۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

انفجار نرخ ارز در پی عدم تعدیل به موقع قیمت‌/ نرخ دستوری موجب فساد و رانت می‌شود

۵ آذر ۱۳۹۸، ۱۴:۳۹
کد خبر: 397455
انفجار نرخ ارز در پی عدم تعدیل به موقع قیمت‌/ نرخ دستوری موجب فساد و رانت می‌شود

رییس سابق کانون صرافان با اشاره به تورم 30درصدی موجود در اقتصاد کشور گفت: نرخ ارز باید متناسب با تورم حرکت کند و در غیر این صورت منجر به فشرده شدن فنر قیمت و در نهایت مانند سال گذشته باعث انفجار نرخ ارز خواهد شد.

اقتصادآنلاین - فرناز حبیبیان؛ اصغر سمیعی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین با اشاره به التهابات ارزی سال 97 و آسیب‌های شدید اقتصادی آن اظهار کرد: خوشبختانه از ابتدای سال ۹۸ تاکنون نوسانات ارزی بسیار کمتر شده و از این بابت نمی‌توانیم ایرادی به مدیران اقتصادی کشور بگیریم، ولی سوال اینجاست در شرایطی که نرخ تورم کشور بالاتر از ۳۰ درصد برآورد می‌شود و نرخ بهره حداقل ۲۰ درصد است، چگونه بهای ارز از اول سال تاکنون تقریباً افزایش پیدا نکرده است؟

او افزود: باید تفاضل نرخ بهره و نرخ تورم داخلی و خارجی، البته به صورت تدریجی و با شیب ملایم به قیمت ارز افزوده شود؛ زیرا عدم تعدیل بهای ارز باعث حل مسئله نخواهد شد و فقط فنر قیمت را فشرده می‌کند و در نهایت هر فرصتی که پیش آید، منفجر شده و گاهی حتی تا 4برابر گران می‌شود.

این فعال بازار ارز گفت: اینکه گفته می‌شود صادرکنندگان ارز حاصل از صادرات را باز نمی‌گردانند حرف غیر علمی است؛ صادرکننده محصولی که صادر می‌کنند را از آب نمی‌گیرد، بلکه آن را با پرداخت ریال تهیه کرده و بعد از صدور کالا آن را به فروش رسانده و ارز دریافت می‌کند. یعنی این چرخه برای او تکرار می‌شود و عملا نمی‌تواند بدون وارد کردن ارز تجارت انجام دهد.

به گفته این فعال بازار ارز، مسئولان نباید صادرکنندگان را مجبور به فروش ارز حاصل از صادرات خود به قیمت پایین‌تر از بازار کنند و همچنین نباید به وارد کنندگان ارز پایین‌تر از نرخ‌های واقعی بدهند، چراکه نرخ دستوری به هر صورت که باشد غیر‌طبیعی و غیر‌واقعی یوده و باعث ایجاد رانت و فساد خواهد شد؛ وظیفه بانک مرکزی تامین ارز برای واردکنندگان یا اجبار به فروش ارز صادرکنندگان نیست بلکه فقط مسئولیت جلوگیری از تلاطم و نوسان بازار با تزریق به موقع مثبت و منفی ارز را به عهده دارد.

سمیعی با تاکید بر اینکه شرایط غیرواقعی بازار رانت و فساد را بیشتر خواهد کرد، افزود: نوسان گیران زمانی کارشان سکه می‌شود که شرایط بازار غیر واقعی و همراه با نوسانات و تلاطمات باشد، بنابراین باید قیمت‌های غیرواقعی و رانتی مانند ارز ۴۲۰۰ تومانی از بازار حذف و سیاست تک نرخی برای ارز حاکم شود. (کما اینکه رئیس بانک‌مرکزی هم اذعان کرده‌اند که با این موضوع موافق نیستند) 

وی تصریح کرد: باید به صرافان مجاز اجازه داده شود که آزادانه به خرید و فروش ارز پرداخته و مدیریت و اداره بازار را خودشان انجام دهند؛ در حال حاضر کمتر از 700 صراف دارای مجوز در کشور داریم که با وضع مقررات دستشان بسته شده، درحالیکه بیش از 7000 صراف غیررسمی و دلالان نیز وجود دارند که در داخل و خارج از کشور به راحتی مشغول ارائه سرویس به مردم هستند. 

 رییس سابق کانون صرافان به ناامنی سرمایه مردم در پی معامله با صرافان غیررسمی و دلالان اشاره کرد و گفت: بارها گفته‌ام اگر در ارائه مجوز سخت‌گیری نشود و دست صرافان مجاز برای سرویس‌دهی لازم به مردم باز باشد، هم مردم با امنیت کافی معاملات خود را انجام می دهند و هم مسئولان اقتصادی نظارت خود را بر بازار دارند؛ همچنین در این صورت اداره مالیات می‌تواند حقوق قانونی خود را دریافت کرده و بانک مرکزی نیز قادر به رصد معاملات و کنترل بازار خواهد بود.

سمیعی تصریح کرد: بار دیگر تاکید می‌کنم، عرضه ارز ارزان و محدود به هر بهانه‌ای منجر به رانت و فساد و تعطیلی صنایع و تولید کشور و در نهایت گسترش بیکاری و فقر در جامعه و ایجاد فاصله بیشتر بین طبقات پایین و بالا خواهد شد.

او در پایان گفت: قیمت در همه جا به معنی علامت است؛ علامت غلط چه برای ارز باشد و بنزین، چه مالیات وحقوق، سم مهلکی است که باعث گمراهی فعالان اقتصادی و ضربه به اقتصاد کشور خواهد بود.