۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش مى‌دهد؛

اطمینان خاطر رییس کل بانک مرکزى بابت کنترل بازار ارز/ دلار به قیمت قبلى بازخواهد گشت

۲۴ آبان ۱۳۹۸، ۱۴:۲۰
کد خبر: 394787
اطمینان خاطر رییس کل بانک مرکزى بابت کنترل بازار ارز/ دلار به قیمت قبلى بازخواهد گشت

بعد از گذشت حدود دو ماه از ثبات بازار ارز، نرخ دلار و یورو طى چند روز گذشته مجددا وارد مدار صعودى شد و اگرچه سرعت حرکت آن کند بوده، اما این تصور را ایجاد مى کند که آیا بازار ارز با روندى که در پیش گرفته مجددا نوسانات چشمگیر سال گذشته را خواهد دید یا نه؟

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانى؛ اگرچه بازار ارز در سال جارى شاهد التهابات سال ٩٧ نبود اما در شش ماه اول امسال نیز دلار تا محدوده ١٥هزار تومان پیش رفت و با کنترل بانک مرکزى و روند رضایت بخش بازگشت ارز حاصل از صادرات دوباره به نرخ ١٢هزار تومان فرود آمد؛ از مهر ماه نیز با ورود به کانال ١١هزار تومان به کف قیمتى و ثبات نسبى رسید و تا هفته گذشته بیش از ٥٠تومان افزایش و کاهش نداشت.

اما در این هفته بازار ارز روى دیگرى از خود نشان داد به طوریکه طى چند روز اخیر شاهد افزایش حدود ٤٠٠تومانى قیمت دلار و ٢٠٠تومانى قیمت یورو بودیم، به این ترتیب بهاى هر اسکناس دلار آمریکا از ١١١٥٠ به ١١٥٠٠ و قیمت یورو از ١٢٥٠٠ به ١٢٧٠٠تومان صعود کرد.

در این راستا دو روز پیش عبدالناصر همتى با انتشار یادداشتى در اینستاگرام ضمن تاکید بر تامین کافى ارز توسط بانک مرکزى، نوسانات اخیر را ناشى از تلاش نوسان گیران براى برهم زدن بازار با هدف جبران ضرر ناشى از ثبات قیمت ارز دانست و اظهار کرد که بانک مرکزى با اقتدار به عنوان بازارساز در بازار ارز حضور فعال دارد؛ همچنین او در این پیام براى چندمین بار به نامناسب بودن ارز براى سرمایه گذارى به خاطر ریسک بالاى آن تاکید کرد.

علاوه بر عاملى که همتى براى افزایش نرخ ارز اعلام کرده، بسیارى از کارشناسان بر این باورند که اتفاقات سیاسى اخیر از جمله گام چهارم ایران در برجام و تنش هاى منطقه اى به خصوص در عراق نیز باعث ایجاد جو روانى و تحرکات بازار ارز شده و نوسانات اخیر ناشى از تغییر پارامترهاى اقتصادى نبوده است.

همچنین عده اى افزایش قیمت حواله درهم و موج جدید تقاضا، چه سوداگرانه و چه براى نیاز واقعى مانند مسافرت را از دیگر عوامل تاثیرگذار بر رشد بهاى ارز در هفته اخیر عنوان کرده اند؛ علاوه بر موارد گفته شده تسویه حساب شرکت ها با نزدیک شدن به پایان سال میلادى نیز بر روند صعودى نرخ ارز بى تاثیر نبوده، شرکت‌های تجاری باید هم در انتهای سال میلادى یعنى آذرماه و هم پایان سال شمسى در اسفندماه حساب‌های مالی خود را نهایی کرده تا ترازنامه خود را برای آغاز سال جدید آماده کنند؛ بنابراین طبق تجربه هاى گذشته رشد بازار ارز در نیمه دوم سال بیشتر از نیمه اول خواهد شد.

در این زمینه محمد لاهوتى عضو کمیته ارزى اتاق ایران نوسانات اخیر ارز را طبیعى دانست و گفت: افزایش قیمت‌هاى اخیر بیشتر جنبه روانى ناشى از رخدادهاى سیاسى داشته، اما آنچه که مسلم است نوسان ارز بین ٢ تا ٣درصد در همه شرایط وجود داشته و خیلی عدد بزرگی نیست.

وى به تامین کافى ارز واردات از طریق صادرات و روند مناسب ثبت سفارش اشاره کرد و افزود: به نظر می‌رسد اگر از لحاظ اقتصادی اتفاق خاصی نیفتد و موضوع خاصی پیش نیاید، مجددا شرایط به حالت عادی بازخواهد گشت و بازار با گذشت چند روز آرام و با ثبات می‌شود.

این فعال بخش خصوصى درباره نرخ واقعى ارز نیز بیان کرد: میانگین نرخ دلار کمتر از ۱۰ هزار تومان است و مازاد آن بستگی به شرایط موجود مانند تحریم ها و اخبار سیاسى و پارامترهاى اقتصادى دارد.

طبق این گزارش، اگرچه همتى با اطمینان خاطر از کنترل بازار ارز سخن مى گوید و بازگشت ارز صادراتى نیز روند خوبى در پیش گرفته اما با توجه به کاهش ذخایر ارزى کشور، بانک مرکزى باید براى جلوگیرى از مداخله نوسان گیران با هدف ایجاد انتظارات افزایشى،  با احتیاط بیشترى به این بازار ورود کند.