهد رفت و بعد از مدتى آرام خواهد شد.

رییس شورای‌عالى کانون صرافان تاکید کرد: در حالتى که نرخ ارز نوسان دارد، توصیه ما به مردم این است که اگر نیاز واقعى ندارند وارد بازار ارز نشوند چرا که متضرر خواهند شد.

وى همچنین به میزان عرضه و تقاضا در سامانه نیما اشاره کرد و گفت: معاملات سامانه نیما نشان مى دهد که در حال حاضر عرضه نسبت به تقاضا بیشتر است و همین رسوب ارز باعث کنترل نرخ می‌شود.

سلطانى زاده ادامه داد: با توجه به آغاز سال میلادى و تسویه حساب شرکت ها و نیز افزایش مسافرت ها در این مدت، تقاضا براى ارز بیشتر شده است؛ به رغم اینکه ما در ایام اربعین تقاضاى میلیونى داشتیم قیمت ارز نوسان پیدا نکرد، به طور حتم تقاضاهایى که به مناسبت سال نو میلادى انجام مى شود به مراتب کمتر از اربعین خواهد بود و بنابراین به نظر ما تقاضاهای فعلی بیش از این نرخ ارز را متاثر نخواهد کرد.

به گفته سلطانى زاده، صرافى ها در حال حاضر پاسخگوى تقاضاى ارز هستند و دیگر مانند سال گذشته شاهد صف هاى طولانى خرید نیستیم، در این راستا تاکید مى کنیم مردم از صرافى هاى داراى مجوز بانک مرکزى ارز مورد نیازشان را بخرند.

در ادامه نشست شهاب قربانى، دبیرکل کانون صرافان نیز درباره روند بازار ارز اظهار کرد: پیش بینى ما این است که تا پایان سال جهش غیرمنتظره اى در نرخ ارز نداشته باشیم و به این ترتیب بازار با ثبات و احتمالا قیمت ها کاهشى خواهد بود.

او تاکید کرد: ارز در کوتاه مدت منفعتى براى خریداران ندارد و توصیه ما این است که مردم به این بازار در جهت سرمایه گذارى ورود نکنند زیرا به خاطر نوسانات متضرر خواهند شد.

او درباره نقش دلالان در نوسانات اخیر بازار توضیح داد: دلالان بازار ارز در نوسانات اخیر نرخ ارز نقشى نداشته اند، مدتى است که واسطه‌ها از این بازار خارج شده اند و عده اى که مانده اند به طور حتم دچار زیان می‌شوند.